Pyöräily

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
Jarde

Pyöräily

Post by Jarde »

Tero

Post by Tero »

Ja jos samalla näitä käyttävät kertoisivat käyttökokemuksia ns. ongelmatilanteissa. Mitä tapahtuu jos koira näkee jäniksen ja rupeaa repimään perään vaikkapa ojaa kohti? Toki näillä saa molemmat kädet pidettyä ohjaustangossa, mutta veto on kuitenkin suht ylhäältä (kuvien mukaan). Jousi tietysti jeesaa, mutta ei poista vetoa tai repäsyä.

Samoin jos jostain syystä kaatuu, niin noissahan on koira kiinni pyörässä. Fleksin kanssa voi hätäpäissään päästää irti jos fleksin löysä ei riitä. Fleksikään nyt autuaaksi tee, kahesti oon ravissa ollu mahallaan kun suokki sykässy penkalta pupun perään. Siinä kerkeä kuin nielasta ja toivoa parasta.

Alkaa tuo juokseminen vain rueta tympimään niin pyöräilyä vakavasti taas miettiny. Pirulliseksi homman tekee jänöjen runsaus lenkkimaastojen reunoilla. Usein mennään näöltä täyttä laulua. En oo noita telineitä tuosta syystä vielä kokeillu ja pari yritystä fillarilla oisi käyny kymppiuutisten loppukevennykseen.

Ravilla näiden pikkukoirien kanssa ei vauhti tietysti kovaksi nouse. Apuhan se sekin.
KeijoN

Post by KeijoN »

Joo... mä näin tuon vehkeen ajassa jo paljon aikasemminkin, jonka poika koiralleen osti.
Itsellä ei käytännössä ole siitä mitään kokemusta, mutta Arskalle se ei sopinut yhtään.
Katsoin kun poika lähti ensimmästä kertaa sen kanssa Arskan kanssa pyörällä lenkille, sen ensin siihen asennettuna, että toi harrastus ei tule kestämään pitkään.
Se varmaankin joillekin koville liikunnanhaluisille koirille sopii, mutta ei Arskalle, jolle metällä kylmän jälen hakukin oli kuin tervanjuontia.
Herravarjele jos se vaan sai vähänkin vihiä jäniksen hajusta, niin koiran liike muuttui täysin.
Jopa normaalisti kävellen lenkittäessä, se oli täysi laiskimus.
Se oli kuiteskin sen verran hyvä ajamaan, että kokeissa minä sitä käytin. Kuntoon sen sain kylläkin ahkerilla metsäkäynneillä ja ajattamisilla, jonka myötä ihme kylläkin se minimi kylmän jälen hakukin löytyi.
Hare

Post by Hare »

Mielestäni beagle on turvallisempi lenkittää pyörällä aivan hihnan kanssa. Helpompi hallita menoa. Juoksutan paljon pitkin kesää viileinä aikoina ja tahti kirii aina elokuuhun asti. Sopivilla metsäpolkupätkillä lisään pidemmän hihnan ja koira saa juosta pyörän edelläkin.

Meillä on molemmanlaiset juoksuttimet, mutta ei enää käytössä beaglellä. Tuo Springer on minusta noista parempi, jos pakko valita: kiinnitys ylempänä, joten helpompi hihnan säätö ja nopeammin napattavissa käteen tarvittaessa.

Tuohon toiseen, kun kuvittelet beaglen kokoluokan koiran, vaikka hieman lyhyemmällä hihnallakin, niin tarvittaessa kyllä pystyy sujahtamaan polkimien kohdalta ali...

Juuri nämä yllättävät tilanteet tekevät mielestäni noista härveleistä vaarallisen koiran kannalta. Samat jutut koira voi tietenkin tehdä hihnassa, mutta sinulla on sentään mahdollisuus estää se, kun hihna on kädessäsi.

Tokihan tämä on varmaan joidenkin kohdalla tottelevaisuus- ja koulutuskysymyskin...siis joidenkin kohdalla :D

Lisäys: On jokunen kerta keskusteltu, että miten siellä hihnan päässä käyttäydytään niin pyöräilessä kuin muutenkin. ;)
Last edited by Hare on Fri 18.04.2014 22:32, edited 1 time in total.
KeijoN

Post by KeijoN »

Olen nim. Teron ja Haren kanssa aivan samaa mieltä.
Itse olen kans koiria aina lenkittänyt pyörän kanssa ihan hihnassa tai lexillä, eikä mitään vakavampaa ole päässy vielä syntymään.
Sitä mä kuitenkin toivoisin, että kaikki koirista kiinnostuneet kävisivät enemmän näyttelyissä, jossa näkisi miten ammatillisesti koiraa käsitellään.
Esim. beagleihmiset on paljon parempia koirankäsitteliöitä kuin joissakin muissa roduissa.
Tämän sanon just sillä, että jopa koiraa lenkittäessäkin on koira aina paremmin hallussa, oli sitten tapa mikä hyvänsä.
KeijoN

Post by KeijoN »

Kyllä toi käyttöpuoli on mullekkin ykkösjuttu, ettei kaverit luule, että mä oon lopullisesti seonnu, mut kun tykkään molemmista.
lehtoma

Post by lehtoma »

Suosittelen springeriä ja pidän sitä erittäin hyvänä. Hankin sen kun yksi kaveri pyöräilyttää sillä kahta uros beagleä samaan aikaan. Aivan verraton vehje teillä missä on runsaasti muita liikkujia ja kotirusakot voivat hyppiä eteen koska tahansa. Telineen jousi on sen verran jäntevä, että koiran nykäisyt euvät aiheuta kaatumista. Koira ei pääse pyörän eteen eikä alle. Aikaisemmin olen pyöräillyt koiran kanssa ilman telinettä ja silloin sen hallinta on ollut huomattavastk vaikeampaa. Kun telinettä ei tarvitse niin sen poistaminen on erittäin nopeata
jonne

pyöräilyä

Post by jonne »

Meillä taas springeri jouti romukoppaan kun useammalla kerralla koira juoksi siinä jatkuvasti varautuneena ja jäpitti lihakset jumiin kun juoksi sen kanssa jotenkin vinossa ja sit kun matkalla tuli rusakon haju niin sit mentiin pyörän kanssa et rymisi ja valmistajan lupaama hallitavuus oli kyllä meillä tipotiessään ja palasin fleksin käyttöön takaisin , rupes homma taas kulkeen.(oli näin ilmeisesti oppinut)
Voi olla jos heti nuorena olis opettanut koiran laitteeseen niin ehkä olis ok vehje mut en
ite kauheesti kyllä suosittele.
T. Japi[/b]
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

Minä olen myös luopunut springeristä. En tykännyt siitä etten näe koiraa polkiessani enkä siten ollenkaan pystynyt varautumaan sen tekemisiin. Nykyään juoksutan koiran flexissä joka on kiinni vyötärölläni olevassa leveässä vyössä. Näin voin käyttää molemat kädet ohjaustangolla ja kaatumiset ovat harventuneet huomattavasti. Kypärä minulla on aina ja samoin kunnon hanskat jolla uskaltaa pitää flexin punos tiukassa otteessa tilanteen vaatiessa.
Nement.

Teline

Post by Nement. »

Itsellä käytössä Biker set teline ja hyvin toimii. Lenkitän koirat tiellä jolla muutakin liikennettä niin mielestäni ainoa turvallinen vaihtoehto. Hihnan kannattaa säätää niin että koiran kirsu ei yllä eturenkaan etupuolelle niin ei yritä tien puolelle hypätä. Pikakiinnitys piti purkaa ja 6mm läpipultti tilalle kun tuntui niin heikolta karhukoirien kanssa.
Ajo lähestyy!
KeijoN

Post by KeijoN »

Tää nyt saatta lipsua vähän ohi aiheesta mut lipsukoon.
Mitä enempi koiran kanssa touhutaan, niin sen parempi niitä on käsitellä.
Yleisellä tasolla sanon että beagleharrastajat touhuaa Beeglen kanssa enempi kuin jossain muissa ajavissa roduissa, ja mikä on sen parempi kuin liikkuva koira jotain tekemistä tarvii, jota Beagle on.
Nyt kun noi yhteiskokeet tuli, niin jouduin monasti S-ajokoiralle tuomariksi.
Semmosiakin tatapauksia sattui, että haettiin koira kotoa kokeisiin, joista tapauksista sain huonon kuvan.
Siinä isäntä jo kehui miten kovaa koiraa nyt koetellaan kun koira hyppi pari metristä aitaa vasten.
Itse sain aina tapahtumista huonon kuvan, joka ei todellakaan koiran vika ollu.
Yleensähän metsä/koekoira oli miten innokas tahansa esiintyy rauhallisesti, jota yleensä otetaan tarhastai lenkitettäväksi.
Tätä asiaa olen yrittäny toitottaa.
Vaikka on miten metsäkoirasta kysymys niin se vaatii ympärivuotista liikuntaa, sen oikeestaan vaadin.
Olen muuteman laiminlyönnin nähnytkin, johon olen puuttunitkin, ja senhän tietää että välit ei ole enää sen jälkeen entiset.
Urho -76

Post by Urho -76 »

Meillä springeri ei toimi ollenkaan kun koira haluaa nuuskia jatkuvasti ja on menossa ojan suuntaan eli 90 astetta eri suuntaan kuin isäntä ja polkupyörä. Pitkällä flexillä ehtii joustavasti hiljentää ja kiihdyttää pyörällä niin ei tarvitse pysähtyä jatkuvasti kokonaan. Koira ehtii käydä toteamassa minkä sortin hajusta on kysymys ja palata tielle ennen kuin flexi on kokonaan ulkona ellei kyseessä ole liian mielenkiintoinen haju. Käskyjen tottelussa tuppaa olemaan pientä viivettä niin koira ehtii laittaa ne täytäntöön ennen kuin flexi on kokonaan ulkona (ei valitettavasti kuitenkaan läheskään aina), jolloin matkanteko taas pysähtyy
Jarde

Post by Jarde »

tänään eka lenkki ko.laitteella ja voin sanoa että tosi hienosti meni vaikka musti on jo 8 vee :lol:
JTH

Post by JTH »

Tämän kevään hankintalistalla oli jonkin sortin pyörään kiinnitettävä juoksutin, ja päädyin juurikin tuohon springeriin. Ensimmäisen asennuksen jälkeen totesin, että juoksuttimen putki, joka lähtee kiinnityskohdasta ottaa pohkeeseen. Hienosäädön jälkeen totesin, että "alamutka" ottaa kantapäähän. Nippusidevirityksen jälkeen saatiin tämä ongelma pois, joten oli testiajon aika.

Springerin nokkaan reilun vuoden vanha beagle, joka sai samalla ensikosketuksensa pyöräilyyn. Aluksi katto vähän ihmeissään, että miksi toi emäntä mut tuohon pyörään kiinnitti, mutta sitte kun hoksasi mistä on kyse, niin johan oli innoissaan. Haasteena oli tosiaankin saada neiti menemään edes hetkisen ravia, kun mieli olisi tehnyt vetää kiitolaukkaa alusta loppuun.

Reilun kuukauden ajan tässä on kaikkia talouden koiria (2xbeagle, 1xpikkumünsteri) juoksutettu springerin avulla, ja jokainen on oppinut menemään sen kanssa ilman suurempia ponnisteluita. Itse pyrin pitämään koiran sen verta ojan penkalta pois, että sen ei tarvitse jokaista hajua alkaa tarkistelemaan. Pysähdyn tarkoituksella muutaman kerran lenkin aikana, jotta koirat saavat tehdä tarpeensa, ja ainakin seisoja tekee käskystä ykköstarpeen. Neiti 1 vee ei välttämättä malta lenkin aikana tehdä tarpeitaan, tai jos tekeekin, niin sitten viimeisen kilometrin aikan, kun sen mielestä juokseminen on NIIN kivaa. :)

Omasta mielestäni springeri vaimentaa erittäin hyvin koiran yllättävät nykäisyt. Näitä tilanteita on tullut vastaan nuoremman beaglen ja münsterin kanssa, kun molemmilla on kova hinku kissojen ja fasaanien perään.

Ainut miinuspuoli tuossa springerissa on se, että jouduttiin sitä hieman virittelemään ennen kuin se "toimi" pyöräillessä. Meidän tapauksessa siis hieman vesityy springerin ajatus "...pitää koira turvallisen matkan päässä polkimista, pyörästä...", kun jouduttiin se alamutkasta laittamaan nippusiteen avulla runkoon kiinni. Mutta hyvin siitä huolimatta jokainen koirista pysyy omalla linjalla eikä pyri vetämään pyörästä pois päin.

Meidän pyöräilyt jatkuu siis springerin avulla... tai siis ainakin silloin kun minä koirien kanssa lähden pyöräilemään. :)
Tero

Post by Tero »

Muutaman epätoivoisen kokeilun jälkeen fleksisysteemillä on päästy siedettävästi alkuun tässä pyörähommassa. Taktiikka piti vain muuttaa, alussa mennään 1.5 km reippaampaa laukkaa isommalle tielle. Noinkin on joka lenkillä ihan tarpeeksi ohjelmaa kun aivan tuoreita jäniksen hajuja on tiellä. Eilen askaretta järjesti keväinen rusakko, joka ampasi ojanpenkalta muutaman metrin päästä seläntakaa tien yli. Koira tietysti näki tapauksen ja toiminta sen mukaista. "Gravitaatiovoima" kuitenkin meikäläisen puolella niin pysähtymisellä selvittiin.

Illalla isommalla tiellä voi ajella keskemmällä niin siinä menee siedettävästi. Vaikka fleksissä on varoja, niin hommasin vielä semmosen joustavan pätkän hihnaa tuohon fleksiin. Sattuu joku äkkitilanne niin ei nyt ihan seinään pysähdy. Puolisen metriä sain venymään kun kokeilin.
Post Reply