Talvimantteli beaglelle, suosituksia?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
Beloved
Posts: 3
Joined: Thu 16.01.2014 9:54
Location: Ähtäri
Contact:

Talvimantteli beaglelle, suosituksia?

Post by Beloved »

Etsin veljen beaglelle talvimanttelia... Minkähän merkkinen istuisi hyvin beaglen kroppaan ja minkä kokoisia olette hommanneet?
Itsellä on spitzejä ja niillä on back on track -toppaloimet.
JEH
Posts: 7
Joined: Sat 05.05.2012 20:12

Post by JEH »

Meidän beagleilla on PerusPompat, sopivat mielestäni hyvin päälle eikä tunnu haittaavan koirien menoa millään tavalla. Umpihangessa juostessa mahan alle saattaa kuitenkin vähän kertyä lunta (vatsakappaleen takia).
http://pomppa.fi/tuote/peruspomppa/
Hirmu
Posts: 243
Joined: Fri 13.01.2006 20:15
Location: Pori
Contact:

Post by Hirmu »

Meillä on Hurttaa (uroksilla 45cm), BOT, BestFriend (ei vatsakappaletta) ja mittatilauksena tehdyt. Parhaiten luonnollisesti istuu mittatilaukset :)

Pomppaa käytiin sovittamassa mutta ei löytynyt sopivaa.

Ongelmallisimpana koen hännän noissa valmistakeissa, jos siis liikkuakin pitäsi. Lenkkeillessä puen pääsääntöisesti vain 11v. veteraanin ja senkin vasta ~-20 asteessa.
Härski
Posts: 449
Joined: Tue 17.11.2009 17:57
Location: Kokkola

Post by Härski »

Normaalin,jalostuksellisesti rodunomaisen karvanlaadun omaava beagle ei tarvi "ryysyjä päälleen".
Karvan laatu on yksi jalostuksessa "unohtunut" asia.
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Kaisa Peltonen
Posts: 95
Joined: Fri 20.03.2009 13:33
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Kaisa Peltonen »

Normaalisti meillä ei takkeja tms beagleilla käytetä, koirat pärjäävät lenkit ja pihallaolot, sekä treenaamiset ilman.
Kuitenkin kovilla pakkasilla jos jätän koiran esim autoon (vaikka odottamaan omaa vuoroaan harjoitella), niin boksissa on kunnolliset lämpimät aluset ja tällöin voin välillä nakata niskaan myös manttelin.
Paikallaolo kylmässä kangistaa ja etenkin kymmenvuotias veteraani pysyy vetreämpänä (puhumattakaan pikkukoiristani).
Tällä hetkellä kaapissa ei ole yhtään beaglevaatetta, kymmenen vuotta vanhat omatekoiset toppamanttelit fleecevuorella nakkasin pois ja ajattelin tehdä uudet vastaavat kierrättäen ihmisten vanhoja toppatakkeja.
Back on Trackin takeista olen myös kuullut puhuttavan hyvää.
Last edited by Kaisa Peltonen on Fri 17.01.2014 12:13, edited 1 time in total.
Kaisa Peltonen
Posts: 95
Joined: Fri 20.03.2009 13:33
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Kaisa Peltonen »

muokataan tuplaviesti pois
JEH
Posts: 7
Joined: Sat 05.05.2012 20:12

Post by JEH »

Pompat on päällä jos on yli -15 pakkasta ja viimaa. Meillä on käytössä myös Back On Track - loimet (treeneissä+kisoissa), pitää lihakset hyvin lämpimänä ja vetreinä.
KeijoN
Posts: 770
Joined: Tue 04.10.2005 11:57
Location: Laukaa

Post by KeijoN »

Nyt "puhun" vain rodunomaisesta Beaglestä.
Arvostan tyttöjen /naisten manttelihommia täysin - parempi näin kun toistepäin.
Itselläni ei kylläkään ole tullut mielenikään käyttää koiralla selässä lämmikettä niinkuin hevosella, (jonka hikoilukin tapahtuu ihan eri tavalla). ainakaan Beaglellä.
Niinkuin kaikki tietänevätkin, niin koirallehan arin paikka kylmälle on tassut, mutta niiden suojeleminenhan on tosi vaikeeta.
Oma miinusmittarini on hyvinkin koirakohtainen.
Silloinkuin oma koirani rupee lenkittäissä nostelemaan käpäliä, niin silloin on liian kylmää lähtee metällekkään, tai kokeisiin.
Tässäkin on varmaan eriäviä mielipiteitä.
Beloved
Posts: 3
Joined: Thu 16.01.2014 9:54
Location: Ähtäri
Contact:

Post by Beloved »

Kiitos kaikista kommenteista. Lisääkin saa laittaa.

Jopa omat pikku villakasatkin hyötyvät palttoista pakkasella :) ja etenkin viimassa. Tassutkaan ei palele, kun pintaverenkierto ei pääse jäähdyttämään koiraa. Manttelin alla pienessä liikkeessä kunnolla lämmitetyn koiran voi sitten huoleti päästää ohjuksena vapaaksi ilman revähdyksiä ja palautuu jälkeenpäin myös nopeammin, kun ei kylmään autoon tuupata pelkiltään.

En epäile, etteikö ilmankin pärjäisi, mutta... hullu paljon töitä tekee, viisas selvii vähemmällä :D
Titi Rolin
Posts: 298
Joined: Sun 12.02.2006 15:10
Location: Kirkkonummi
Contact:

Post by Titi Rolin »

Meillä on yksi Back on Track mantteli, samaa manttelia käytetään kaikille kolmelle erikokoisille beagleille. Manttelissa on vetoketjullinen! aukko hännälle, sitä saksimalla koon saa sopivaksi niin pienelle kuin isolle. Käyttöön mantteli tulee metsällä kun on koiran vaihto. Väitän että autossa odottava koira tarvitsee lämmintä päälle!
ElinaK
Posts: 1
Joined: Sun 21.07.2013 14:42
Location: Rovaniemi
Contact:

Post by ElinaK »

Jos koiraa pidetään jatkuvasti vain sisäkoirana niin eihän se kasvata mitään paksua talviturkkia, jolla se tarkenisi. Beagle on kaiketi alunperin englantilainen koirarotu, joten kyllä se -25 astetta tuntuu varmasti ikävältä sisäkoirana olevalle beaglelle. Ja mikäs häpeä se on koiraa pukea, pysyypähän lihakset lämpimänä ja koira vetreänä.

Kyllä tuon Jullen isä on ulkokoirana ja tarkenee hyvin lämmitetyssä kopissaan ja kunnollisessa turkissaan, mutta kun tämä meidän koira asuu kerrostalossa, jossa on sisälämpötila 24 astetta, niin kyllä se takin tarvii päällensä niiksi tunneiksei, kun ollaan siellä pakkasessa. :) Kun häntä ei enää nouse reippaasti selän päälle pakkasella ja selkä kääntyy vähän köyryyn, niin koira saa takin päällensä. Eli siinä -15 asteen paikkeilla.

Jullella on ohut takki (vähän niinku ihmisten softshell-takki) ja sen alle laitetaan yli 20 asteen pakkasilla villapaita. Tuossa linkissä kuva Jullesta takki päällä. Pakkasta oli noin -25 ja joella tuuli, niin olisi tuo tarvinu vielä villapaidan alle. Näkee olemuksesta, että kyllä pentua palelee!

http://elinann.otukset.fi/kuvat/Julle/J ... G_6401.jpg
Tero
Posts: 297
Joined: Mon 18.07.2011 11:16
Location: Kuopio

Post by Tero »

En kyllä allekirjoita tuota sisäkoiran "huonoturkkisuutta". Meillä kanssa koira sisällä koko ajan, lämmintä taloudessa 22-24. Emäntä niin kylmänen, että ei meinaa tareta alle 22 asteen. Toki jotain niukempi ulkokopin lämpötila tekee turkille, mutta eiköhän se verenperimässä tule se turkinlaatu.

Nykyinen koira tosi hyvä kestämään pakkasta. Ei nostele tassujaan pienessä liikkeessä kovallakaan pakkasella. Kovana pidän -25. Normaali kusilenkit pitää kovallakin kelillä käydä tekemässä, niin ensimmäisenä alkaa korviaan ravistamaan.

On toki yksilöllisiä eroja, kuten Keijo jo tuossa aiemmin sanoi. -15 on kyllä vielä semmonen keli, että ei tarvia mitään toppatakkeja koiralle laittaa. Varsinkaan kun yleisin ongelma on nuo tassut.

EDIT: Tuuli toki tekee tehtävänsä. Jäi tuosta välistä mainitsematta.
Post Reply