Kettua Hakevat ja Ajavat Beaglet
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Itselläni jäniskokeisiin aivan liian tiukka beagle narttu, kerran käyty kokeissakin yrittämässä heikolla menestyksellä. Haukkukynnys n. 1-2 min. Kettuveriä oli havaittavissa jo heti alle vuoden ikäisenä. Jätti jäniksen yöjäljenkin ja vaihtoi ketulle. Ollaan metsästetty kettua aina tilaisuuden tullen ja puolen kymmentä ammuttu ajoon tai kaivettu luolasta sekä ainakin saman verran on mennyt mökkien ja latojen alle. Jänis kiinnostaa edelleen, mutta vaihtaa ketulle jos on tuore jälki. Hakee ketun ylös pitkältäkin jopa yli 4 km yöjäljeltä ja ajaa ilmavainulla erittäin vauhdikkaasti ja sitkeästi kaatoon tai louheen asti (no joskus katoaa ilman todettua syytä). Oikeastaan ainoa ongelma on tuo tiukkuus. Jos jää pari minuuttia jälkeen niin ajoa joutuu seuraamaan tutkalla kun ei anna kuin vingahduksia siellä täällä. Ketunajokokeet ovat kiinnostaneet mutta ajanpuutteen vuoksi ovat jääneet vain haaveiksi. Koiran isä oli myös innokas ketulle ja supille. Emää ei taas kettu kiinnostanut yhtään.
Siellä se ajaa vieläkin...
Minäkin vissiin olen niin tyhmä että en ole saanut koiraani jänistä vaan ajamaan... Neljä vuotta ollaan jäniksen jälkien perässä oltu ja silti kettu on koiralle ensisijainen kiinnostuksen kohde ja vahvasti. Mielestäni olisin erittäin tyhmä jos vielä vaan yrittäisin sitä väkisin jänikselle vaikka siitä ei mitään tulisikaan! Nyt metsässä olo on nautittavaa kun koira toimii, sitä se ei ole olut jäniksen kanssa 
Hyvä asenneMM wrote:Minäkin vissiin olen niin tyhmä että en ole saanut koiraani jänistä vaan ajamaan... Neljä vuotta ollaan jäniksen jälkien perässä oltu ja silti kettu on koiralle ensisijainen kiinnostuksen kohde ja vahvasti. Mielestäni olisin erittäin tyhmä jos vielä vaan yrittäisin sitä väkisin jänikselle vaikka siitä ei mitään tulisikaan! Nyt metsässä olo on nautittavaa kun koira toimii, sitä se ei ole olut jäniksen kanssa
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. FranklinMinulla oli -90-luvulla koira, (EK 1266) joka oli enempi kiinnostunut ketuista kuin jäniksistä.
Kyllä minä sen siitä huolimatta K&MVA "taiteilin", vaikka töitähän sen eteen piti aika lailla tehdä.
Muistan kuin eilisen päivän kun sanoin tuomareille, sen ajettua sen puuttuvan ykkösen, että tästä lähin saat ajaa vaikka rottia.
Vein sen joskus jopa jälille, ketun jälet havaittuani.
Kyllä Arska oli intoo täynnä kun se ketu jälet näki, ja tuntui siltä kuin se olisi halunnu sanoo: "tätä työtä mä haluan tehdä."
Kyllä monesta elämyksestä olisin jäänyt paitsioon, jos en koiralle vapaita "käsiä" olisi antanu.
Toinenkin koira mulla silloin oli, joka oli taasen vaan jänistä ajava.
Kyllä minä sen siitä huolimatta K&MVA "taiteilin", vaikka töitähän sen eteen piti aika lailla tehdä.
Muistan kuin eilisen päivän kun sanoin tuomareille, sen ajettua sen puuttuvan ykkösen, että tästä lähin saat ajaa vaikka rottia.
Vein sen joskus jopa jälille, ketun jälet havaittuani.
Kyllä Arska oli intoo täynnä kun se ketu jälet näki, ja tuntui siltä kuin se olisi halunnu sanoo: "tätä työtä mä haluan tehdä."
Kyllä monesta elämyksestä olisin jäänyt paitsioon, jos en koiralle vapaita "käsiä" olisi antanu.
Toinenkin koira mulla silloin oli, joka oli taasen vaan jänistä ajava.
Nythän näitä kettua ajavia beagleja alkaa löytymään..... tänään soitti Peräpöksän Edin omistaja, hänen koiransa pelittää ketulle kuulema hyvin . Sanoiko peräti neljän ammutun tälle kaudelle. Eilen olivat ajossa nähneet ketun peräti kuusi kertaa ja tänään olivat ampuneet ilveksen sen ajoon. Se vaan että lähtee ajamaan kaikkea riistaa mikä pakenee, ei oikein hyvältä kuulosta. Kelpaa hirvi, peura, kauris jne. Kyseinen koira periytyy KVA Jokusta ja KVA& MVA Huuhkajan Viivistä ja muistan joskus Jokun omistajan sanoneen, että Joku on kovaluonteinen koira. Nitistää supin hengiltä aikailematta, näin se kuulema tekee Edikin. Viivillä ei ainakaan ole viettiä supille eikä ketulle minkään vertaa. Saattaa haistella supin pesiä karvat pystyssä.
ONNITTELUT MONALLE KEAJ ykkösestä !!!!!
ONNITTELUT MONALLE KEAJ ykkösestä !!!!!
-
Mehtokummun