Lapsuuden aikoja tässä muistellessani, niin kesähän meni silloin "piloille" jos ei ollut koiran tai kissan pentuja tai hevonen ei varsonut.
Soisin kaikille nämä elämän jatkuvuuden ihanuudet, mitä itse olen saanut kokea.
Jalostusneuvoja on kyllä kovan luokan titteli meikeläiselle, jonka puolesta mä nyt "suuni" tässä aukasen.
Minulta on joskus kyselty että kannattaako mun omaa narttua pennuttaa, johon olen joutunut otsa kurtussa vastaamaan kieltävästi, tietenkin nartun tuntien.
Puhun nyt pelkästään ns. käyttökoirista.
Ennenkaikkeen koirasta pitää löytyä metsästysintoa.
Metsästysinto ei tarkota jos koira on lähihakuinen, mutta sitä kiinnostaa valtavasti vaan se kohde.
Monta kertaa kokeissa luopunut tai suljettu koira esim. haku- ajolöysuyys ei ole siitokseen kelpaava koira, vaikka intoa miten löytyisikin.
Katson nartun aika tärkeäksi jalostuksen eteenpäin eteenpäin viemiseksi.
Hevosmaailmassahan on myös tammalinja kaikkein tärkein, elikkä emänisän suku pitää olla vahva.
Kannattaako pennuttaa
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa