Paljonko ruokaa lihavalle Beaglelle?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
JPI
Posts: 2
Joined: Sun 14.07.2013 22:51

Paljonko ruokaa lihavalle Beaglelle?

Post by JPI »

Koiramme pallit poistettiin Maaliskuussa 2013 jatkuvien eturauhasvaivojen vuoksi. Oireet hävisivät, mutta kuten eläinlääkäri varoittikin, ennen niin ruualle kranttu koira syö nykyään mitä vain eteensä saa. En punninnut koiraa sen ollessa ns. normaali mitoissa, mutta nyt koiran paino on 17kg. Beagle käy kanssani muun kävelyn lisäksi pari kertaa pyörä- tai juoksulenkillä ja saa tällä hetkellä yhteensä 150 grammaa papanoiden ja ruuan jämien sekoitusta kerran päivässä. Paino ei vain lähde putoamaan. Paljonko annatte ruokaa koirallenne metsästyskauden ulkopuolella?
HooPee
Posts: 8
Joined: Mon 23.01.2012 13:23
Location: Laukaa

Post by HooPee »

Meillä vähän reilu 2 vuotias leikattu uros, ja painoa 18,2kg. Eikä tarvetta laihduttaa. Aamuin illoin lenkki, pyörällä aina kun sää sallii, talvella potkurilla, ja metsästyskautena tietty mehtää niin paljon kun ehtii. Kuivaruokana Jahti&Vahti, siihen mukaan lihamureketta ja kotiruokaa.
Titi Rolin
Posts: 298
Joined: Sun 12.02.2006 15:10
Location: Kirkkonummi
Contact:

Post by Titi Rolin »

Vaikean kysymyksen esität!
Oletan että 17 kg on huomattavasti enemmän kuin mitä saisi olla koska kysyt.
Meillä on uros joka on huippukunnossa 16,5 kiloinen ja kesäisin yleensä tulee jonkun verran lisää mutta liikunnan lisättyä metsästykauden aloitettua hoitaa yleensä liikakilot pois.

Mutta ollaan meilläkin taisteltu nälkää vastaan :)

Mitäs jos kokeilisit vähentää nappuloita ja keität vaikka kukkakaalia jota survot ihan pienen voinokareen kanssa korvaamaan osan nappuloista. Voita ihan vaan sen takia että maistuisi koiralle.
Ajatuksena on että vatsa täyttyy ei lihottavalla tavaralla. Voi se olla riisi tai perunakin mutta kaalit ovat kaikista energiaköyhimpiä.

En tiedä miten nappulaan tottuneen koiran maha tähän reagoi.

Omat koirat eivät reagoi ruuan vaihtoon kuten kai harva beagle.
JPI
Posts: 2
Joined: Sun 14.07.2013 22:51

Post by JPI »

Jaa, että on muillakin painavia koiria. Ajattelin että saisi koiran painon tiputettua 15,5kg tietämille ennen jahtia, mutta taitaa olla liian nopea aikataulu. Pitää kokeilla noita ruoka-juttuja, ja antaa Jänö-Jussien hoitaa loppu laihdutus syyskuusta alkaen.
Hirmu
Posts: 243
Joined: Fri 13.01.2006 20:15
Location: Pori
Contact:

Post by Hirmu »

~200g nappulaa + lihat (ei joka päivä) +treenipalkat menee koko porukalle (3-11v. urokset) läpi vuoden.


Paino vaihtelee 13-15 kg. Keskimmäinen oli joku aika sitten tukeva, laihdutus oli niinkin helppoa kuin ruuan vähentäminen.

Ruokaa nuo vetäisivät rajattomasti, niillä on vaan käynyt niin huono tuuri että ovat mun armoilla sen suhteen.

Jos koira saa energiaa vähemmän kuin kuluttaa, se laihtuu.
HooPee
Posts: 8
Joined: Mon 23.01.2012 13:23
Location: Laukaa

Post by HooPee »

Kuinka korkeita teidän koirat on? Ovat kuitenkin pari kiloa meidän koiraa kevyempiä. Pallin poistossa vappuna lääkäri sanoi meidän koirasta, että tässä kun saatte painon pidettyä, niin on hyvä. Ja silloin painoi 18kg.
Hirmu
Posts: 243
Joined: Fri 13.01.2006 20:15
Location: Pori
Contact:

Post by Hirmu »

Omien korkeudet suurinpiirtein

Veteraani: 38cm
Keskimmäinen: 39cm
Nuorin: 38cm
Trissan
Posts: 61
Joined: Wed 04.01.2012 10:58
Location: Lapinlahti
Contact:

Post by Trissan »

Tämä paino tuntuu puhuttavan erästäkin beaglen omistajaa. Painonhallinnassa tärkeintä on muistaa, että perusruoka (yleensä suosittelen paino ongelmaisille vain laadukasta teollista ruokaa eli nappuloita) ja kaikki muu pois. Puolitoista siivua meetwurstia 15 kiloiselle koiralle vastaa puoltatoista kerroshampurilaista aikuiselle ihmiselle! Yleensä kaikki kotiruuantähteet ovat koiralle liian energiapitoisia, varsinkin jos on tarkoitus olla dieetillä. Jos esim. koulutuksessa käyttää herkkuja on syytä niinä päivinä pienentää ruoka-annosta tai lisätä liikuntaa. Meillä beagleneidit painavat 14-15kg ja ovat varsin hyvässä lihaskunnossa. Vyötärön tulisi erottua koiralla, kylkiluut eivät saa näkyä, mutta ne tulee olla helposti löydettävissä.
ansa
Posts: 411
Joined: Thu 22.09.2005 19:15
Location: Loimaa

Post by ansa »

Ihan valtavilta tuntuvat beaglet nykyään, vai olenkohan tipahtanut kelkasta. Meillä ei ole yksikään painanut yli 15 kg (normaalipainoisena!), nyt tuntuu että järjestään ihmiset kertovat koiriensa painavan jopa 17-18 kg olematta lihavia. Tokihan se paino ei kaikkea kerro, eikä edes valokuva, vaan kopeloiminen on paras keino selvittää, missä kunnossa koira oikeasti on.
malmol-9
Posts: 155
Joined: Sun 03.12.2006 22:22
Location: Juva

Post by malmol-9 »

Meidän piikelit painoivat seuraavasti:
Pimpula 4 v, 36 sm, 10.3 kg
Taru 3 v, 36 sm, 11.2 kg
Pirre 11 v, 38 sm, 13.8 kg
Viivi 8 v, 39,5 sm, 14,4 kg

Koirat lenkitän 2-3 kertaa viikossa pyöräillen noin 10-15 km kerrallaan, kaikki kerralla saman pituisella lenkillä.

Koirat ruokin nykyisin Brit care Adult Medium Beet papanoilla. Eli 2 desiä koiraa kohti päivässä. Rasitus/metsästys aikana lisään määrän melkein tuplaksi. Lisäksi koirille annetaan aamuisin muutama kuivattu ruisleipä korppu. Korpuilla saan siirrettyä koirien ruoka aikaa päivemmäksi.
Aijemmin syötin Jahtivahtia tupla annoksin nykyiseen ruokaan verrattuna ja se näkyi sitten ulosteen määränä tarhassa ja mikä hankalinta koirien käpälät olivat aina jalkapöydän päältä auki. Kiitos eläinlääkärien neovoista vaihtaa ruoka. Noin puolen vuoden päästä ruan vaihdosta koirien jalat alkoivat olla kunnossa. Näin eläinlääkärinikin arvioi tapahtuvan, vaikka itse hieman epäröinkin.
Näin Peräpöksällä ja nyt suuntaamme Suur-Savon beaglen lahjoittamalle risteilylle. Voidaan ehkä ajattaakkin matkalla!
luppakorvat
Posts: 1
Joined: Tue 23.07.2013 22:19

Post by luppakorvat »

Meidän uros beagle painaa 20 kiloa, eikä silti ole "lihava". Kylkiluut tuntuvat selvästi, mutta on muuten vankkarakenteinen. Monet ovat sanoneet, että onpa isokokoinen beagleksi.
KeijoN
Posts: 770
Joined: Tue 04.10.2005 11:57
Location: Laukaa

Post by KeijoN »

Tänne on noita koirien painoja "syötetty", jotka ei minusta kerro kovinkaan paljoo.
Hyvinkin voi olla jopa kahden kilonkin eroja koirissa jotka ovat molemmat hyvässssä koe/näyttelykunnossa.
Niinkuin varmaan jokainen tietäneetkin, niin sehän riippuu aika pitkälti koiran vankkuusasteesta se paino, vaikka korkeuskin olisi sama.
Se on sitten tuomareitten päänsärky, mikä on se rotumääritelmän mukainen vankkuus.
biikleri
Posts: 14
Joined: Mon 15.11.2010 14:45
Location: pohjoispohjanmaa

lihavuus

Post by biikleri »

paino ei paljon kerro tai ei ainakaan kaikkea,kyllä sopiva paino on helpointa silmällä katsoa,sopiva kiinteä ruppi,maha ei roiku, pullota,kylkiluut saa hieman kuultaa kun koira on kääntyneenä mutkalle.metsästys kautena koira saa olla hiukan kevyessä kunnossa.itselläni koira saa vapaasti jahtivahti extra energyä.ei tuo paljon syö jonkun 2dl päivässä.joskus enempi joskus vähempi.koira on kohta 3v uros.2-4kertaa viikossa metsällä.liikkuu gps,n mukaan 15-50km/päivä
Post Reply