Miksi kokeissa käy vain murto-osa beaglekannastamme? Mielestäni tässä olisi järjestöllä ja jäsenyhdistyksillä mietinnän paikka: miten saada ajokoetoimintaa houkuttelevammaksi.
Jos nyt lähdetään siitä että kahdenviikonkoe on ok tapa mitata taipumuksia voisimme siirtää keskustelun kehittämään ratkaisua Kahaltajan mainitsemiin ´hankaluuksiin`
Tässä muutamia seikkoja, jotka ovat nousseet keskusteluissa esille:
- ei tiedetä koetoiminnasta
koetaan hankalaksi
tuomareiden etsintä ja kuskaaminen
tuomareiden eväät ja juomat (moni luulee edelleen, että viinapullo on vakio)
kilpailutilanne
asenteellisuus koiraa kohtaan (sukutausta)
pelko "lyttäämisestä"
....
malmol-9 kertoo tällaisesta houkuttelemisesta
Monet paikallisyhdistykset ovat kohdentaneet voimavarojaan kyseisen ongelman poistamiseksi jo aikapäiviä sitten. On järjestetty kauden avauksia, niissä sitten on ollut mahdollisuus ensikertlaistenkin kokeilla koiraansa haluamallaan tavalla. Palkintotuomari kokelaille näissä tilaisuuksissa on ollut mahdollisuus saada myös kurssiin kuuluva kurssiharjoittelu.
Paikallisyhdistysten järjestämät kesätapahtumat ja patikkaretket ovat olleet varsin suosittuja jopa perhe tapahtumana tänä päivänä.
Muutamassa keskustelussa on tullut esille syksyiset koirien kokeilu mahdollisuudet, no emme ole Suur-Savossa ainakaan sen huonompia senkään asian suhteen. On kokeiltu ja tullaan jatkossakin antamaan tukemme niin harjoitteluissa kuin kokeissakin ja meillähän olikin porkkanana se ensimmäinen koe yhdistyksemme jäsenen omistamalla koiralla ilmainen.
ja muuallakin kuin Suur-Savossa on yritetty tehdä koetoiminta helpommaksi lähestyttäväksi.
(Koska itsekin lähdin aikoinaan ihan untuvikkona kokeilemaan koiraani katson että minulla on asiasta kokemusta. Minulle riitti kimmokkeeksi halu kokeilla koiraani! Ei ollut vaikeeta ottaa yhteyttä paikalliseen yhdistykseen ja kysyä miten pääsen koiraani kokeilemaan. Tuomareiden kestittäminen tai kuskaaminen en kokenut esteeksi mutta tunnustan että olen tarjonnut tuomareille 1,5cl ryypyn kauniista muovisesta snapsilasista erien välissä. Hiukan huolissani olin saanko koirani kiinni erien välissä.)
Oma ajatukseni taipumustestistä tai vastaavasta oli se, että se olisi matalan kynnyksen tapahtuma, johon voisi tulla varsin kokemattomana (omistaja&koira). Mitään jalostusta palvelevaa tietoa ei varmaankaan testillä saisi, mutta jotain ajatusta siitä, millaisia beagleja täällä on. Mukavan ja hyvähenkisen tapahtuman myötä voisi moni uusi harrastaja innostua koetoiminnastakin. Liikaahan osallistujia ei taida olla.....
Toivomus että tapahtuma olisi mukava ja hyvähenkinen on sekin toteutunut kohdallani.
Tässä keskustelussa on moneen kertaan kokeneet metsästäjät olleet sitä mieltä että taipumuksien selvittäminen ei oikein muualla kuin metsässä, koiran päästettyä metsään pysty arvioimaan uskottavalla tavalla. Siksi minusta oilisi hienoa jos ´taipparikaipaajat`

pystyisivät asian hyväksymään ja tuomaan esille ehdotuksia siitä millainen toiminta järjestössä ja yhdistyksissä olisi sellainen joka houkuttelisi
varsin kokemattoman (omistaja&koira)
riittävän uteliaaksi koiransa metsästystaipumuksista jotta hän lähtisi ottamaan niistä selvää vaikka kahdenviikon kokeeseen.
Minun ehdotukseni taipumuskokeen aikaansaamisesksi, sellaisen jossa
Mitään jalostusta palvelevaa tietoa ei varmaankaan testillä saisi
on että oman yhdistyksensä vuosikokouksessa ehdotta taipparijaoston perustettavaksi ja se alkaa järjestämään tapaamisia johon olisi helppo tulla ja jossa toiminta olisi sellainen joka madaltaa kynnystä ´jatkotestauksiin`