Valiot

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

kuurankukka

Post by kuurankukka »

Näin on Eeva, en ois kuuna päivänä kysynyt, jos oisin tiennyt mikä soppa. Luulin ihan oikeesti, että täällä joku pitää luetteloa valioista jne. Oli niin ihana otsikkko "Onnittelut jne...... Enkä ollut ennen siellä käynyt kurkkimassa, kerta ensimmäinen.
Siis hölmö minä.

"Se älähtää, johon kalikka kalahtaa" :-#

Tais kunnolla kalahtaa, hih!
"Meissä on kohtia, jotka eivät koskaan pääse aikuiseksi asti."
Corner

Post by Corner »

Miksi pitää kysyä? Eihän VvM mitenkään pysty lukitsemaan, etteikö muutkin saa sinne valioita laittaa vai pystyykö? Olisit vaan itsekin laittanut etkä kysellyt.

Vai onko se niin että oman koiran tiedot siellä halutaan nähdä mutta ei niin, että itse laittaa... Ja kukas meistä nyt toisen koiraa onnittelemaan... VvM sen on tehnyt niin sekin on sitten tainnut joidenkin mielestä mennä kettuilusta.
Hirmu

Post by Hirmu »

Useinmiten kysymys esitetään silloin, kun joku tai jokin on epäselvää.
eeva resko

Post by eeva resko »

Juu, kyllä näillä sivuilla kannattaa kysyä, siitä nousee pienempi meteli kuin siitä, että laittaa tänne sivuille jotain "asiaan kuulumatonta"!!
Kaisa Peltonen

Post by Kaisa Peltonen »

Luulin ihan oikeesti, että täällä joku pitää luetteloa valioista jne.
Tässähän Kuurankukka kertoi, miksi hän asiaa kysyi.

Suuri osa valiokoiristakaan ei ole omistajiensa itse laittamia, siksikin ymmärrän Kuurankukan kysymyksen.

Niiltä osin, mitä itse näitä ketjuja olen lukenut, niin toisten koiria täällä on pääasiassa onniteltu. Itselläni ei ainakaan ole yhtään Suomen muotovaliota, Suomen käyttövaliota, Ruotsin vastaavia tai kansainvälisiä muoto- tai näyttelyvalioita. ("Puolikas" kennelliiton listallaolija löytyy.)

Ja jatkossakin tulen vilpittömästi onnittelemaan toisten koiria ja saavutuksia. Tulen onnittelemaan koirien omistajia ja kasvattajiakin. Saavutukset ovat todella hienoja ja onnittelun arvoisia, vaikkei valionarvoja omillani olekaan.
eeva resko

Post by eeva resko »

Kyllä så ehdit Kaisa niitä valioitakin saamaan! Minäkin olen saanut kokonaista 3 kpl itse näyttelytettyä näiden yli 30 vuoden aikana!! Nää kakskin tuli kun olin niin sanotusti lopettanut kasvatuksen! Yhtään ei harmita vaikka ei valioita olekaan tullut, kiva on kuitenkin ollut näyttelyttää ja kukas siitä eniten nauttii kuin itse! Kyllä ne hyvät koirat löytyvät oli valio tai ei!
Esimerkki elävästä elämästä: Tanska VSS 2000. Story oli täyttänyt 7 vuotta, narttuja avo luokassa oli reilusti yli 30, Tuomari kertoi illallisella, että kun kävi luokkaa läpi ihmetteli itsekseen miksi näin vanha koira oli vielä avö luokassa. Sanoi, että oli yksi ylitse muiden ja niin laittoi sen ROPiksi, ei osannut ajatellakaan, että oli ulkolainen koira...
annie

Post by annie »

Kaisa Peltonen wrote: Ja jatkossakin tulen vilpittömästi onnittelemaan toisten koiria ja saavutuksia. Tulen onnittelemaan koirien omistajia ja kasvattajiakin. Saavutukset ovat todella hienoja ja onnittelun arvoisia, vaikkei valionarvoja omillani olekaan.
Olen 100%:n vakuuttunut, että Vesan julki tuomat valiot eivät ole tarkoituksenmukaisesti "rasistisia", vaan taustalla on aito ilo siitä, että valioita putkahtelee sukutaustasta tai omistajan nimestä riippumatta.
Se, että otanta on "käy", juontuu vain siitä, että siitä suunnasta hän beaglemaailmaa katselee.
Yhtä vakuuttunut olen siitä, että kaiken maailman valiot (myös ne ilman BEAJ 1-tulosta saavutetut) ovat tervetulleita saman topicin alle, kuvalla tai ilman. Olkaa siis aktiivisia omien ja kavereiden koirien valiotietojen laittamisessa, niinkuin Vesakin on kiitettävällä tavalla ollut.

Kahaltajalle: myös työssä käyvänä niitä treeniaamuja on liian harvassa, siksi vienkin koiriani metsään mihin aikaan vuorokaudesta hyvänsä, usein iltapäivällä aamuvuorosta tultuani. Alku syksystä ja lumisen maan aikaan illat ovat mitä mainiointa treeniaikaa. Suosittelen lämpimästi kaikille, joilla työ tekee haittaa harrastukselle.
kahaltaja

Post by kahaltaja »

annie wrote:Kahaltajalle: myös työssä käyvänä niitä treeniaamuja on liian harvassa, siksi vienkin koiriani metsään mihin aikaan vuorokaudesta hyvänsä, usein iltapäivällä aamuvuorosta tultuani. Alku syksystä ja lumisen maan aikaan illat ovat mitä mainiointa treeniaikaa. Suosittelen lämpimästi kaikille, joilla työ tekee haittaa harrastukselle.
Eipä ole vuorotyön mukanaan tuomia etuja... pääsääntöisesti teen päivätyötä ja kotona olen noin klo 16-18, vähän riippuen. Uunit tulille ja evästä pöytään ja sit alkaakin jo hämärtää. Aikaisin syksyllä voisi ilta-ajoja ajatella, mutta ne kyllä jää auttamatta lyhyiksi. Matka seuran maille kestä noin puoli tuntia. Viikonloput jää, ja niistäkin kunnolla ne, milloin tytöillä ei ole kisoja. Arki-iltaisin on usein yleisurheilu/hiihtotreenit.

Vaan enpä tuosta paineita ota, omaksi ja koirien iloksihan siellä käydään milloin käydään. Kovin jos menee monimutkaiseksi, niin mukavasta harrastuksesta tulee suorittamista ja se ei enää ole mukavaa.
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
VvM

Post by VvM »

Kaisa Peltonen wrote: Eikä Vesa unohtanut kirjoittaa mva ja kva, ja jos unohti, niin unohti kertoa, että vain tiettyjen maidenkäyttö- ja muotovaliot ovat hänen mielestään (edelleen, muistan itsekin, että nämä ovat mielipideasioita) huomionarvoisia.
Olet Kaisa oikeassa, mitään ei unohtunut vaan asia oli ihan harkittu.

Aloitin ketjun vilpittömin mielin onnitellakseni hienosti toimivien koirien omistajia, jotka ovat tehneet paljon töitä koiransa eteen. Samoin kasvattajia siitä, että ovat onnistuneet kyseisen yhdistelmän tekemään.

Toiseksi -jalostuksen kannalta minusta on hyväksi, että silloin tällöin julkisuutta saavat koirat joilla "voi" olla jalostuarvoa Suomen beaglekannalle tai jollekkin harrastajalle. Ilokseni luin esim. nimimerkki Teron toimivan juuri niinkuin olin tovonut. Nimen luettuaan hän oli käynyt tutkimassa tarkemminkin tiettyjä koiria ja taustoja laajemminkin.

Käyttövalio on osoittanut ajotaitonsa vähintään kolmessa eri kokeessa ja kolmenlaisissa olosuhteissä. Sen ominaisuuksia on kirjannut jo useampi tuomari. Näillä tiedoilla on jo tehtävissä alustavaa arvioita sen sopimisesta kasvattajan omaan jalostussuunnitelmaan. Taustoja tutkimalla esim. uroksen veli voi asua lähelläkin ja harrastaja voi pyrkiä tutustumaan sen ominaisuuksiin käytännön metsästyksen yhteydessä ja todeta myös sen täyttävän kriteerit jalostuskäytölle, vaikka se itse ei olisi vielä valion arvoja saavuttanutkaan. Näyttelystä käyttövalio on saanut vähintään H. Tuosta on pääteltävissä ainakin se, että sen purenta on kunnossa, sillä on normaalit kivekset, sillä ei ole häntämutkaa eikä muita nollaavia vikoja. Näiden alustavien tietojen pohjalta on mahdollista lähteä perehtymään yksilön sopivuuteen tarkemminkin.

Ulkomailla saavutetut käyttövalion arvot kertovat koiran toimivan hieman erillaisemmilakin säännöillä. Koiran toimiessa "reissussakin" voidaan päätellä sen luonteestakin jotain. Tuossa esim. omaisesti muutamia asioita.

Muotovalio on osoittanut olevansa kolmen eri ulkomuototuomarin mielestä muotovalio tittelin arvoinen rakenteeltaan. Ajokeissa se on osoittanut osaavansa ajaa. Ajokokeiden ykkös tuloksen saavuttaakseen sen on pitänyt saada kaksi jänistä liikkeelle tuossa ajokokeessa. Se on ajanut näitä jäniksiä keskimäärin noin 70 minuuttia/ erä. Sen haukun on arvostellut kaksi tuomairia. Tässä vain muutamia tietoja esimerkin omaisesti mitä jo tuosta yhdestä ykkösestä on pääteltävissä. Ykkösen koirasta voidaan jo sanoa sen "ajavan jänistä".

Ruotsin muotovalion arvon voi saavuttaa vain koira joka on jonkun Pohjoismaan käyttövalio.

Kansainvälinen muotovalio on osoittanut ulkomuotonsa kansainvälisissä näyttelyissä ja on niiden tuomareiden mielestä kansainvälisen muotovalion arvoinen. Samoin sen on täytynyt ajaa se ykkönen ja jos ykkönen on lumkeliltä niin lisäksi vähintään beaj3 tulos sulalta keliltä

Koira joka on vasta osoittanut olevansa kaunis ei minun ajatusmaailmassa vielä tarvitse isompaa julkisuutta. Enkä henkilökohtaisesti halua kannustaa sen jalostuskäyttöä. En tosin myöskään lukeudu niihin, joiden mielestä kaunis koira ei voi olla myös hyvin ajava, mutta sen täytyy osoittaa ajotaitonsa ajokokeessa.

Minusta on ahdasmielistä tuon pohjalta väittää että on onniteltu menestyjiä väärin. Jonkun onnittelu tai kehuminen ei ole toisen haukkumista. :lol: :lol: :lol:

Flikan puuttuminen oli iso vahinko. Onnittelut kaimalle ja Samille! 8)

kahaltaja wrote: Riittävää ajokoetulosta tuskin tullaan koskaan samaan, joten suomen muotovalion arvo taitanee jäädä saavuttamatta. Tai eihän sitä koskaan tiedä, jos työttömäksi jää, niin on aikaa koluta aamuvarhain metsiäkin... työssäkäyvänä ja opiskelevana, aktiivisten ja harrastavien kaksosten yksinhuoltajana sekä vanhalla farmilla asuvana ei minulla aika yksinkertaisesti riitä treenata koiraa sellaiseen koekuntoon.
Kahaltaja on mulle lähetelly mukavia musiikki elämyksiä, niin pitääkin mun laittaa kans yksi. Valmentajan pitää uskoa omiinsa? :lol: http://www.youtube.com/watch?v=70P4jUWtFIo
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
Kaisa Peltonen

Post by Kaisa Peltonen »

Hetkinen, tarkoitatko siis, että ajokokeeseen (ennen näyttelykäyntiä) saa oikeasti osallistua koira, jolla ei ole normaalit kivekset?
(Kaivelen koekalenteria ja sitä pirun sinistä kirjaa...)

Minä onnittelen edelleen ne kaikki, en huomannut jalostuspointtia keskustelun perusteena, koska otsikossa sitä ei mainita, eikä ensimmäisissä viesteissäkään. Vasta Kuurankukan kyselyn jälkeen.

Onnittelen edelleen myös niitä, joita en ehkä itse henkilökohtaisesti arvoistaisi tai käyttäisi jalostukseen. EN olettanut, että onnitteluketju on jalosutuskriteeri, itse käytän valintaani varsin muita apuja.

Valiosäännöt jokaiselle maalle ja lajille löytyvät esim maiden kennelliittojen kautta.

Jalostuskäyttöön kannustavan ketjun voisi joku vaikka perustaakin ettei se vie tilaa koirien onnittelemiselta.

Ei kukaan sanonut, että jonkun onnittelu on toiselta pois tai toisen haukkumista, se vähättely tuli vasta, kun kysyttiin listalle pääsyä ja perusteluja. Ja jatkuu...

Edit: Kaivelin pikana säännöt ja totta tosiaan, kiveksistä ei mainita sanan sanaa... (Mä olen täällä hämmästyksestä suu lommolla ja taidan oikeasti katsella miten tuo "turhakeblondi" syksyllä on kypsynyt metsällä...)
kahaltaja

Post by kahaltaja »

VvM wrote: Kahaltaja on mulle lähetelly mukavia musiikki elämyksiä, niin pitääkin mun laittaa kans yksi. Valmentajan pitää uskoa omiinsa? :lol: http://www.youtube.com/watch?v=70P4jUWtFIo
Ehdottomasti samaa mieltä ja jos se uskosta olisi kiinni, niin mva olisi kasassa (sertithän on kasassa) \:D/

Tämä nyt ei kuitenkaan ole uskon asia... kyllä sen ykköstuloksen eteen on muutamaa useampi kerta siellä metsässä käytävä :lol:

Kiitos elämyksestä, kuittaan sen tällä asenteennostatuksella :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=gYEe3BR1sF0
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
ie45808

valiot

Post by ie45808 »

Uudet kaksois-,käyttö- ja muotovaliot julkaistaan
aina kuvineen Suomen Beaglessä. Pentti Särmä
JTH

Post by JTH »

Kaisa Peltonen wrote:Hetkinen, tarkoitatko siis, että ajokokeeseen (ennen näyttelykäyntiä) saa oikeasti osallistua koira, jolla ei ole normaalit kivekset? (Kaivelen koekalenteria ja sitä pirun sinistä kirjaa...)
Ajokoesäännöissä sanotaan näin (sivu 57, liite 1):
"Osallistuminen kokeisiin ja kilpailuihin ilman näyttelytulosta. Voimassa 1.1.2003 alkaen.
Linnunhaukkukoe (lint), hirvenhaukkukoe (hirv), dreeverien ajokoe (draj) ja dreeverien ketunajokoe (dkaj), ketunajokoe (keaj), metsästyskoirien jäljestämiskoe (mejä), mäyräkoirien
ajokoe (mäaj), ajokoe (ajok ja beaj) sekä luolakoirien taipumuskoe (lut) Yksiluokkaisissa kokeissa koira saa kilpailla ilman näyttelytulosta, kunnes se on saavuttanut yhden koemuodon korkeimman luokkatuloksen."

Eli saa osallistua, mutta ensimmäisen ykkösen napsahdettua "tilille" pitää eka käydä tarkistuttamassa kivekset (jos siis on uros :D ) ts. mennä näyttelyyn, ja saada sieltä tulos. Riittää siis, että saa laatuarvostelun T, niin koeura voi jatkua. Korjatkaa, jos olen väärässä.
ansa

Post by ansa »

Eli saa osallistua, mutta ensimmäisen ykkösen napsahdettua "tilille" pitää eka käydä tarkistuttamassa kivekset (jos siis on uros :D ) ts. mennä näyttelyyn, ja saada sieltä tulos. Riittää siis, että saa laatuarvostelun T, niin koeura voi jatkua. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Juuri näin. Mielestäni on hyvä, että mahdollisesti vikainenkin koira saa käydä kokeessa. Ei niiden ominaisuuksien raportoiminen tietokantoihin ole ollenkaan huono asia, vaikka itse eivät jalostusyksilöitä olisikaan.
Trissan

Post by Trissan »

Tässähän on päästy jo aiheeseen! Mielestäni on väärin, että ajokoe on yksi luokkainen ja siihen pääsee ilman näyttelytulosta. Ja käymieni keskustelujen pohjalta uskallan sanoa etten ole ainoa harrastaja joka niin ajattelee. Kokeiden tarkoitus on tuoda tietoa jalostukseen eli äkkiseltään tästä voisi päätellä, että kokeessa käyvillä koirilla on tarkoitus jalostaa, etenkin jos koira menestyy hyvin. Epäilenpä, että parikin kakkosta ja ykkösen ajanutta koiraa, joku saattaisi jopa käyttää jalostukseen, mutta entäs jos uroksella ei ole kuin yksi palli kasseissa? :shock: Monet ovat vielä tänäkin päivänä harhaluulossa, että kokeisiin menevällä koiralla täytyy olla H näyttelystä, ja hyvä niin. :D Se onko H riittävä arvosana valioitumiseen on sitten aivan toinen stoori...
Post Reply