miksi 2v8kk koira ei aja kuin pienen pätkän

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

opa_damien

Post by opa_damien »

en tiiä mikä on beaglella kun ei eläessää olla yli 15 minuutin ajoa saatu.
koiralla ikää jo 2.8 v narttu.
koiralla viimeaikoina parantunut haku ja haukku mutta se hukkaa aina
jäniksen 15 minuuttiin.
ensin haukku väli kasvaa ja lopulta kuolee kokonaan.
hukalla se jää soutamaan jo ajetun jäljen 10-20metriä vierestä kummankin puolen ja sitä kestää niin kauan kuin jaksaa odotella.joskus 4 tunnin päästä se voi löytää taas.ja taas sama toistuu.
saakohan tästä enää mitenkään koiraa?hukilla en ole juurikaan käynyt neuvomassa.
Biikeli

Post by Biikeli »

Mielestäni yksi parhaita kysymyksiä palstalla. Odotan mielenkiinnolla kokeneitten beagleharrastajien kommentteja. Omasta kokemuksesta voinen sanoa, että näyttäs olevan beaglelle tyypillistä. Oma koirani oli ristitty "10min koiraksi" 3-4 vuotiaaksi, kunnes jotain tapahtui.

Huomasin seuratessani GPS:llä koiran työskentelyä, jotta aina 10min ajon jälkeen hukalla (ilmeisesti jänis tehnyt ensimmäisen paluuperän) harhautui koirani seuraamaan jälkiä makuupaikalle asti. Ja sitä rataa aloitus ja hukkapaikan väliä höyläsi turhauttavan useita kertoja, kunnes sattui tuntienkin päästä saaman ajon uudestaan. Hukka 10 kuluttua uudestaan, taas sama toistui. Pahimmillaan aloitti haun makuupaikalta vaikka oli saanut hukan aiemmin selvitettyä. Pahinta oli, jotta ajoi joskus hukan selvittyä todistetusti ilman ääntä, ihan kuin olisi halunnut päästä iholle ajossa. Monasti nyrkki puristui maastopuvun taskussa ja karvalakki lensi kunttaan voimasanojen kera. Parhaimmillaan haukuin niinkuin koiralle malliksi vierässä jäniksen mentyä ohitse ja koira äänettömänä perässä 5min kuluttua. (Oli siinä koiralla hämmästyny katse).

Mainittin, jotta jotain tapahtui olikohan 5 vuotiaasta alkaen. Ajot alkoivat sujua. Satuin muutaman kerran hukkapaikalle todistamaan, jotta koira oppi rengastamaan vaudilla semmosia 20m renkaita (aina kiertäen jostain syystä vastapäivään :)) ja väkisin sattui hyyläpaikkaan ja veti renkaan sisäpuolen ilmavainulla ja matka jatkui.

Ajot sujuivat niin hyvin, jotta mietin jopa radalle lähtä kokeilemaan. Aina kuitenkin 10min ajo ja hiljainen ajo oli takaraivossa ja sai luopumaan ajatuksesta. 8 vuotiaaksi ajonautinnot sitten loppui työmaalle auton alle.

Toista koiraa hankkiessani olin varma, jotta suomenajokoiran raikuvat ja sujuvammat ajot mielessäni tulen sen valitsemaan...Beaglen luonne ja paremman väen pienimuotoinen painostus sai ottamaan beaglen pennun.

Nyt 1 3kk ikäinen kolmen jäniksen pölläyttäjä on remmissä mukana ja tekee samat 10min temput. Mutta ei haittaa eikä purista, kun tiedän jotta siitä vetreytyy.

Suomenajokoiria olen katellut vierestä ja ne on selväti varhaiskypsemmän oloisia ja ajosujuvampia nuorena ja vanhempana mielestäni osat vaihtuvat. Tai sitten aika kultaa muistot.
opa_damien

kiitos vastauksesta

Post by opa_damien »

hyvä että vastasit tuo luo uskoa tulevaisuuteen mikä nyt on ihan hukassa.
mutta odotellaan.nyt kun saan juoksut ohi menen paluuperien viereen
missä hukka luultavasti tapahtuu istumaan.katsotaan mitä se meinaa.
jälkeä en uskalla näyttää
imppa

Post by imppa »

Tuo hukkapaikalle meno on varmaan ihan viisasta. Neuvomaan ei tietenkään pidä alkaa, mutta nykytekniikalla ajojäljen pää löytyy helposti ja siellä istuskelu antaa ehkä koiralle varmuutta hukan selvittelyyn.
Hitaasti syttyminen ei oman kokemukseni mukaan ole rotukysymys vaan pikemminkin yksilöstä kiinni, ehkä perimästäkin. Minulla noita beagleja on ollut 70-luvulta saakka ja jokainen niistä on oppinut parin ensimäisen vuoden aikana sen, mitä ne nyt yleensä ovat oppineet. Ehkä kokemus on tuonut jonkinverran varmuutta vaikeissa olosuhteissa. Lähipiirissä on kyllä toisenlaisiakin esimerkkejä niin beagleissa kuin ajokoirissakin. Kehittyminen on vaatinut enemmän vuosia, mutta silti niistä on tullut erinomaisia ajureita. Koirat vain kehittyvät eri tahtiin ja toiset vaativat vuosia enemmän.
Uskon kyllä, että olet eliminoinut niin etu- kuin takapäänkin mahdolliset vaivat, mutta niitä ei sovi koskaan unohtaa. Nenäpunkki etupäässä ja anaalirauhasvaivat takapäässä aiheuttavat varmuudella kuvaamiasi ongelmia.
opa_damien

joo

Post by opa_damien »

koira on punkitettu intersection lääkkeellä 2 kk sitten.kun se piti ja pitää edelleen paristi kuussa sisäänpäin niiskuttavaa ääntä(ei yski tai ryystä).
mutta kun kaikki koirat on lääkitty ja lääke on kulemma hyvää niin ei se voi olla nenäpunkki.anaalirauhaset katottiin eikä ne ollut täynnä.
olisikohan apua laittaa se yöllä mehtään.oppiskohan se vähän ilmavainua kun on liian jälkitarkka puurtaja
Reetu09

Post by Reetu09 »

Itselläni on suunnilleen samanikäinen beagleuros, jolla on kuvaamiasi ongelmia ajojen kanssa. Tämän koiran kohdalla kehittyminen on vain hitaanpaa. Nenä selvästi toimii koiralla, siitä ovat merkkinä useat jänisten ylösotot kolmen syksyn aikana. Myös ilmavainua näyttää olevan mukana. Ajominuutit ovat toistaiseksi jääneet vaatimattomiksi. Itse olen käyttänyt tuota Impan ja myös muilta kuulemaani menetelmää ja mennyt lähelle hukkapaikkaa ja ikäänkuin tukenut koiraa sen hukkatyöskentelyssä. Jälkeä en ole näyttänyt, koska se saattaisi johtaa jatkossa taaas koiran suunnasta "avunpyyntöihin". Luotan siihen, että vielä tapahtuu oleellinen muutos parempaan suuntaan. Koiran "aikuistuminen" on kesken.
Jälkitarkkuudesta en itse olisi huolissani. Vanhempi koirani on mielestäni todella jälkitarkka, josta olin koiran juniori-iässä huolissani. En ole enää! Koira on hakenut yhdeksässä ykköspalkintoon johtaneessa kokeessa molemmissa erissä keskiarvolla 41 minuuttia (yhdestä kahden jäniksen erästä mukaan on otettu ensimmäinen haku). Jos molemmista eristä poistetaan suurimmat eräkohtaiset hakuminuutit, ovat keskiarvot: 1. erä 31min ja 2. erä 33min. Kokeista 5 on ollut sulalla ja 4 lumikelillä. Itse ajattelen niin, että jälkitarkkuus "palkitsee" vaikeissa olosuhteissa (esim ilapäivällä tapahtuva työskentely, karkealla soratiellä ajo, jne) niin hakua kuin ajoakin.
Frodo2

Post by Frodo2 »

Ihan samanlainen tarina löytyy omalta 2,5 vee nartultani kuin opa_damien uroksesta. Mikä se oikea ikä sitten on, kun hommat pitäisi sujua?? Ainakin homman mielekkyyttä se lisäisi, jos olisi ajava koira. Kaikki perinteiset "temput" tehty niin molempiin päihin kuin ammuttu jänis, jonka se sai juoksemalla kiinni. Ilmeisesti kuuluu ominaisuuksien puolesta ajuekoira laumaan, joka hengaa vain muiden mukana, mene ja tiedä

:?:
opa_damien

jep

Post by opa_damien »

siis naaras tämä minunkin on.yöllä pysyy paremmin perässä,koitin sitä tuossa,mutta ei mene kauan kun haukku on harvaa ja jälessä ollaan pirusti.40 min pysy yöllä todistettavasti mutta päivällä ennätys vartin
Jane

Post by Jane »

Olisi hyvä tietää, montako kertaa viikossa koiranne pääsee metsään.
tuohi

Post by tuohi »

tuttua käytöstä,3vuotias narttu. jänön kyllä ylös ottaa,mut aina hukka n.20min. jäläkeen. tänä vuonna ehkä parantunnu ajo,luulen ainaki :shock:..
opa_damien

metsää

Post by opa_damien »

metsää tulee 2-3 kertaa viikko noin 20 tuntia viikossa.joskus enemmän ja juoksutin koko kesän koiraa pyörällä 10 km lenkkejä kolmesti viikkkoon että
ei voi olla kunnostakaan kiinni.ilmavainua minusta pitäs saada enemmän peliin.haun alkuvaiheessa se haistelee ilmasta mihinpäin lähtee mutta sitten se puurtaminen alkaa ja joka jälki käydään läpi.ylös ottaa kyllä mutta se ydin eli pitkä ajo ei onnistu
opa_damien

jäniksiä

Post by opa_damien »

niin ja olen noihin olemattomiin ajoihin 15min ampunu sille tälle kaudelle jo 7 jänistä.nyt olen alkanut päästää jänikset läpi kun haluan koiralle lisää ajopituutta.liekkö siinäkin osasyy kun tulee ammuttua liian pieneen pölläytykseen
Härski

Post by Härski »

Jane wrote:Olisi hyvä tietää, montako kertaa viikossa koiranne pääsee metsään.
No meille ne pääsee kyllä aivan liian harvoin :oops:

Kyllä se pari-kolme kertaa viikosa pitäs päästä metille,muttako tuo ansion hankkiminen haittaa harrastuksia. Ja pahasti. :evil:
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Biikeli

Post by Biikeli »

Samoin 2-3 kertaa viikossa sai mettää koirani. Jätin itse ampumatta monta kertaa alkusyksystä 10-15min ajoista koiralleni ja ajattelin josko sais pituutta ajoihin. Ajatuksena treenata pienillä alkusyksyn hyyläävillä jäniksillä...ei onnistunu. Kokemusta iän myötä niin hommat aloivat sujua. Kokeiltiin myös kahdella koiralla, mutta meni kilvan juoksuksi. Ajoja kyllä saatiin, mutta sekoittivat hukkatyöskentelyä. Kerran veti yön (märkälumi) 15h yhteenputkeen vaihtelevalla ajolla (hajanaista haukkua), muttei mielestäni vaikuttanut päiväajoihin kummemmin. Juoksutin joskus kesät kuntoon pyörällä ja joku kesä ilman juoksustusta suoraan tosihommiin. En huomannu olisko ollut + vaikutusta kesätreenillä.

Jäniksiä vuosittain tuli ammuttua yhden miehen passista mukavasti lähinnä sille eka kierrokselle. Koiran vanhettua, tuntui jotta kun ajon sai niin jänis reppuun. Toki paikallistuntemus ja GPS helpotti huomattavasti kun jäniksen veti aina samalla kaavalla (samoja reittejä) pakoon koiraa.

Uudelle pennulle olen pyrkinyt ampumaan tilanteessa kuin tilanteessa (3 nurin) sen kummemmin ajattelematta. Pysyy kummallakin hyvä mieli kaadolla ja uunin luukulla päivystetetään kumpikin josko olis valmista.

Olisi mukava tietää kunka minkä ikäisiä ovat menestyneet ajokoekoirat noin keskimäärin?
Jane

Post by Jane »

http://www.videoita.fi/video.php?id=397 ... eot&sort=1
Mielestäni ed. video kertoo syyn aika hyvin jälkitarkan ja "rehellisen"koiran lyhkäsiin ajoihin. Itse näin vastaavan tilanteen alkusyksystä seuramme mestaruus kokeissa, tosin koirani ei mennyt "halpaan"sillä kertaa.
Post Reply