Koulutus nameilla..

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

tiiak

Koulutus nameilla..

Post by tiiak »

Koulutatteko / koulutitteko beagleänne pienillä nameilla? siis tätä ihan peruskoulutusta istu ja maahan ym. Vai meneekö beagle siitä pilalle? :) Lukenut olen että paras keino opettaa nameilla mutta osaa sanoo että ei missään nimessä..
ilona

Post by ilona »

Miten se voisi siitä pilalle mennä?? Nameilla kouluttaminen on helppoa ja käytännöllistä, ja ainakin meidän beagle on niin ahne, että laulaa vaikka oopperaa lohipalasesta. Kolmessa tottelevaisuuskokeessa on käyty: joka kerta ykköstulos ja luokan parhaat pisteet. Ja tekee tosi iloisesti ja mielellään - juuri makupalan toivossa. :lol:
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

Väitän että meillä kaiiki kolme beagleä ovat pilalla :lol: namikolulutuksen takia.
Syy tähän väittämään löytyy siitä ettei tarvitse kuin ajatella pyytävänsä koiria tekemään jotakin niin ovat melkein jo namikaapilla :lol: :lol: :lol:
innokkaina palvelemaan
Härski

Post by Härski »

No eihän se siitä pilalle mene.Mutta mihin sitä koiraa "käytetään" ratkasee paljon misä määrin niitä namusia jaellaan.
Jo pentuna luoksetulon opetus on tosi helppoa sen pelkän ruokakupin avulla.
Kutsu,ja kuppi eteen niin varmaan tulee.
Ite suhtauvun aika varauksella namujen käyttöön enkä niitä"viljele" ylenmäärin.
Mutta esim. kun vien koirat tarhaan saa ne namut mennessään.
Ja mehtäpäivä kun loppuu syötän loput eväsleivät koirille/koiralle.

Toisaalla taas en hyväksy esim. näyttelyissä koirien "syöttämistä".
Enkä hyväksyny tottiskisoissakaan sillon "ennen vanhaan" kun sitä harrastin.

Mettäkoiralle taas saattaa namujen saanti aiheuttaa sen että isännän/emännän reppu
kiinnostaa enemmän kun "hajuton" metsä
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
ilona

Post by ilona »

Härski, miksi ihmeessä koiraa ei saisi näyttely/tokokehän jälkeen palkita makupaloilla? En minäkään tee töitä ilman palkkaa - miksi koira tekisi, kun on todistetusti hyötyajattelija... Meillä esim. ruokakupppi laitetaan lattialle odottamaan, ja koira saa syödä sen jälkeen, kun "työt" on tehty. Palkkaamattomuus on aikansa elänyt ajatustapa! :)

Ja jos koiraa kiinnostavat makupalat enemmän kuin metsästyshommat, tulee mieleen, ettei se niin riistaviettinen olekaan. Kyllä meidän käyttislabua vetää riista ja noutaminen enemmän kuin makupalat - niin ahne kuin se onkin. :wink:
Härski

Post by Härski »

Monen koirarodun "näyttely ohjeissa" mainitaan- "esitetään vapaasti"

Se tarkoittaa että koiraa ei liiemmin tulisi asetella, eikä varsinkaan "syöttää" eli narrata makupalalla seisomaan.
Kehästä poistuttaessa sen palkinnon voi antaa
Joskus, ja nykyään enenevässä määrin tätä "syöttämistä" kehässä näkee.
Jotkut ulkomuoto tuomarit siittä kyllä mainitsee jos se homma menee yli.

Kerran eräässä tottiskisassa ollessani liikkeenohjaajana eräs koira seurasi emännän
"taskussa ollutta kättä" (suora lainaus tuomarin kommentista)
Koira seurasi kyllä erittäin hyvin mutta arvosanaa laski se että ohjaaja käytti "kaksois käskyä"

Ja olen minä nähny semmosen tapauksenkin että metästysinnoltaan erinomainen koira tulee "repulle" kun miehet on ruvennu syömään :wink:
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

Beaglehän on perso joten varmasti sille passaa paremmin makupala palkkioksi, kuten esim göötti meillä nauttii ihan sama mistä kepin tai pallon heitosta melkeimpä enemmän :)

Mulla on ollu niin persoja beaglejä kehässä esitettävänä, että joskus on oikeesti pestävä kädet että koira ei syö niitä nälissään :lol: Urokseni olen esittäny vapaasti, mulla on käsi taskussa, se tietää että siellä on nameja ja seisoo kuin se kuuluisa sahapukki :D Nartun taas asettelin, mutta ilman nameja. Kehän jälkeen sitten.

Noutajakehiä on vallan tuska katsoa kun emännät siellä syöttää koiriaan. Noutajatuomari kerran katsoi luokan koiria ja totesti yhteisesti esittäjille, että "aloitetaan sitten kun olette ruokkineet koiranne". Osa syytää nammia koiran suuhun silloinkin kun tuomari katsoo hampaita, hei haloo!

Mutta aloittajan kysymykseen. Kyllä minä palkitsisin beaglen nameilla, juuri tällaisia temppuja opetellessa. Minä olen aikuisen beaglen opettanu antamaan tassua ja menemään maahan, makupaloilla. Nykyään se ei muka (14v) kuule ja haukkuu vaan kun jotain pyytää :)
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
KeijoN

Post by KeijoN »

Jokainenhan saa taaplata tyylillään, ja toimia niinkuin oman koiran osalta parhaaksi näkee.
Sen verran olen minäkin omilla koirilla näyttelyjä käyny ja ilman makupaloja, että voin vissii oman kantani sanoo.
Vissiin kai tuomarit on kai heltyny siitä, kun mies niin reppanan näkönen ja tosissaan yrittää, kun kolmella koirallani olen yhteensä nipin-napin yhdeksän serttiä saanu, ilman namuja.
Oikeestaanhan sillä rupesin kirjottamaan, kun Iitu söi tyttären Isäinpäivänä tuomasta 200 gr. tummasta suklaalevystä noin puolet, eikä se näköjään tiennyt siitä mitään.
Iitu kai ajatteli, kun noi makupalojen tarjonta on niin kovin harvoin, niin syödään sit kerralla.
Onneksi löytyi kotoa hiilihappo tapletti, jonka annoin.
Oksentamaan koiraa en saanu, tai en ainakaan huomannu, olisko oksentanu.
Niinkuin kaikki tietänevetkin, niin koirillehan ei ihmisille tarkotetut suklaat käy.
Last edited by KeijoN on Fri 16.11.2012 15:59, edited 1 time in total.
ingak

Post by ingak »

Kyllä meilläkin on seuraaminen, maahan meno yms. nameilla opetettu. Jossain määrin olen lelupalkkaa käyttänyt (huom. jäniksen mallinen lelu :wink: ). Namit toimii kuitenkin paremmin.

Näyttelyssä en koiraa syötä. Ihan käytännön syystäkin; meillä alkaa kuolaamaan sen namin perässä, jos sitä pitää tuijottaa. Ja osaa seisoa ilman syömistäkin.

Metsässä ei myöskään viljellä nameja, ja toivottavaa olisikin, että koira ei ole edes niitä siinä jaloissa syömässä :D .
ilona

Post by ilona »

Metsästyskoira on jalostettu metsästystä varten, joten se on koiralle itsessään palkitsevaa. Tietenkään silloin ei anneta makupaloja. Sen sijaan näyttelyt ja tottelevaisuusjutut ovat beaglelle varmaankin todella tylsiä, jos niistä ei erityisesti tehdä hauskoja - esimerkiksi nameilla. Ja kyllä, minä käytän näyttelyissä nameja - niinpä beagleni seisookin ryhdikkäästi, häntä pystyssä koko arvostelun ajan, jolloin tuomarin on helppo arvioida sen rakenne. Lisäksi koiran mielestä näyttelytörötys (samoin kuin toko) on kivaa, kun sen jälkeen saa lohiherkkuja. Mutta niin kuin täällä on kirjoitettu: kukin toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Toivottavasti myös beaglen mukavuutta ajatellen. :D
Hirmu

Post by Hirmu »

Olisko linkkiä ohjeeseen?
ansa

Post by ansa »

Namit eivät ole pelkästään palkkaa, vaan niiden avulla voidaan ohjata koira tekemään haluttu toiminto. En äkkiseltään keksi, miten opettaisin esim. maahanmenon koiralle ilman ruokaa. Palkka voi olla paljon muutakin kuin nami, mutta beaglen ollessa kyseessä se on todennäköisesti toimivin ja tehokkain palkka. Tämäntyyppisen rodun kanssa ei pysty samassa määrin hyödyntämään esim. leluja ja kehuja, kun koiralla ei ole paimenkoiratyyppistä miellyttämisen halua ja laumaviettiä. Moottori on vähän erilainen :D Olen itse kouluttanut niin beagleja kuin paimeniakin, ja kyllä niiden opettaminen on todella erilaista. Periaate on tottakai sama, mutta paimen oppii helpommin pitämään temppuilua muunakin kuin nakinsaamiskeinona. Se oppii pitämään itse tekemisestä ja yhteisestä touhuamisesta paljon helpommin, ja haluaa olla ohjaajalle mieliksi. Beaglekin toki voi sellaiseksi oppia, onhan se nähty :) Mutta ei se ihan yhtä helposti tapahdu.

Kouluttaminen ja namien syöttäminen ei taatusti metsästyskoiraa pilaa. Silti en lähtisi metsällä tositoimissa nameja ihmeemmin syöttelemään, lähinnä palkkaisin siitä, kun koiraa kutsutaan ja se tulee luo. Muuten olisin tarkkana syöttämisen kanssa, siinä tulee niin helposti vahvistettua väärää asiaa ihan huomaamatta.

Seuraamisen opettamiseen on miljoona tapaa, itse opetin ekan paimenen perinteisellä namitekniikalla, ja viisastuin tästä ;) Nuoremman kanssa namit ovat olleet huomattavasti pienemmässä roolissa. Tosin nämä ovat keskenään niin erityyppisiä koiria muutenkin, että samat tekniikat ja palkkaustavat eivät niille toimi.

Mitä tulee nameihin näyttelyssä, niin itse en pitäisi (enkä pidä) nollalinjaa, vaan maalaisjärjellä mennään. Käytän kehässäolon aikana muutaman pienen (=vajaan sentin pätkä nakista leikattuna neljään osaan) namin, siksi että koiraa kiinnostaa touhu huomattavasti enemmän, jos se tietää saavansa palkkion pönöttämisestä. Mielestäni se helpottaa ja nopeuttaa myös tuomarin työskentelyä. Välillä näkee tuota S&J:n mainitsemaa ruokkimista (juurikin ne noutajat... Ihmekös tuo kun ovat niin tankkeja monet?!), siinä on touhu jo sellaisessa mittakaavassa että todellakin häiritsee, niin tuomaria kuin helposti myös muita koiria esittäjineen. Joku roti siis tässäkin asiassa.
Härski

Post by Härski »

Hirmu wrote:
Olisko linkkiä ohjeeseen?
Eipä tuu mieleen :-k
Siitton niiin kauan ku oon flatin kans näyttelyis hypänny.
Biikulie(kin) näy-hommat hoitaa emäntäväki nykysin.

Kyllä niitä näy-ohjeita ja "tapakasvatusta" löytyy jos vaan viittii ettiä
Härski

Post by Härski »

ilona wrote:Metsästyskoira on jalostettu metsästystä varten, joten se on koiralle itsessään palkitsevaa. Tietenkään silloin ei anneta makupaloja. Sen sijaan näyttelyt ja tottelevaisuusjutut ovat beaglelle varmaankin todella tylsiä, jos niistä ei erityisesti tehdä hauskoja - esimerkiksi nameilla. Ja kyllä, minä käytän näyttelyissä nameja - niinpä beagleni seisookin ryhdikkäästi, häntä pystyssä koko arvostelun ajan, jolloin tuomarin on helppo arvioida sen rakenne. Lisäksi koiran mielestä näyttelytörötys (samoin kuin toko) on kivaa, kun sen jälkeen saa lohiherkkuja. Mutta niin kuin täällä on kirjoitettu: kukin toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Toivottavasti myös beaglen mukavuutta ajatellen. :D
Kompit----osin tosin :lol:
KeijoN

Post by KeijoN »

Tästä namihommasta senverran, että onko kukaan koiralta kysyny mistä se tykkää,
Velipoika ainakin kertoo, kun tullissa on töissä ja näkee huumekoirien työskentelyä päivittäin, että niille riittää palkitsemiseks ihan jopa kapulan kanssa leikkiminen.
Varmaan jokainen joka televisiosta näitä ohjelmia katsoo, niin tulevat samaan johtopäätökseen.
Joka on tullu siihen tulokseen, että makupaloilla homma toimii niin ihan OK. mut itse en siihen lankaannu.
Jos olisin Ulkomuototuomari niin kaksi tasavertasesta koirasta voittaa se, jonka eteen tehdään vähemmin töitä.
Post Reply