Toimintaa tarhaan

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
Lonelyrider

Toimintaa tarhaan

Post by Lonelyrider »

Ideariihi pystyyn.

Meillä on terhakka Beaglen pentu, ikää 4kk, varsinainen taskuraketti. Sillä on iso ja asiallinen ulkotarha missä elellä. Otan sitä sisään aika ajoin, sisällä on mahdollista olla vain silloin kun olen yksin kotona joten se joutuu viettämään aikaa tarhassa aika paljon. Ajattelinkin heitellä ilmoille kysymyksen että mistäpä toimintaa tälle energiapommille sinne tarhaan? Siis tarhaan!
-Koska pentu ei voi tulla sisään minun on mentävä ulos ja lenkille, tämä on jo käytössä.
- Metsästyskausi alkaa siinä aktiviteettia vähäksi aikaa. Tulee käyttöön.
- Mitä vielä? ideoita ilmoille, Jostain kavereita sille?? vai miten te olette järjestäneet asian. Kommentteja odotellaan.
Noora

Re: Toimintaa tarhaan

Post by Noora »

Lonelyrider wrote: Otan sitä sisään aika ajoin, sisällä on mahdollista olla vain silloin kun olen yksin kotona joten se joutuu viettämään aikaa tarhassa aika paljon.
Miksi ihmeessä koira ei voi tulla sisälle muulloin, kun vain sinun ollessasi siellä? Onko koiralle opetettu yksin oloa sisällä?
Meni vähän ohi kysymyksiesi, mutta pisti vain silmään.
Sohvi

Post by Sohvi »

Myös minä ihmettelen, miksei koira saa olla sisällä??! :shock: :shock:

Koiralle voi antaa tarhaan aktiviteetteja, esim. aktiivipallon (pallo, joka täytetään nameilla, ja koiran pyörittäessä palloa nameja putoaa), tyhjän maitopurkin, jonka sisällä on nameja, pahvilaatikoita revittäväksi ellei syö niitä (tarkoitan lähinnä tässä esim. keksipaketteja). Piilottele nameja ympäri tarhaa. Touhua koiran kanssa paljon pihalla, kouluta, esim. naksuttele.
Desmond

Re: Toimintaa tarhaan

Post by Desmond »

Noora wrote:
Lonelyrider wrote: Otan sitä sisään aika ajoin, sisällä on mahdollista olla vain silloin kun olen yksin kotona joten se joutuu viettämään aikaa tarhassa aika paljon.
Miksi ihmeessä koira ei voi tulla sisälle muulloin, kun vain sinun ollessasi siellä? Onko koiralle opetettu yksin oloa sisällä?
Meni vähän ohi kysymyksiesi, mutta pisti vain silmään.

Itselleni tuli mieleen, että joku muu perheen jäsenistä on allerginen? Siinä tapauksessa olisi kyllä kannattanut olla hankkimatta koiraa :roll:
"Epäonnistumisen vaara on suuri kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta."
Lonelyrider

Post by Lonelyrider »

Tervehdys Koiraihmiset

No niin, kuten vähän arvelin, ei ideoita vain lisäkysymyksiä. kiitokset Sohvi tytölle, hänen jutussaan oli sentään jotain idean tynkää.
Sattuipa niin tässä kesän mittaan että päätettiin tekaista vaimokullan kanssa pikku kesäloma reissu. Ja koiran pentu jäisi kotiin tytön hoitoon.
Homma hoidossa! ei muuta kuin baanalle. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes sain tytöltä tekstiviestin. Täällä menee hyvin. Verhot revitty tankoineen alas, kaksi palmua syöty latvasta alaspäin koira menee minne huvittaa, ei usko mitään. Ym. Ym. mutta pääasia että teillä on hauskaa siellä lomalla. Siinä vaiheessa aloin nieleskellä tyhjää. Ei niinkään vahinkojen takia vaan miten kerron tämän vaimolle. No siinä kotiin ajellessa kautta rantain kaarrellen kertoilin että saattaa olla jotain pientä sattunut, tiedäthän koiran pennut, villejä kun ovat.
Että semmoista, kotiin tullessa sitten tuli totaalinen Blackout, siis vaimolle. Siinä hötäkässä tämä rymy Eemeli sai häädön tarhaan ja sisälle kuulemma ei mitään asiaa. Pitkä juttu
Mutta myönnän..virhe.. karmea virhe jättää kouluttamaton pentu tytön huomaan. vielä tällainen kovapäinen uros..
Tämähän ei ole todellakaan ensimmäinen koirani vaan itselläni on ollut koiria lähes koko ikäni.
Mutta eipä hätää tuskassa syntyy loistavia ideoita. Tällä hetkellä rakennellaan verstaassa varsinaista koirien toimintakeskusta.. Hätäpäissäni kehittelin jo siihen itselleni pientä kattoswiittiä itselleni pahimman myrskyn ajaksi. (Tämä oli vitsi).
Tästä pääsen tuohon toiseen osioon nimittäin tuohon ammuntaan totutteluun, tämä pikku säheltäjä on nimittäin mukana minulla siellä verstaalla. Naula pyssy paukkuu sirkkeli vinkuu, höylä ulvoo, laudanpätkät lentelee ja koira ei ole moksiskaan, välillä puristelee puruja korvistaan ja jatkaa sian korvan syöntiä pikku sohvalla joka on täysin sen käytössä. Elikkä koira oppii sietämään meteliä, tietyissä rajoissa tietenkin koirallahan on herkkä kuulo.
Niin ja mikään ei ole niin kaunista kuin anteeksi anto, kyllä se koira pääsee joskus sisälle perheen kanssakin mutta enimmäkseen opetan siitä sisäkoiraa silloin kun olen yksin kotona. Ihan vaan varmuuden vuoksi,olen tähän asti luullut että hämäläiset naiset on hiljaisia mutta erehdyin katkerasti
Tässä tämä tarina, ei meillä mitään allergioita ole, mutta ei sen kummempaa kunhan aikani kuluksi kyselin, kuten tiedetään kansan idea varasto on pohjaton, jossakin saattaa olla varsinainen "koirien puuhamaa"...
Oli miten oli ajuri siitä tulee ja hyvä..
Desmond

Post by Desmond »

Eikös koiralle voi rajata jotain aluetta sisältä kun/jos on siellä yksin niin ei pääsisi tuhoamaan koko taloa? Ja sitten aitaukseen jotain tekemistä. En osaa edes kuvitella minkälainen tuho meidän talossa olisi ollut jos olisin oman beagleurokseni jättänyt pentuna yksin koko taloon.
Kyllä se ajan kanssa siitä rauhoittuu :D
"Epäonnistumisen vaara on suuri kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta."
Minna

Post by Minna »

Kyllä meilläkin poika teki alussa tuhoja kun jäi yksin, mutta sitten tuli porttikielto makkariin ja olkkariin. Rupes tuhoamisetkin vähenemään. Nyt yksin ollessa makkari on ainoastaan sellainen paikka johon ei pääse kun olen töissä mutta kun olen lyhyempiä aikoja poissa kotoa, saa poika sinnekkin mennä.
Ei muuta kuin puuhaa ja rajattu alue sisällä koiralle niin kyllä se onnistuu. Ainakin meillä onnistui.
anjaa

Post by anjaa »

meillä koirat on olleet aina sisällä.meillä on ollut 8 beaglea koskaan ei ole paikkoja hajotettu.kun tarpeeksi touhuaa koirien kanssa ei ne rupea pahoja tekemään.itse en ole koskaan myynyt pentuja tarhakoiraksi mielestäni koiran paikka on siellä missä ihmisetkin.tämä vaan vaatimaton mielipiteeni.
Henkka mies man

Post by Henkka mies man »

anjaa wrote:meillä koirat on olleet aina sisällä.meillä on ollut 8 beaglea koskaan ei ole paikkoja hajotettu.kun tarpeeksi touhuaa koirien kanssa ei ne rupea pahoja tekemään.itse en ole koskaan myynyt pentuja tarhakoiraksi mielestäni koiran paikka on siellä missä ihmisetkin.tämä vaan vaatimaton mielipiteeni.
Ihminen on luomakunnan herra. Koira on koira. Kumpa ihmiset rakastaisivat toisiaa, kuin jotkut koiriaan. Edelleen ihmettelen niiden rodun valintaa, jotka valitsevat käyttörodun itselleen hellittäväksi. Esim. kiinanharjakoira on varsin ihana ja voisin ottaa sellaisia itselleni vaikka tusinan!! Varmaan otankin, kunhan vähän lapset kasvaa. Varsinkin jos tytölle riittää koira hevosen sijaan.

Beagle on meidän perheessä käyttökoira. Perheenjäsen, muttei mikään kultsipuppeli vaan kova jätkä jota voi silti helliä ja rapsutella. Metsästys ja ajaminen on sen ykköshommaa, mutta osaa se joskus käyttäytyäkkin. Kesät se viettää ulkona tarhassa ja talvet sisällä.

Pentuna tuli meilläkin aika paljon tuhoja. Alue sisällä on rajattu työpäivän ajaksi keittiö, olohuone ja kodinhoitohuone. Sisällä on paljon leluja, nalleja, touhupallo, luita, siankorvia, ruokaa, vettä jne. Tuhoaminen kuiten suuntautui muihin kohteisiin, kuin oli tarkoitettu. Hampaisiin on joutunut mm. Lattialistoja, ovien listat, puulipasto, anteeninjohto, muovikahvaiset keittiöveitset, muoviset astiat tiskialtaasta, siivouskomeron sisältö, metsärepun sisältö, lasten puinen syöttötuoli, takkien kiristysnyörit, vaimon kännykkä, puinen kenkälipasto, läjä lasten leluja ja niin iso määrä kenkiä, omia ja vieraitten, ettei laskut riitä... Kuitenkin kun kaksi vuotta tuli ikää täyteen niin hajoittaminen loppui. Saapa nähdä miten ensi talvi menee. Lähteekö koira vai vaimo.. Omakotitalo on kuitenkin valmistunut 12/2003. Vinkki älä ota energistä pentua uuteen omakotitaloon.

Tarhassa viihtymiseen vaikutta sen sijainti. Koiran pitää pystyä seuraamaan sieltä elämää ympärillään. Lisäksi liikkumistilaa pitää olla paljon. Esim. 6x7m tarhassa koira jo varmasti pärjää. Olkona olemiseen vaikuttaa, jos on iso piha, missä koira voi olla irti iltaisin. Koira oppii säännölliseen rytmiin.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Noora

Post by Noora »

Meillä tuhottiin ensimmäinen vuosi jos jotakin. Kaikkia varmaan edes muista enää, aika kai kultaa muistot. Päiväpeitot, peiton kulmat, kengät, takkien vetoketjut, maton kulmat jnejne. Tuhoaminen loppui kuitenkin tänä keväänä eli vähän päälle vuoden vanhana. Nyt jätkä vain nukkuu yksin ollessaan. Ennen ei oltu koskettukkaan edes luihin mitä jätin hänellä kun lähdin. Sitten kun tulin kotiin niin alkoi luiden syönti ja aktiivipallon pyöritys. Nyt lähtiessä kuono näkyy ikkunasta ja kun tulen kotiin, kuuluu sohvalta vain kuorsaus ja kaikki on ehjänä. Vähän jännää tämä päivä, muutimme ja Sulo pääsee ensimmäistä kertaa uuteen kotiimme ja heti huomenna hänen tarvii olla yksin kotona. Toivottavasti ei tule takaumaa.
anjaa

Post by anjaa »

TOIVOTTAVASTI HENKALTA EI LÄHDE KOIRA EIKÄ VAIMO. :RAKASTAN KOIRIA MUTTA MYÖS IHMISIÄ.KUMPA KAIKKI IHMISET TEKISIVÄT SAMOIN.NÄKEE IHAN LIIAN USEIN KOIRIA HAKATTAVAN JA HUONOSTI KOHDELTAVAN.IHMINEN ON KAIKEN TAKANA.IHMINEN YMMÄRTÄÄ JOS TULEE TURPIIN MUTTA KOIRA EI YMMÄRRÄ.TIEDÄN ETTÄ AJOSTA SUORAAN KOTIIN TULEVA KOIRA LAITETAAN HIKISENÄ SUORAAN TARHAAN TALVELLAKIN JA VESIKUPPI ON JÄÄSSÄ. ONHAN TOKI PALJON KOIRIA JOILLA ON ASIAT HYVIN .ITSE EN KUITENKAAN KOIRAA TARHAAN LAITTAISI.MEILLÄ ON NIIN IHANA POIKA ETTÄ SITÄ EI TARHAAN LAITETA.IKÄVÄÄ ETTÄ KAIKILLA EI OLE SAMOIN.MEILLÄ EI KUITENKAAN KOIRA SAA TULLA SÄNKYYN.METSÄLLÄKIN KÄTDÄÄN.HYVÄÄ JATKOA KAIKILLE BEAGLE HARRASTAJILLE MEILLÄ ON MAHTAVA KOIRAROTU.
Henkka mies man

Post by Henkka mies man »

anjaa wrote:MEILLÄ EI KUITENKAAN KOIRA SAA TULLA SÄNKYYN.METSÄLLÄKIN KÄTDÄÄN.HYVÄÄ JATKOA KAIKILLE BEAGLE HARRASTAJILLE MEILLÄ ON MAHTAVA KOIRAROTU.
Monenlaista on joo. Meillä koira on sängyssä, kun päiväpeitto on päällä ja otan siinä vaikka nokoset metsäpäivän jälkeen..
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
anjaa

Post by anjaa »

HYVIÄ UNOSIA VAAN! =;
KeijoN

Post by KeijoN »

Kerran kaveri kysyi minulta kun nukun yöt eri huoneessa kuin emäntä, ja koira vieressäni, että eikös sinun tee milloinkaan mieli pitää emäntätä vieressä. Sanoin kaverille, että silloin kun minun tekee mieli ottaa emäntä kainaloon, niin minun ei tarte kun kerran vislata, niin se on salamana vieressä, ja koiran paikka on silloin lattialla. Kaveri mietti vähän aikaa ja jatkoi, no entäs jos emännän tekee yllättäen mieli tulla sinun kainaloos. Tähän vastasin, että yleensä emäntä tulee oven taa, koputtaa ovea ja kysyy, että vislasitko.
Post Reply