Metsästykselliset ominaisuudet

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

ie45808

päivijohannalle

Post by ie45808 »

Uskon ja olen ilahtunut beagleisi osoittamasta metsästysinnosa. Tietysti toivoisin että Sinulla olisi parammat mahdollisuudet treenata koiriasi. Ja ehkä joskus ajokokeisiinkin....
En ole ole koskaan väittänyt (vaikka en suuresti tähdentänyt) että ns. "näyttelylinjaisten" koirien joukosta ei voisi löytyä hyvätkin metsästyskoiran taipumukset omaavia yksilöitä. Kysymys on suuremmista ja pienemmistä todennäköisyyksistä. Jos vanhemmilla ja koko sukuraustalla ei ole näyttöä vahvasta metsästysvietistä, niin on paljon vähemmän todennäköistä että sellainen periytyy jälkeläisten koko joukkoon kuin jos kasvattaja olisi suunnitellut huolella että pentuesn tausta on kauttaaltaan osoittanut käyttötaipumuksensa.
Aiempsna oli oli Erkin ja minun mainitsemissa palkintoprosenteissa 2 %-ysikon ero, Erkilla 85 % viime vuodelta, minulla taas 83 % viime koekaudelta. Alkuvuonna kokeisiin tuli paljon uusia koetulokkaita.
Titin toisaalla kirjoittamasta ajokoeturismista: Tutustuminen kokeisiin on ollut tähänkin saakka yleenä mahdollista ottamalla yhteys kokeen järjestäjään. Täytynee saada asiasta maininta elokuun Suomen Beaglen koekalenterin alkuun. Huom! Kirjoitan tämän vain beaglestä, en muista ajokoiraroduista.- Suosittelen kaikille ajokoetuomarikursseja.
Beagletoiminnan grand old man ja rotujärjestön perustaja Wili Schauman kirjoitti vuonna 1968: Seurakoirarotuja maassamme on runsaasti, mutta ei pieniä ajavia koiria, joilla on hyvä vainu ja suuri metsästysinto. - Siinä on meille velvoitetta kylliksi. Pentti Särmä.
ansa

Re: päivijohannalle

Post by ansa »

ie45808 wrote:Seurakoirarotuja maassamme on runsaasti, mutta ei pieniä ajavia koiria, joilla on hyvä vainu ja suuri metsästysinto.
Pakko vähän OT:na kommentoida tähän, että "valitettavasti" beaglella on ulkoisesti juuri niitä ominaisuuksia, joita moni seurakoiraa hakeva haluaa: Kompakti koko, lyhyt karva, ei trimmattava, liioittelematon rakenne. Lisäksi se on pääpiirteittäin terve rotu. Vaikka koirarotuja on satoja, niin tämäntyyppinen seurakoirarotu tuntuu puuttuvan. Ja jos ulkoisesti tämän tyyppinen rotu onkin, niin sekin on luonteeltaan tai aktiivisuudeltaan puhtaaksi seurakoiraksi kelpaamaton (itsellä tulisi äkkiseltään mieleen esim. australiankelpie, jota en sohvakoiraksi suosittelisi). "Nahkashelttiä" odotellessa! :lol:
ilona

Post by ilona »

Ansa osui asian ytimeen: beagle on kaunis, sopivankokoinen, helppohoitoinen, lempeä, reipas, sopeutuvainen, sosiaalinen ja myös tottelevainen koira. En yhtään ihmettele, että se on niin suosittu seurakoira. Heittääkääpä tähän vastaava rotu, niin vaihdan heti! :D
KeijoN

Post by KeijoN »

Jokainen joka pennun ottaa, tekee sen kanssa mitä lystää, vaikka opettaa tosiaan vaikka palettitanssia, jos ei oo mitään erillissopimuksia.
Mulle tuli kans vähän semmonen tunne kun luin joskus Särmän Pentinkin maininneen pienestä ajavasta rodusta, että pitääkö sen ajavan koiran kans olla niin mahottoman iso, kun kerta pienemmälläkin pärjää.
Jotenkin tuntuu niin epäoikeudelliselta jos jäniksellä ja koiralla on niin kovin suuri kokoero.
Velipojalla kun on ilmasta ajava kovavauhtinen ajokoira, niin siinä on kyllä jäniksellä jollakin kelillä ajossa tuskalliset oltavat. En mä sitä sano, etteikö jotkut Beagletkin osaa vauhtia antaa.
Kerran sen kanssa tosiaan metällä ollessa, se olis sen ihan ajamalla kiinni ottanu - parinkymmenen sentin lumessa, jos en ennen sitä olis sitä ampunut.
Ehkä mää oon vaan liian sääliä tunteva ihminen, mut kyll mää metästyksestä tykkään.
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

ilona: Miten ois göötti? sopis kyllä kriteereihin ;) Karvaa kylläkin hieman enemmän, mut ihan samalla tapaa göötin kuin beaglekin karvaa löytyy keitettyjen kananmunien sisältä :lol:
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Härski

Post by Härski »

Kyselivät jo häjissään että oonko heittäny "veivini" kun en oo kommentoinu keskustelua :wink: EIIIIIIIIII ----käväsin Wäylällä lohen souvusa.
Palijo kerkes virrata vettä Pellon ohi, mutta palijohan on tääläki juttu luistanu.

En ny sen kummemmin rupia runoilehen sillä kirjotuksesta saattas tulla pitkä ku Naamisuvanto, mutta kommentoin nyt lyhyesti jotain.

TÄRKEIN Beaglen TARKOITUS näyttää joiltakin unohtuneen,, :oops:

BEAGLE on, ja tulee aina olemaan METSÄSTYKSEEN jalostettu rotu.
Meillä sitä käytetään "yksinajavana". Se on Beaglen historiassa "uusi" asia.
Ajueena sitä on käytetty vuosisatoja.
Tämäkö on sitte "vanhanaikaista" touhua :roll:
Jenkeissäki käytetään useampaa koiraa yhdessä (jopa eri rotuisia)

Mitä tulee Suomen nykybeaglen metsästykselliseen tasoon niin ei ne muutaman "kasvattajan" jalostukselliset valinnat sitä ainakaan nosta 8)

ONNEKSI on niitäkin KASVATTAJIA joitten sydän sykkii sille ROTUMÄÄRITELMÄN mukaiselle Beaglelle.
SBJ:N kasvattajakilpailu on mielestäni oiva osoitus siittä mikä/mitkä kennelit JALOSTAVAT beaglea rotuna. JA PISTE
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
ilona

Post by ilona »

Sinttura & Junttura: Minulla on ollut kaksi gööttiä. Hienoja koiria, mutta selvästi herkempiä reagoimaan uusiin asioihin, stressaantuvat oudoista tilanteista, ovat liiankin omistajariippuvaisia. :)

Onhan muitakin rotuja, jotka ovat jakautuneet käyttö- ja seuralinjoihin. Jos niitä ei sekoiteta, miten niiden käyttölinjaisten käyttöominaisuudet huononevat?
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

ilona wrote: ovat liiankin omistajariippuvaisia. :)
:lol: Tarvii näyttää Töötti-koiralle omistajatodistusta, mut miten saat sen uskomaan, että se EI oo mun nimissä vaan mieheni 8)
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Post Reply