Kyllä noihin kakkos- ja kolmostuloksiinkin pitää koiran jo jotain muutakin tehdä kuin pöläyttää jussi liikeelle tai heiluttaa häntää jäjillä. Jos koiralla on edes kolmosen tulokseen olevat taidot/ominaisuudet niin kokeeseen vaan. On sitä sitten treenattu paljon tai vähän vähemmän. Siellä voi silmät aueta, suuntaan tai toiseenkahaltaja wrote: kerrot itse tuossa yhden vastauksen koekäyntien vähäisyyteen... työt ja elämäntilanne ja TREENAAMISEN puute. itselläni on ainakin sen verran kilpailuviettiä, että minkään kakkosen tai kolmosen tuloksen perässä ei kiinnosta kokeissa käydä. keksikää sellainen koe, missä treenaamattoman koiran ominaisuudet tulee selvitettyä... vrt esimerkiksi rottweilereiden käyttöominaisuustesti.
Pentuvälitys
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
-
Titi Rolin
Tästä pääseekin sujuvasti keskustelemaan siitä mitä virkaa koettamisella on.Juha wrote:Kyllä noihin kakkos- ja kolmostuloksiinkin pitää koiran jo jotain muutakin tehdä kuin pöläyttää jussi liikeelle tai heiluttaa häntää jäjillä. Jos koiralla on edes kolmosen tulokseen olevat taidot/ominaisuudet niin kokeeseen vaan. On sitä sitten treenattu paljon tai vähän vähemmän. Siellä voi silmät aueta, suuntaan tai toiseenkahaltaja wrote: kerrot itse tuossa yhden vastauksen koekäyntien vähäisyyteen... työt ja elämäntilanne ja TREENAAMISEN puute. itselläni on ainakin sen verran kilpailuviettiä, että minkään kakkosen tai kolmosen tuloksen perässä ei kiinnosta kokeissa käydä. keksikää sellainen koe, missä treenaamattoman koiran ominaisuudet tulee selvitettyä... vrt esimerkiksi rottweilereiden käyttöominaisuustesti.
Ajokokeenhan on tarkoitettu tuomaan jalostamiselle työkaluja.
Kokettaminenhan ei pitäisi suorittaa kilpailumielessä vaan ominaisuuksien kartoittaminen on se tärkein.
Sitäpaitsi ei taida olla olemassa koiraa joka olisi kokeessa ajanut pelkkiä ykkösiä (nyt ei lasketa mukaan koirat jotka ovat osallistuneet ainoastaan sen yhden kerran). Onnistumiseen kokeessa vaatii tietysti hyvää koiraa mutta myös onnea ja varsinkaan ei epäonnea
Itseäni on vähän harmittanut kun olen kuullut koiranomistajien sanovan etteivät halua viedä koiransa kokeisiin tuomareden aikaa tuhlaamaan kun se ei vielä ole riittävän hyvä.
Tosin toivoisi että jokainen tuomari saa välillä olla tuomaroimassa sitä hyvääkin koiraa mutta eiköhän ne pysy hengissä vaikkakin koira ei menestyisikään, tällä kertaa
varsin totta, titi!Titi Rolin wrote: Ajokokeenhan on tarkoitettu tuomaan jalostamiselle työkaluja.
Kokettaminenhan ei pitäisi suorittaa kilpailumielessä vaan ominaisuuksien kartoittaminen on se tärkein.
Sitäpaitsi ei taida olla olemassa koiraa joka olisi kokeessa ajanut pelkkiä ykkösiä (nyt ei lasketa mukaan koirat jotka ovat osallistuneet ainoastaan sen yhden kerran). Onnistumiseen kokeessa vaatii tietysti hyvää koiraa mutta myös onnea ja varsinkaan ei epäonnea
Itseäni on vähän harmittanut kun olen kuullut koiranomistajien sanovan etteivät halua viedä koiransa kokeisiin tuomareden aikaa tuhlaamaan kun se ei vielä ole riittävän hyvä.
Tosin toivoisi että jokainen tuomari saa välillä olla tuomaroimassa sitä hyvääkin koiraa mutta eiköhän ne pysy hengissä vaikkakin koira ei menestyisikään, tällä kertaa
asennemuutoksen paikka ainakin minulla tässä mielessä... kyllä me vielä joku päivä
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. FranklinMitäs olet mieltä jos koirassa on sellainen negatiivinen ominaisuus, joka johtaa todennäköisesti sulkemiseen?Titi Rolin wrote:Itseäni on vähän harmittanut kun olen kuullut koiranomistajien sanovan etteivät halua viedä koiransa kokeisiin tuomareden aikaa tuhlaamaan kun se ei vielä ole riittävän hyvä.
-
kuurankukka
Kahaltajalta lainattu:
miten määrittelisit tämän koiran: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 19427%2F92[/quote]
Ihanaa, Kuurankukan isä!
ja Forren äidin-äidin-äidin isä.
Tämä kaikki kirjoittelu on mielenkiintoista, varsinkin kun en ymmärrä näistä vertailuista yhtään mitään.
KAIKKI BEAGLET ON IHANIA!
miten määrittelisit tämän koiran: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 19427%2F92[/quote]
Ihanaa, Kuurankukan isä!
Tämä kaikki kirjoittelu on mielenkiintoista, varsinkin kun en ymmärrä näistä vertailuista yhtään mitään.
"Meissä on kohtia, jotka eivät koskaan pääse aikuiseksi asti."
kuurankukka wrote:Kahaltajalta lainattu:
miten määrittelisit tämän koiran: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 19427%2F92
hihIhanaa, Kuurankukan isä!
harkiten valittu esimerkki, jota kukaan ei halunnut lähteä märittelemään käyttö- tai näyttelylinjaiseksi.... odotellaan, josko joku haluaisi
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin-
Titi Rolin
käsityksen on että löysyys kannattaisi poistaa sulkemisen syynä. Perustelen sen sillä että moni koira saa jopa 9 löysyyspistettä jolloin sitä arvostellaan ja metsästykselliset ominaisuudet tulevat arvosteltua. Suljettu koira jää mustaksi aukoksi.Juha wrote:Mitäs olet mieltä jos koirassa on sellainen negatiivinen ominaisuus, joka johtaa todennäköisesti sulkemiseen?Titi Rolin wrote:Itseäni on vähän harmittanut kun olen kuullut koiranomistajien sanovan etteivät halua viedä koiransa kokeisiin tuomareden aikaa tuhlaamaan kun se ei vielä ole riittävän hyvä.
Tuntuu siltä että löysyys pidetään koirassa paheiden paheena ja saattaa olla niin että ellemme tuomitsisi löysyyttä niin jyrkästi meillä olisi paljon enemmän koiria kokeiltavana.
Kukaan ei ole väittänyt minulle tietävänsä että löysyys periytyy suoraan alenevassa polvessa ja omat havaintoni kertovat että samasta pentueesta voi syntyä sekä löysä että tiukka koira. Samoin minulla on kokemusta siitä että molemmat vanhemmat ovat olleet tiukkoja ja silti on syntynyt löysiä pentuja.
Joten vastaus Juhan kysymykseen on että minun mielestäni kokeeseen pitäisi mennä myös koiran kanssa joka on vaarassa tulla suljettua löysyyden takia. Tiukkuuden kanssa on sitten pahempi ongelma koska saattaa olla että hiljainen koira ajaa täysillä ja hyvin mutta kukaan ei pääse sitä arvostelemaan koska ei tiedetä mitä se touhuaa enkä osa ainakaan tällä hetkellä ottaa kantaa ongelmaan.
Siellä metsässähän on sitä paitsi paljon hauskempaa löysän koiran kanssa kuin esm tiukan kanssa vaikka onkin vaarana tulla kunnolla huiatuksi.
Sitten on vielä ne sorkka-eläimet. Taas minulla on omia kokemuksia mihin nojautua
´Vanhat`kokeneet väittävät että sorkka-eläinten ajaminen on merkki innosta, enkä voi väittää vastaan. Silti sulkeminen on paikallaan koska metsästyslakimme kieltää sorkkaeläinten ajaminen beaglellä. Ja jos koiransa saa pois 30 minuutin sisällä sitähän ei suljetakaan!
.
Tämä siis minun mielestäni
Voitas kattoa joku pitkäkoe ja lähet Coralle tuomariksi. Potkitaan sille ensin jänis liikkeelle ja sitten hukalle ei ole mikään kiire näin paksulla lumella kattomaan, että mitä se siellä mölyää. Laitetaan tulet ja vedät vaan viivaa kortille.Titi Rolin wrote:käsityksen on että löysyys kannattaisi poistaa sulkemisen syynä. Perustelen sen sillä että moni koira saa jopa 9 löysyyspistettä jolloin sitä arvostellaan ja metsästykselliset ominaisuudet tulevat arvosteltua. Suljettu koira jää mustaksi aukoksi.Juha wrote:Mitäs olet mieltä jos koirassa on sellainen negatiivinen ominaisuus, joka johtaa todennäköisesti sulkemiseen?Titi Rolin wrote:Itseäni on vähän harmittanut kun olen kuullut koiranomistajien sanovan etteivät halua viedä koiransa kokeisiin tuomareden aikaa tuhlaamaan kun se ei vielä ole riittävän hyvä.
Tuntuu siltä että löysyys pidetään koirassa paheiden paheena ja saattaa olla niin että ellemme tuomitsisi löysyyttä niin jyrkästi meillä olisi paljon enemmän koiria kokeiltavana.
Kukaan ei ole väittänyt minulle tietävänsä että löysyys periytyy suoraan alenevassa polvessa ja omat havaintoni kertovat että samasta pentueesta voi syntyä sekä löysä että tiukka koira. Samoin minulla on kokemusta siitä että molemmat vanhemmat ovat olleet tiukkoja ja silti on syntynyt löysiä pentuja.
Joten vastaus Juhan kysymykseen on että minun mielestäni kokeeseen pitäisi mennä myös koiran kanssa joka on vaarassa tulla suljettua löysyyden takia. Tiukkuuden kanssa on sitten pahempi ongelma koska saattaa olla että hiljainen koira ajaa täysillä ja hyvin mutta kukaan ei pääse sitä arvostelemaan koska ei tiedetä mitä se touhuaa enkä osa ainakaan tällä hetkellä ottaa kantaa ongelmaan.
Siellä metsässähän on sitä paitsi paljon hauskempaa löysän koiran kanssa kuin esm tiukan kanssa vaikka onkin vaarana tulla kunnolla huiatuksi.
Sitten on vielä ne sorkka-eläimet. Taas minulla on omia kokemuksia mihin nojautua![]()
´Vanhat`kokeneet väittävät että sorkka-eläinten ajaminen on merkki innosta, enkä voi väittää vastaan. Silti sulkeminen on paikallaan koska metsästyslakimme kieltää sorkkaeläinten ajaminen beaglellä. Ja jos koiransa saa pois 30 minuutin sisällä sitähän ei suljetakaan!
.
Tämä siis minun mielestäni
Jos jätetään leikki sikseen niin tuossa Titin kirjoituksessa on perää. Esim. hakulöysyydessä miinuksiin vaikuttaa käytännössä enemmän yöjäljen pituus kuin hakulöysyyden laatu. Aivan läpilöysä koira voi nopeasti löytäessään päästä vähillä miinuksilla kun taas metsästyksellisesti sopivasti herättelevä saa reilut miinukset tai jopa suljetaan jos yöjälki on erityisen pitkä.
Tiedä tuosta linjasta, mutta omalla mittapuulla on aika vaikea sanoa mitään ko. koiran metästyksellisyydestä meidän olosuhteissa kun ei lähisuvussakaan ole vertailukelpoisia koetuloksia. Tämähä ei sitä tarkoita etteikö koira voisi ajaa kuin itse piru, mutta noille näytöillä en kyllä käyttölinjaiseksikaan ihan purematta luokittelisi.kahaltaja wrote:kuurankukka wrote:Kahaltajalta lainattu:
miten määrittelisit tämän koiran: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 19427%2F92hihIhanaa, Kuurankukan isä!
harkiten valittu esimerkki, jota kukaan ei halunnut lähteä märittelemään käyttö- tai näyttelylinjaiseksi.... odotellaan, josko joku haluaisi
Minusta tuo Henkka mies manin esitys "linjasta" on hyvä ja ajattelen itse paljolti samalla tavalla.
Eli tuo Kahaltajan esimerkkikoira on minun mielestä ns. puhdasta näyttelylinjaa. Sen takana olevien koirien jalostusta on ohjannut pelkästään näyttelytulokset. Mikä tuossa jalostuspäämärässä on silloin ollutkin järkevää.
Silti sieltä sen pentumäärästä on löytynyt joitain ajavia ja jopa hyvinkin ajava yksilö. Silloin kun näitä tiedossa olevia ajavia pentuja käytetään jalostukseen juuri niiden käyttöominaisuuksien takia ne voivat tulla osaksi käyttölinjaa.
Mikäli koiran taustoissa on paljon ajotaidoiltaan tuntemattomia koiria, todennaköisyys ajavista yksilöistä pienenee. Silloin ratkaisevaksi käyttökoiriin tähtäävässä jalostuksessa nousee yksilö itse. Todennäköisyys käyttöominaisuuksien periytymiseen kasvaa, mikäli meillä on tiedossa näyttöjä myös sen jälkeläisten metsästysominaisuuksista. Ja varmistuu mitä laajemmin saamme tietoa sukulaisista yms.
Oleellista on tuo metsästysominaisuuksien tieto käyttökoirien jalostuksessa. Ensisijaisesti koetulokset tai vaihtoehtoisesti omakohtaiset kokemukset koirista. Koetuloksissa on myös tärkeää niiden tulkitseminen. Tuloksellisesti epäonnistunutkin koe kertoo jalostusmielessä moniakin asioita.
Koira, jonka vanhemmat ovat käyttövalioita ja isovanhemmat ovat käyttövalioita ei myöskään automaattisesti ole jalostusyksilö, vaan senkin pitää omilla näytöillään lunastaa paikkansa metsästysominaisuuksia parantavaksi jalostusyksilöksi.
Tavoitteellisessa jalostuksessa minusta tärkeintä on tieto, tähdätään sitten metsästyskoiriin tai näyttelymenestyjiin.
Eli tuo Kahaltajan esimerkkikoira on minun mielestä ns. puhdasta näyttelylinjaa. Sen takana olevien koirien jalostusta on ohjannut pelkästään näyttelytulokset. Mikä tuossa jalostuspäämärässä on silloin ollutkin järkevää.
Silti sieltä sen pentumäärästä on löytynyt joitain ajavia ja jopa hyvinkin ajava yksilö. Silloin kun näitä tiedossa olevia ajavia pentuja käytetään jalostukseen juuri niiden käyttöominaisuuksien takia ne voivat tulla osaksi käyttölinjaa.
Mikäli koiran taustoissa on paljon ajotaidoiltaan tuntemattomia koiria, todennaköisyys ajavista yksilöistä pienenee. Silloin ratkaisevaksi käyttökoiriin tähtäävässä jalostuksessa nousee yksilö itse. Todennäköisyys käyttöominaisuuksien periytymiseen kasvaa, mikäli meillä on tiedossa näyttöjä myös sen jälkeläisten metsästysominaisuuksista. Ja varmistuu mitä laajemmin saamme tietoa sukulaisista yms.
Oleellista on tuo metsästysominaisuuksien tieto käyttökoirien jalostuksessa. Ensisijaisesti koetulokset tai vaihtoehtoisesti omakohtaiset kokemukset koirista. Koetuloksissa on myös tärkeää niiden tulkitseminen. Tuloksellisesti epäonnistunutkin koe kertoo jalostusmielessä moniakin asioita.
Koira, jonka vanhemmat ovat käyttövalioita ja isovanhemmat ovat käyttövalioita ei myöskään automaattisesti ole jalostusyksilö, vaan senkin pitää omilla näytöillään lunastaa paikkansa metsästysominaisuuksia parantavaksi jalostusyksilöksi.
Tavoitteellisessa jalostuksessa minusta tärkeintä on tieto, tähdätään sitten metsästyskoiriin tai näyttelymenestyjiin.
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
-
Sinttura & Junttura
hyvin vastattu, vesa
tämä koira: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 2F93&R=161 , joka onkin jättänyt yhden suomen parhaimmista pentueista -eikö
tavoitteisiin ei päästä ilman tietoa, osan siitä kertoo koiran meriitit. parhaiten tietoa saa kysymällä ja tutustumalla koiraan "livenä"
Silti sieltä sen pentumäärästä on löytynyt joitain ajavia ja jopa hyvinkin ajava yksilö
tämä koira: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 2F93&R=161 , joka onkin jättänyt yhden suomen parhaimmista pentueista -eikö
tavoitteisiin ei päästä ilman tietoa, osan siitä kertoo koiran meriitit. parhaiten tietoa saa kysymällä ja tutustumalla koiraan "livenä"
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin-
eeva resko
Ei nyt pitäis puuttua mihinkään enää tällä palstalla, mutta puutumpa kuitenkin. Minä en usko, että metsästysominaisuudet mihinkään häviävät, jos koira on fyysisesti ja psyykkisesti terve. Usko kyllä, jos toisin todistetaan! Oli mitä linjaa hyvänsä aina löytyy yksilöitä jotka eivät toimi. Eikä tähtiä näyttelyynkään välttämättä synny, vaikka kuinka yrittäisi ja tuntisi linjat. Tiedon lisäksi tarvitaan taitoa, "koirasilmää" ja kai hitunen onneakin. Ja siltikään ei välttämättä päästä tuloksiin.
Minä olen kuullut, että minun koirani jotka ovat olleet metsällä ovat taas liian tiukkoja??? Ehkä ovat tulleet kasvattajaansa, mitäs sitä suotta haukkuu ennenkuin on tosi toimissa!
Näyttelyynkin koiraa pitäisi treenata ja pitää se huippu kunnossa. Tämä taas on vanhan toistoa, en mitenkään usko että koirasta tulee huippu ajuri sattuman varaisella harjoituksella.... esim. agilitykoiratkin käyvät treeneissä useasti+muut treenit + hierojat päälle. Mitenkä voi olla mahdollista, että koira joka juoksee metsässä tai rämpii lumessa tunti kausia sille riittää 1-2 kertaa viikossa metsässä juoksutus +kävelylenkki?? Tämä metsästysmuoto on varmaan kaikkein vaativin kaikinpuolin. Kesällähän täytyy kuntoa pitää yllä jotenkin muuten?
Sekin kai on sattumaa, toiselle tulee jänis ikäänkuin tarjottimella ja toisella taas ei ole minkäänlaista jälkeä... Ennen vanhaan muistelen, että vahingon ilo oli se paras ilo!! Ehkä siksi ihmiset ovat tarkkoja, varsinkin ne pitempään pelanneet milloin koiransa kokeisiin vie... En tiedä onko tarua vai totta, että isäntä itse arvosteli koiransa metsä käyntejä näillä papereilla ja päätti sitten oliko koira valmis kokeisiin.
Bruciekin vedettiin mukaan näihin juttuihin...Bruciella oli metsästetty Amerikassa. Itseasiassa se asui metsämiehen luona. Sitten se kasvoi liian isoksi Amerikkaan ja minulle tuli tilaisuus ostaa se, kun olin jo aikaisemmin nähnyt siitä videon eräästä erkkarista. Sen äidin puoli tulee Australiasta, enkä usko että ovat jahdanneet edes kengurua! Sitäkin ovat tehneet, eräs erittäin hyvä ystäväni kasvatti myös andalusian hevosia ja hän otti beaglejänsä mukaan ratsastus reissuille, hän kertoi kuinka kengurut pisti pikku beaglejä "kaks nolla"!
Minä olen kuullut, että minun koirani jotka ovat olleet metsällä ovat taas liian tiukkoja??? Ehkä ovat tulleet kasvattajaansa, mitäs sitä suotta haukkuu ennenkuin on tosi toimissa!
Näyttelyynkin koiraa pitäisi treenata ja pitää se huippu kunnossa. Tämä taas on vanhan toistoa, en mitenkään usko että koirasta tulee huippu ajuri sattuman varaisella harjoituksella.... esim. agilitykoiratkin käyvät treeneissä useasti+muut treenit + hierojat päälle. Mitenkä voi olla mahdollista, että koira joka juoksee metsässä tai rämpii lumessa tunti kausia sille riittää 1-2 kertaa viikossa metsässä juoksutus +kävelylenkki?? Tämä metsästysmuoto on varmaan kaikkein vaativin kaikinpuolin. Kesällähän täytyy kuntoa pitää yllä jotenkin muuten?
Sekin kai on sattumaa, toiselle tulee jänis ikäänkuin tarjottimella ja toisella taas ei ole minkäänlaista jälkeä... Ennen vanhaan muistelen, että vahingon ilo oli se paras ilo!! Ehkä siksi ihmiset ovat tarkkoja, varsinkin ne pitempään pelanneet milloin koiransa kokeisiin vie... En tiedä onko tarua vai totta, että isäntä itse arvosteli koiransa metsä käyntejä näillä papereilla ja päätti sitten oliko koira valmis kokeisiin.
Bruciekin vedettiin mukaan näihin juttuihin...Bruciella oli metsästetty Amerikassa. Itseasiassa se asui metsämiehen luona. Sitten se kasvoi liian isoksi Amerikkaan ja minulle tuli tilaisuus ostaa se, kun olin jo aikaisemmin nähnyt siitä videon eräästä erkkarista. Sen äidin puoli tulee Australiasta, enkä usko että ovat jahdanneet edes kengurua! Sitäkin ovat tehneet, eräs erittäin hyvä ystäväni kasvatti myös andalusian hevosia ja hän otti beaglejänsä mukaan ratsastus reissuille, hän kertoi kuinka kengurut pisti pikku beaglejä "kaks nolla"!