Itselleni oli ikimuistoinen päivä,kun pentu oli aika pitkään jäljillä. Aikaisemmin ei ole tapahtunut,että olisi ollut noin pitkällä hakureissulla. Ikää pennulla tulee 18.1 5kk.
Pentu yllätti...
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Pentu yllätti...
Tänään kävin pennun kanssa metsässä ja pentu ylläti positiivisesti
.Tunnin verran jälkiä etsiessämme tulimme eräälle sankalle kuusikolle ja rupesin istumaan ja odottelin että pentu menisi jänistä etsimään.(jäniksen jälkiä oli aika paljon). Vartin odoteltuani pentu hävisi näköpiiristä ja ajattelin että hyvä homma.. pentua ei ruvennut näkymään ja minä ajattelin että nyt se on eksynyt(5min "kateissa")..15min kohdalla arvelin et nyt se on kyllä eksynyt ja huutelin ja vislailin pentua mutta ei mitään..kaveri jäi siihen paikalle mistä pennusta oli viimeinen näkö havainto ja minä lähdin etsimään pentua..pentu löytyi n.400m päästä jäniksen jäljiltä metsäauto tieltä,(hätäilin turhaan) mutta en kuullut antoiko ääntä missään vaiheessa, jäniksen jäljellä oli kuiteskin. Arvelin että harjoitus tälle päivälle olisi ohi ja menimme kotiin(pentu aika väsynyt kun lunta aikaslailla reippaasti)..
Itselleni oli ikimuistoinen päivä,kun pentu oli aika pitkään jäljillä. Aikaisemmin ei ole tapahtunut,että olisi ollut noin pitkällä hakureissulla. Ikää pennulla tulee 18.1 5kk.
Itselleni oli ikimuistoinen päivä,kun pentu oli aika pitkään jäljillä. Aikaisemmin ei ole tapahtunut,että olisi ollut noin pitkällä hakureissulla. Ikää pennulla tulee 18.1 5kk.
Itsellä oli tänään kans kiva yllätys kun käytiin pennun (n.4kk) kans kattomassa jäniksen jälkiä ja löydettiin yölliset jäljet josta Aku näytti heti kiinnostuvan. Jänishän otti ja lähti karkkoon jossakin vaiheessa ja poika innolla tuoreita jälkiä pitkin perään. Ihmettelin kuinka hyvin sillä nokka toimi kun jänis teki lähes 90 asteen vinkkelin niin ei yhtään mennyt ohi vaan ihan samaa jälkeä paineli perässä.
Ojanpohjia meni jänis koko aika ja paluu perät ojassa tietysti joka tuotti sitten vähän päänvaivaa pojalle ja piti käydä vähän jelppimässä.
Pari tuntia jatkui tätä "ajoa" ja sitten alkoi näyttää että virta on vähenemässä niin lähettiin mökille.
On se mahtava nähdä kun pentu on noin kiinnostunut ja innostunut jäniksestä.
Ihmeen hyvin se kyllä meni kun metässä lunta oli jo ihan itellekkin haitaksi asti ja silti vaan mettäojasta tuli pentu ylös aika helposti ja isäntä joutui jo laittaan nelivetoa päälle
Näyttäs että vaikutti kun tein kaverin jäniksen nahalla aiemmin keino jälkiä ja poika oppi niitä hakemaan ja löysi nahan aina jälen päästä.
Ojanpohjia meni jänis koko aika ja paluu perät ojassa tietysti joka tuotti sitten vähän päänvaivaa pojalle ja piti käydä vähän jelppimässä.
Pari tuntia jatkui tätä "ajoa" ja sitten alkoi näyttää että virta on vähenemässä niin lähettiin mökille.
On se mahtava nähdä kun pentu on noin kiinnostunut ja innostunut jäniksestä.
Ihmeen hyvin se kyllä meni kun metässä lunta oli jo ihan itellekkin haitaksi asti ja silti vaan mettäojasta tuli pentu ylös aika helposti ja isäntä joutui jo laittaan nelivetoa päälle
Näyttäs että vaikutti kun tein kaverin jäniksen nahalla aiemmin keino jälkiä ja poika oppi niitä hakemaan ja löysi nahan aina jälen päästä.
Ehkä menee nyt ohi otsikon mutta silti osittain liittyy siihen..
Olen miettinyt jotta pentu on nyt 9kk, onko jo myöhäistä? Kun ei ole ollut mahdollisuutta viedä testaamaan miten käy. Asutaan kaupungissa, joten suvun maille on matkaa 100km eikä lumia ole ollut, mutta silti mietin kokoajan että pennusta olisi kyllä siihen..
Haluaisin kovasti kokeilla, koska 6v uros ei koskaan päässyt kokeilemaan koska setäni niin kovasti pelkäsivät että koiralle käy jotain. Nyt kuitenkin kyseessä jo kolmas koira joten sanon piut paut heidän peloille ja haluaisin päästä katsomaan onko pojasta jahtiin.
Se kuitenkin on se luontaisin beaglen vaisto. Ei kotisohvalla elo.
Hyvinpä esimerkkinä toimii vanhin koirani joka tullessaan minulle oli 8v ja kun lähdettiin maalle metsään samoilemaan otti jäljen sekä vainun ja ajoi tunnin! Edellinen omistaja ei ollut käyttänyt metsällä koska narttu oli vain kasvatuskäyttöön, neljä pentuetta takanaan. Mutta niin se vaan meidän neiti lähti. Siinä näki mitä on oikeasti beaglen vaisto jopa vanhemmalla koiralla. Ei vaan osannut ajaa luokse kohdettaan.
Ja siinäpä seuraava kysymys jahtimiehille, kun olet passissa tuoko hyvä koira saaliin ajaen luokse? Riippuen tottakai onko kyseessä jänis vai rusakko...tai harhautuen jokin muu.
Ikävä kyllä suvun mailla on nähty ilveksiä ja välillä susia jonka takia setäni eivät ole halunneet kokeilla koiriani...turvallisuussyistä...
Koirat ovat minulle todella tärkeitä, mutta juuri siksi tuntuu pahalta etteivät ne pääse mukaan siihen olennaiseen eli jänisjahtiin.
- Anna -
Olen miettinyt jotta pentu on nyt 9kk, onko jo myöhäistä? Kun ei ole ollut mahdollisuutta viedä testaamaan miten käy. Asutaan kaupungissa, joten suvun maille on matkaa 100km eikä lumia ole ollut, mutta silti mietin kokoajan että pennusta olisi kyllä siihen..
Haluaisin kovasti kokeilla, koska 6v uros ei koskaan päässyt kokeilemaan koska setäni niin kovasti pelkäsivät että koiralle käy jotain. Nyt kuitenkin kyseessä jo kolmas koira joten sanon piut paut heidän peloille ja haluaisin päästä katsomaan onko pojasta jahtiin.
Se kuitenkin on se luontaisin beaglen vaisto. Ei kotisohvalla elo.
Hyvinpä esimerkkinä toimii vanhin koirani joka tullessaan minulle oli 8v ja kun lähdettiin maalle metsään samoilemaan otti jäljen sekä vainun ja ajoi tunnin! Edellinen omistaja ei ollut käyttänyt metsällä koska narttu oli vain kasvatuskäyttöön, neljä pentuetta takanaan. Mutta niin se vaan meidän neiti lähti. Siinä näki mitä on oikeasti beaglen vaisto jopa vanhemmalla koiralla. Ei vaan osannut ajaa luokse kohdettaan.
Ja siinäpä seuraava kysymys jahtimiehille, kun olet passissa tuoko hyvä koira saaliin ajaen luokse? Riippuen tottakai onko kyseessä jänis vai rusakko...tai harhautuen jokin muu.
Ikävä kyllä suvun mailla on nähty ilveksiä ja välillä susia jonka takia setäni eivät ole halunneet kokeilla koiriani...turvallisuussyistä...
Koirat ovat minulle todella tärkeitä, mutta juuri siksi tuntuu pahalta etteivät ne pääse mukaan siihen olennaiseen eli jänisjahtiin.
- Anna -
Beagle, the way they get in to your hearth, they will always be there.
No ei todellakaan ole liian myöhäistä. Oma koirani otti ensimmäisen ajonsa 8 kk ikäisenä. Hyvä aika nyt aloittaa. Tietenkin nuo sinun metsästysmaat ovat vaarallisia kun ilveksiä ja susia siellä ollut.
Mutta kun löydät jostakin turvallisen maaston niin ei muutakuin menet metsään istuskelemaan ja annat pennun hakea. Tietenkin hyvä olisi jos löytäisit yöjäljet niin näkisit miten kiinnostunut niistä on. Hännän vispauksesta voi päätellä kuinka tuore jälki on...
Kun ajo sitten lähtee niin hakeudu esim. tielle passiin. Mäen päälle, että näkee hyvin molempiin suuntiin, vanhan mehtän ja taimikon reunaan, aukon reunaan, ojalinjalle. Missä on mahdollisimman hyvä näkyvyys moneen suuntaan. Kun jänis tulee niin monesti kun vislaa niin pysähtyy kuuntelemaan jos ei juoksuun halua ampua. Eihän se monesti mitään hirveää vauhtia tule. Toivottavasti näistä vinkeistä on apua ja hyvää loppujahtia sulle ja pennullesi
Mutta kun löydät jostakin turvallisen maaston niin ei muutakuin menet metsään istuskelemaan ja annat pennun hakea. Tietenkin hyvä olisi jos löytäisit yöjäljet niin näkisit miten kiinnostunut niistä on. Hännän vispauksesta voi päätellä kuinka tuore jälki on...
Kun ajo sitten lähtee niin hakeudu esim. tielle passiin. Mäen päälle, että näkee hyvin molempiin suuntiin, vanhan mehtän ja taimikon reunaan, aukon reunaan, ojalinjalle. Missä on mahdollisimman hyvä näkyvyys moneen suuntaan. Kun jänis tulee niin monesti kun vislaa niin pysähtyy kuuntelemaan jos ei juoksuun halua ampua. Eihän se monesti mitään hirveää vauhtia tule. Toivottavasti näistä vinkeistä on apua ja hyvää loppujahtia sulle ja pennullesi
Kiitos Rantsi! Kyllä tuo vahvisti uskoa omaan koiraan. Ikävä kyllä ei olla päästy vielä "mehtälle", mutta tuossa parina iltana on parvekkeen alla lintujen ruokapaikalla rusakko nautiskellut ja siinä on ikkunan takana sekä pentu että 6v olleet häntä tanassa täristen...eiköhän tajunneet mikä on se homman nimi...
Vielä odotellaan hetkeä koska pääsen nuorimmaisen kanssa itse toimeen. Nyt pakkaset nousi liian kovaksi mutta jos ensi viikonloppuna? Lupaillut alta kymmentä joten oiva hetki mennä. Kunhan ei vaan haukullaan karkoita jäniksiä..pöhkö vapaana juostessaan haukkuu, ihan kuin ilmoittaakseen täällä mä oon!!! ehkä se vaan vaatii oikean jäljen niin ääni jää kunnes ajo alkaa...
Vielä odotellaan hetkeä koska pääsen nuorimmaisen kanssa itse toimeen. Nyt pakkaset nousi liian kovaksi mutta jos ensi viikonloppuna? Lupaillut alta kymmentä joten oiva hetki mennä. Kunhan ei vaan haukullaan karkoita jäniksiä..pöhkö vapaana juostessaan haukkuu, ihan kuin ilmoittaakseen täällä mä oon!!! ehkä se vaan vaatii oikean jäljen niin ääni jää kunnes ajo alkaa...
Beagle, the way they get in to your hearth, they will always be there.