Pentuvälitys

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
MMM

Post by MMM »

Minä myös olen valmis auttamaan miten vaan pystyn jos joku haluaa koiransa kokeeseen viedä, eikä siellä onnistu aina käyt linjainenkaan koira sitä ei tarvitse pelätä :D reippaasti vaan kokeilemaan
ansa

Post by ansa »

Tarkoitan tuolla "tulokset eivät tee linjaa" sitä, että yksittäinen koira ei muutu linjaltaan miksikään, vaikka se saisi millaisia tuloksia.

Linjat ovat toki muodostuneet tietynlaisista koirista, joilla on tietynlaisia tuloksia. Käyttölinjaisen koiran suvussa on paljon koiria, jotka ovat joko menestyneet kokeissa tai niiden ominaisuudet on todettu hyviksi käytännön metsällä (välttämättä ei siis virallisia tuloksiakaan ole!). Mikäli tämä käy-linjainen menestyy näyttelyissä esim. C.I.B ja useamman maan MVA:n arvosesti eikä käy koskaan metsällä, se on yhä silti käyttölinjainen koira. Käyttökoira se ei ole. Itse pidän käyttökoirana sellaista, jota käytetään (rodunomaisessa) työssä, linjasta/suvusta riippumatta.
Hirmu

Post by Hirmu »

Terveiset räntäsateisesta metsästä (jonka ansiosta junnukin on ainakin toistaiseksi rauhallinen) :) !
Täällä itketään uudistuksista ja uusista tuulista, mutta sitten ei kuitenkaan itse olla valmiita tekemään niitä.
Näinhän se menee, puolin ja toisin.
Minä vien taatusti koirani kokeeseen (ja liityn jäseneksi, jos pääsen), kun järjestön puolelta tehdään edes jokin himpun verran järkevä uudistus.
Koettelu on ainoa virallinen tapa mitata ominaisuuksia, ne tulee siten myös tallennetuksi ja siten kaikkien asiasta kiinnostuneiden nähtäväksi.
Täysin samaa mieltä.
Sen esteenä ei ole mikään muu kuin omistajien haluttomuus/uskalluksen puute/kiinnostumattomuus lajia kohtaan.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että halua, uskallusta ja kiinostustakin on... hiekkalaatikko on toistaiseksi ollut vaan kovin pieni... ilmeisesti.
Itse pidän käyttökoirana sellaista, jota käytetään (rodunomaisessa) työssä, linjasta/suvusta riippumatta.
Täysin samaa mieltä ja tässä talossa käyttökoiria on tällä erää 3,5 (junnua ei vielä lasketa kokonaiseksi)

Tuskin olisi tähän taloon ostettu beaglea ja upotettu tuhansia euroja rahaa metsästysvermeisiin ja koiriin (ml. fyysinen ja henkinen hyvinvointi), jos ei olisi kiinnostusta rodun alkuperäistä käyttötarkoitustakin kohtaan.
Juha

Post by Juha »

Hirmu wrote:Minä vien taatusti koirani kokeeseen (ja liityn jäseneksi, jos pääsen), kun järjestön puolelta tehdään edes jokin himpun verran järkevä uudistus.
Mitähän nämä uudistukset voisivat olla? Ehdotuksia?
Juha

Post by Juha »

Hirmu wrote: Omalta kohdaltani voin sanoa, että halua, uskallusta ja kiinostustakin on... hiekkalaatikko on toistaiseksi ollut vaan kovin pieni... ilmeisesti.
Eikös täällä juuri nytkin ole kannustettu mukaan? Tuomarit ja maastot kyllä löytyy. Ei ole ollut puhettakaan eri hiekkalaatikoista. Mitäs vielä tarvitaan? Muuta kuin vähän itseltäkin viitseliäisyyttä ja omatoimisuutta...
Härski

Post by Härski »

ansa wrote:Tarkoitan tuolla "tulokset eivät tee linjaa" sitä, että yksittäinen koira ei muutu linjaltaan miksikään, vaikka se saisi millaisia tuloksia.

Linjat ovat toki muodostuneet tietynlaisista koirista, joilla on tietynlaisia tuloksia. Käyttölinjaisen koiran suvussa on paljon koiria, jotka ovat joko menestyneet kokeissa tai niiden ominaisuudet on todettu hyviksi käytännön metsällä (välttämättä ei siis virallisia tuloksiakaan ole!). Mikäli tämä käy-linjainen menestyy näyttelyissä esim. C.I.B ja useamman maan MVA:n arvosesti eikä käy koskaan metsällä, se on yhä silti käyttölinjainen koira. Käyttökoira se ei ole. Itse pidän käyttökoirana sellaista, jota käytetään (rodunomaisessa) työssä, linjasta/suvusta riippumatta.
Hyvä ansa =D> =D> =D>

Sinä sen sanoit, Beagle on KÄYTTÖKOIRA jota tulee käyttää RODUNOMAISESSA työssä, linjoista taikka suvuista riippumatta :lol:

Beaglen rodunomainen työ on AJAA riistaa, pääasiassa jänistä, vainunsa avulla :wink:

Kokeiden tarkoitus taas on kerätä tietoa koirien käyttöominaisuuksista, JALOSTUSTA varten.

Huomenna tuon "sekalinjaisen" pennun kans mettään koettaan saaha kaato aikaseksi. Yks kaato jo on mutta sillon oli tuon vanhemman "käyttölinjaisen" mukana ajossa :wink: :wink: :wink:
Härski

Post by Härski »

Juha wrote:
Hirmu wrote:Minä vien taatusti koirani kokeeseen (ja liityn jäseneksi, jos pääsen), kun järjestön puolelta tehdään edes jokin himpun verran järkevä uudistus.
Mitähän nämä uudistukset voisivat olla? Ehdotuksia?
Oisko se hyvä että Sertit jakoon VAIN Käyttöluokassa ?

Vai ehkä semmonen ettei Mva-arvoon vaadittais sitä koetulosta :oops:
Reetu09

Post by Reetu09 »

Kukahan kirjoittaisi Pentuvälitysaiheisen "sivistyssanakirjan", joka olisi pakollinen opiskeltava kaikille pennun hankintaa suunnitteleville ja meille alle 10 vuotta rodun parissa olleille? Saataisiin tarkat määritelmät termeille, että me tavalliset beagleharrastajat edes jotenkin ymmärtäisimme "ruokapöytäkeskustelut" :shock: .
eeva resko

Post by eeva resko »

Yks kaikki! Beaglejä olen näyttelyttänyt yli 30 vuotta.... sertien jako ei ole haitannut, tuleeko vaiko eikö! Olen näyttelyttänyt silloinkin, kun kansallisissa näyttelyissä piti olla ajotulos ROPista kilpailtaessa. Se sääntö meni kyllä aika äkäseen pois! Minä olen hakenut tuomarin mielipidettä, ei ole sekään haitannut vaikka ei valioksi tulekaan. Mutta tälläset Helsinki Voittaja, Tallina Voittaja, juniori valio ym. hömpön pömpön tittelit saisi poistaa!! Ainoa merkitys on, että näyttelytoimikunnat saisi enemmän rahaa.

Koirillani en metsästä, en halua ottaa sitä riskiä etteivät tulekaan metsästä takaisin. Nyt tietenkin fiksummat sanovat, että vahinko voi sattua missä vaan. Olen samaa mieltä, mutta tähän asti on mennyt hyvin...
Hirmu

Post by Hirmu »

Oisko se hyvä että Sertit jakoon VAIN Käyttöluokassa ?

Vai ehkä semmonen ettei Mva-arvoon vaadittais sitä koetulosta
Kumpikin käy mulle ihan yhtä hyvin, eikä vaikuttaisi näyttelykäyntieni määrään.
Henkka mies man

Post by Henkka mies man »

Nopeasti keskustelun läpi lukeneena ja usein jo aikaisemminkin vastaavaan keskusteluun osallistuneena jotain rakentavaa yritän heittää. :lol:

Yksilöitä jalostukseen valittaessa asettaisin vastuun molempien sukupuolten koirien omistajille/haltioille. Itse kysyisin ensin itseltäni Miksi nämä yksilöt pitäisi keskenään parittaa? Jos syynä on se että kun molemmat on nättejä niin se ei ole rotumääritelmän mukaista rodun jalostamista vaan ennemminkin tuhoamista/huonontamista. Jos syynä on pelkästään hyvä haukku niin sama tulos. Pitäisi ajatella kokonaisuutta laajemmin. Jos pentueessa on yksi nätti uros, joka ei toimi niin hyvin metsällä kuin muut sen sisarukset, niin miksi sitä ei voisi käyttää käyttölinjaiselle nartulle? Tai jos pentueen yksi sisar on hyvin pärjännyt ajokokeissa, niin miksi sitä ei voisi käyttää narttuun, jonka sukulinjaan haluaisi parempia metsästysominaisuuksia?

Olen itse ottanut beaglen siksi, että käyn sen kanssa metsällä. Vaikka itsellänikin on nyt ns. sekalinjainen nuori uros niin en hyväksy, että sitä käytetään jalostukseen ihan pelkästään ulkomuodollisista syistä. Jos kuitenkin sitä halutaan käyttää näyttelylinjaiseen narttuun, joka kuitenkin ajaa jänistä niin miksipä ei. Riskinä siinä tietysti on se, että tuloksena on keskimääräistä huonompi tulos, jolloin rotu heikkenee/huononee. Tavoitteenahan jalostuksessa on kuitenkin saada aina vähintään keskivertoa parempi tulos. Keskiverron määritelmän voi jokainen itse miettiä kohdalleen. Minun mielestä se on näyttelystä vähintään EH ja koetuloksena BEAJ1. Ja tarkoittaa sitä, että se saavutetaan keskiverto treenillä. Ahkera treenaaja saa melkein ajamattomankin koiran ajamaan. Eli tuo Monan leikkimielinen vertaus tanskandogista oli ihan osuva. :lol:

Rodun kannalta kokonaisvaltaisemmin ja pitemmällä ajanjaksolla on mielestäni tärkeää, ettei geenipohja kutistu liian pieneksi tuijottamalla pelkästään käyttöominaisuuksia. Sama riskihän on olemassa, jos tuijotetaan liikaa ulkomuotoa. Jos oikein olen asian ymmärtänyt, niin käyttölinjaisten sekaan olisi hyvä saada "uutta verta" vähän näyttelylinjaisista suvuista ja myös ns. "reppumiesten" linjoista, mihin TimoK viittasi oman koiransa kohdalla. Tämän selville saamiseksi olisi hyvä kannustaa uusia harrastajia kokeisiin. Yli suomen rajojen kun touhutaan niin pitää kyllä ehdottomasti tietää mitä tekee.

Edelleen ihmettelen miksi joku hankkii beaglen pelkästään seurakoiraksi ja vielä enemmän ihmettelen miksi joku jalostaa beagleja unohtamatta niiden alkuperäisen tarkoituksen ajavana koirana. Ketään sen suuremmin osoittamatta, niin kasvattajan jalostuskriteerit näkee kun vähän katsoo minkä verran kasvatit käyvät kokeissa ja näyttelyissä. Olkoon sitten miten hyviä metsästyskoiria tahansa.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Härski

Post by Härski »

Aika kauniisti esitetty mielipide :lol:

Arvostan sitä, tähän on helppo yhtyä :wink:
eeva resko

Post by eeva resko »

Taas tuntuu jutut menevän siihen yhteen ja samaan! En jaksaisi hakata päätä seinään jatkuvasti! Kunhan nämä "suuret ikäluokat" jäävät eläkkeelle, ehkä sitten tulee metsästäjiä lisää ja sitten tietenkin kun joka firmasta tuntuuvat vähentävän porukkaa.... Ei sinne kannon nokkaan muut varmaankaan ehdi... Se on valitettava tosiasia. Nämä "tähti koiratkin" ovat saaneet ymmärryksen mukaan tosi paljon harjotusta... ei yksinkertaisesti monenkaan aika riitä siihen tänä päivänä!
Juha

Post by Juha »

eeva resko wrote:Ei sinne kannon nokkaan muut varmaankaan ehdi... Se on valitettava tosiasia. Nämä "tähti koiratkin" ovat saaneet ymmärryksen mukaan tosi paljon harjotusta... ei yksinkertaisesti monenkaan aika riitä siihen tänä päivänä!
Siis täh?!? :-s

Eiköhän aika moni metsällä ja kokeissakin käyvä ole ihan tavallinen leipätyössä käyvä ihminen.
eeva resko

Post by eeva resko »

Kyllä varmasti on, en sitä väitäkään. Mutta jos puhutaan niistä tuloksista...
En metsästä, mutta sivusta seuranneena nämä "huippu ajurit" ovat mielestäni käyneet useamman kerran viikossa siellä metsällä. En muista koiran nimeä, mutta minulle kerrottiin, että ajoi kaiket päivät. Asui maalla ja isäntä vain aukaisi oven ja koira lähti metsälle! Tämä koira ajoi useampana vuonna huippu tuloksen (tai ainakin niin hyvän, jolla oli kärkisijoilla ajovoittajasssa). Voisi kuvitella metsästyksen koiralle olevan niin kova laji, että vaatii jonkinlaisen "treeni aikataulun" ajaakseen huippu tuloksia??? Mutta jos puhutaan "sunnuntai metsästäjistä" uskon, että moni on tyytyväinen siihen metsällä vietettyyn päivään ja oikein tyytyväinen jos on jänis kotiin vieteväksi! Mutta riittääkö se kokeisiin menemiseen?
Post Reply