Beagle ja haun laajuus?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Viksu

Beagle ja haun laajuus?

Post by Viksu »

Terve vaan kaikille! Kertokaapas kokeneemmat beaglen hausta. Omani, nyt 1v 5kk uroksen, haku on mielestäni aika kehnoa. Garminin gepsiä seuraamalla hakee 95% ajasta alle 100m säteellä. Muutamia pitempiä lenkkejä saattaa tehdä mutta pääsääntöisesti ollaan tuon alueen sisällä kokoajan. Pitkiä aikoja jopa 50-60m säteellä. Ajoa ei olla saatu, hajut kiinnostaa mutta väittäisin että liiasta innokkuudesta johtuen sotkee jäljen ja kyllästyy?? Piharusakoista menee aivan sekaisin ja työntää suoraa huutoa talutushihnassa joten kiinnostuksen puutetta tuskin on ( joo, ei voi laskea irti teiden ja junaradan takia). Tulisi nyt vain lunta maahan jotta saisi jäljen perattua jalkapelissä alkuun...
markkutapani

Post by markkutapani »

Joopa joo, meitin uros samaa ikäluokkaa ja eipä meidänkään lenkit päätä huimaa 100-200m, käynyt vaan hyvä säkä kun ei oo tainnu 10-15 minuuttia kauemmin tarrvinnu mettässä lompsia niin ajo on alkanut. Nyt sunnuntaina poika päästeli 22 kilometriä lopputuloksena neljäs kaato koiralle.
lyde

Post by lyde »

meillä 4vuotias narttu ja ei juurikaan irtoa kylmäänhakuun mutta, jos pienintäkään hajua on niin touhuilee parhaimmillaan kolmen- neljänsadanmetrin huitteilla!ihan kiitettävästi tänä vuonna ajettavia löytynyt!
Viksu

Post by Viksu »

Tietysti omaakin vikaa on kun metsäreissut on harvassa ja lenkit vähän lyhyitä. Gepsin kertomaa että koiralle tulee hakua 5-8km/reissu. Eli sellaisia tunnin tai kahden lenkkejä olemme tehneet. Hakunopeus on ollut aika tasainen 4,5km/h. Nuorihan tuo koira on joten aikaa on vielä kehittyä. :)
J Kettu

Post by J Kettu »

Kokemusta viidestä omasta beaglesta. Itsellä kolme viidestä on ollut itsenäisiä ja kohtalaisen laajasti hakevia max. 1km. jäljettömässä maastossa. Koulutuksella pystyy vaikuttamaan asiaan. Jos koiralla on metsästysintoa ja maastossa riistaa niin kyllä se jossain vaiheessa alkaa itsenäisesti liikkua. Mielestäni lähihakuisuus on beaglella aika yleistä eikä se välttämättä ole huono ominaisuus. Isäntäsidonnaisuudella ja metsästysinnolla ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Tällähetkellä itsellä 1,5v urosbeagle joka ei pidä juuri lainkaan yhteyttä isäntäänsä. Tänään se lähti juosten haulle ja 4h. tuloksettoman haun jälkeen jouduin itse hakemaan koiran metsästä 1km päästä. Haku menee useimmiten yli kilometriin koska jäniskanta on alueillani erittäin heikko. Ajotaito ja ylösottokyky on vielä aika heikkoa. Haun koulutus on mielestäni aika helppoa. KÄRSIVÄLLISESTIi jaksaa istua ja uskoa että koira jossain vaiheessa lähtee. Harvalla silti riittää kärsivällisyyttä beaglen kanssa, ja homma pilataan koiran kanssa kävelemällä ja todennäköisesti väärään paikkaan. :wink:
JK
Viksu

Post by Viksu »

Tätä kävelyvirhettä tulee tehtyä itsekin. Oma eteneminen on ollut n. 1km/h. Tänään koiralle tuli n. 12km matkaa pantaan ja ei havaintoja jäniksistä. Muutama haju jonka eteen teki töitä vauhdilla ja reilummin mutta 5-10min jälkeen jätti kesken eikä suostunut jatkamaan vaikka käveltiin "hukalle". Kun ei ole lunta niin ei tietoa mitä yritti.
lyde

Post by lyde »

oman koiran kanssa olen liikkunut hitaasti ja seurannut koiran käyttäytymistä.sit kun näkee et joku haisee nokkaa ni sit oon lyönyt perseen penkkiin.meillä päin ollut kanssa huonot jäniskannat niin ne asettaa hieman haasteita koiran opetukselle.
Viksu

Post by Viksu »

No noniin, ensimmäinen ajo on tosiasia! Hieno tunne vaikka ei mennytkään ihan käsikirjoituksen mukaan. 8km, n. 2h, hakua ja siihen sellainen 15min ajoa, pari katkoa jotka selvisi hyvin ja lopullinen hukka toisella lenkillä kun jäljet menivät päällekkäin. Tästä on hyvä jatkaa. :)
Härski

Post by Härski »

Sanoisin että, oli kyseessä beagle taikka suokko niin isännän hermot ja istumalihakset näyttelee tärkeää osaa haun opettelussa.

Beaglehan on suokkoon verrattuna lähihakuisempi mutta kyllä sen hyvänkin ajokoiran saa isäntä "pilalle" jos ei malta istuskella ja ootella.

Tärkeä asia ,varsinkin nuorelle koiralle, on että treenimaastossa on "varmasti" jänis. Sillä eihän oo mitään järkeä haettaa tyhjää.

Kyllä se siitä irtoo kunhan kokemusta karttuu :wink:
J Kettu

Post by J Kettu »

[quote="Härski"]Sanoisin että, oli kyseessä beagle taikka suokko niin isännän hermot ja istumalihakset näyttelee tärkeää osaa haun opettelussa.

Toi on kyllä niin totta. Olen tavannut useita lähihakuisia "suokkojakin" mitkä on kävelty"pilalle". Ja jos talvella koira päästetään aina autosta suoraan jäljelle vaikuttanee asiaan myös. Jos koiralla rodusta riippumatta vaan on intoa, isännällä hermo kestää, ja maastossa jänis niin varmasti haku laajenee ja itsenäistyy.
JK
Viksu

Post by Viksu »

Jep, yritettävä nyt istuskella enemmän. Nyt on kuitenkin ensimmäinen ajo takana joten homma kiinnostaa varmasti. Odoteltava vaan vähän tuota lunta jotta olisi edes jonkinlainen varmuus että alueella on jäniksiä, kannat ovat aika huonot. Ja sitä virhettä en tee toiste että etsin koiralle tuoreet jäljet. Yksi seropi on tullut pilattua niinkin.. :/
Jussi H

Post by Jussi H »

Kyl Joussenos pupuja riittää, kelit vaan olleet aika hankalat :)

T:Jussi
mattio

Post by mattio »

En tiedä onko oikea palsta, mutta voisin kertoa hieman omasta beaglestä.

Koira täytti juuri vuoden, asumme kerrostalossa ja koira käytännössä nukkuu aina samassa sängyssä ja on muutenkin oikea perheenjäsen.

Pelkäsin että koirasta ei tule mitään mehtäkoiraa tms.,vaikka kesällä teki vähän kauris-ja pupuajoja olleessaan vapaana maaseudulla.

kävin tänään ensimmäisen kerran kunnolla jäniksii katsomassa, ja aamusella koira oli aika vieressä. Kävelin mehtätietä, ja aina kun koira lähti kauemmas, niin pysähdyin. Sitten se jossain vaiheessa tuli kepin kanssa jalkojen viereen, jolloin jatkoin kävelyä. Tiesin että alueella on jänis, koska metsästyskaveri kertoi nähneensä edellisenä aamuna.

Koira koko ajan halusi mennä tietylle alueelle, ja häntä heilui siihen malliin että jotain jännää siellä oli. Noh, koira haki ja kävelimme ja minä istuskelin mutta mitään ei tapahtunut. Sitten olin jo vähän lähdössä kotiin ,niin huomasin että koira kokoajan meni kauemmaksi ja kauemmaksi minusta. Sitten se teki sellaisia pyrähdyksiä, että räminä kuului metsästä kun koira palasi katsomaan onko isäntä paikalla.

En liikkunut mihinkään, vaan annoin koiran hakea itse. Sitten huomasin että jotain valkosta juoksee metsässä; metsäjänis ns. pomppu-jänis lähti meidän vierestä.

Koira painoi nenän maahan, ja alkoi kimakka haukku ja koira lähti vauhdilla jäniksen perään. Haukku oli niin mukavan kuuloista että soitin kaverille ja sekin kuuli sen puhelimen kaiuttimen kautta.

Itsekin olin aika innoissani ja kuulostelin että mihin haukku menee.
Se siirtyi aika kauas, ja niin siirryin minäkin (ehkä virhe.). Haukkua kesti noin 60-70 min mutta en saanut ammuttua jänistä. Se liikkui yllättävän laajalla alueella.

Olin silti erittäin mielissäni että koira pelittää ainakin näinkin kivasti.
Olisin kyllä halunnut saada sen pupun nurin, mutta ei voi mitään.
Tästä on kyllä hyvä jatkaa. Eiköhän se pupu joskus nurinkin mene.
KeijoN

Post by KeijoN »

Yksi ns. entinen vanhemman puoleinein beaglemies kertoi hyvän jutun Beaglestään, jota yritti saada hakemaan, joihin muihn sen kertomuksiin aika pitkälle uskon, kuin tohon "tulentekojuttuun", kun omasta koirastanikin kokemusta oli.
Kaikki konstit käytettyään, hän päätti vielä yhtä kokeilla.
Kertoi vievänsä oletettuun jäniksen oleskelupaikalle motin halkoja, ja niitä sitten siinä poltelleen ettei tule vilu.
Sanoi koiransa tehneensä hänen viereen pesän, ja asettui nukkumaan.
Mikäs siinä oli koiran ollessa, kun minä lämmitin sitä toiselta puolelta ja tuli toiselta.
Pikkasen epäilen hänen tarinaansa, mut se siitä.
Ennenmuinoinhan aika monessa beaglelehdessäkin neuvottiin pitämään ahteri kannossa, jotta Beaglen haku kehittyisi jonkunmoiseks.
Se kyllä joihinkin auttaa, jos se kylmän jälen hakuhalukkuus liikkuu siinä äärirajoilla, mut ei kaikkiin, jotka vaatii, että miehenkin pitää liikkua.
Jos se on juntturamainen perus lähihakija, niin siihen ei ole lääkettä, vaan niinhän vaan kävelet, jos se sitä vaatii.
En tosiaankaan kirjottelis näin, jos en olis yhden oman Beaglen kanssa konstejani käyttänyt.
Silti se oli noin tuloksellisesti mun paras koira.

.
lyde

Post by lyde »

mä uskon kans et osa lähtee hakemaan itsenäisesti ilman suurempia koulutuksia ja osa sitte istumalla kannonnokassa mutta, sit löytyy myös ne juntturat joiden kans kävellään ja jne! nimim:kaksi syksyä kannonpäällä istunut ja kaikki keinot kokeilleena! :)
Post Reply