Kausi 2011-2012

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Retsi

Post by Retsi »

[quote="110493"]Retsi: jos on teidän seuran aluetta, niin mastosuon itärannassa pitäisi olla pari jänispentuetta :D[/quote

Tulipa käytyä ja 10min pätkä ajoakin saatiin kuunnella. Vaikeeta tuntuu koiralla olevan haku ja hukan selvittäminen tällä hetkellä. Tai vaikeeta ollut jo viime syksyn valeraskaudesta ja anaalivaivoista lähtien. Keväällä leikkautin koiran niin näistä vaivoista kyllä päästiin. Nyt alotellaan hommaa näköjään alusta.
110493

Post by 110493 »

hyvä kuitenkin, että löyty jänis :D ollaan ehkä oltu joskus samoilla kulmilla ajattamassa. treenasin takavuosina monta kertaa viikossa kokkosuon-tynnyrilammen kulmilla koiriani.. siihen aikaan, kun siellä vielä oli jäniksiä mitä ajattaa..
Rantsi

Post by Rantsi »

Hailuotoon tuli tehtyä 2 päiväinen metsästysreissu kaverin kanssa. Molemmilla omat beaglet mukana. Itse pääsin ampumaan Kertulle ensimmäisen jäniksen tunnin ajosta. Toisena päivänä Kerttu ajoi 2 kertaa noin tunnin ajoja molemmat. Kaverin koiralle ammuttiin hyvän ajon päätteeksi jänis.

Tosi hyvä jäniskanta siellä tuntu olevan ja helppo treenata nuoria koiria. Hyviä ajoja saatiin ja kehitystä tapahtui. Mukava reissu kaiken kaikkiaan. Kuviakin olisi kun vain osais lisätä niitä tänne :D
sari.t

Post by sari.t »

Lyhyehkö jahtireissu Kinnulan maisemiin tuli tehtyä ja eka päivä meni melkeen paikkoja katsastellessa, mutta sunnuntai aamuna päästiin aikasin aamusta metsään ja ajominuutteja tuli rutkasti enemmän ku tähän asti kertaakaan. koira oliki yli kolme tuntia metsässä käymättä kertaakaan kattomassa missä me ollaan :D ja taas tuli hyvä muistutus siitä, että muistais ladata puhelimet yms moduulit ennen jahtiin lähtöä :( akku loppu moduulista heti alussa :( Koiralle lisää hyvää harjoitusta ja kehitystä tuli todella paljon.
KeijoN

Post by KeijoN »

Tää mun juttuni on ihan äkillinen päähänpisto, eikä liity mitenkään tämän koekauden tapahtumiin.
Monastinhan koira lasketaan irti kokeissa jossain metsäautotien päässä, ja viedään se sinnepäin missä on helpompi kävellä, jopa koiran omistajan ehdoilla.
Mut sanoisinpahan näin, että antais sen koiran valita se suunta itse, eikä ruveta siinä hermostuksissa söheltää.
Sitten jos se ei tosiaankaan lähde mihinkään, niin sitten sitä voi vähän johdatella.
Paljon kaudessa tuomaroidessa olen huomannut sen,että Beagle käyttää ainakin siinä enemmän ns. järkee, kuin S-ajokoira.
Parhaassa iässä ja tervejärkiset ja hermovapaat olevat huumekoiratkin saavat työskennellä irti aivan vapaasti kentällä, ja etsiä kohteensa.
Ne jopa velipojan mukaan tunnistaa epäilyttävännäköisen tyypinkin.
Et eiköhän katota sivusta miten mestarit pelittää.
Härski

Post by Härski »

Keijon kirjotuksessa on (niinkuin monesti) vinha perä :wink:

Mennä talvena sain kokea karvaasti "oman viisauteni" hedelmiä 8)

Helmikuun lopun pitkässä kokeessa kun aamulla päästin Kaapon hakemaan se omasta mielestäni lähti heti väärään suuntaan, eli väärälle puolen tietä. Huikkasin koiran mukaani "valitsemani" puolelle tietä.
Noh, koira haki sitte 3 tuntia tyhyjää ja kun viimein tuli käväseen auton vieressä töllistelevän ryhmän luona, meni siihen suuntaan minne ois aamulla "nenä vetäny". Ja nosti pupun ajolle vartissa :evil:

Arvakkaasta, meenkö sanoon koiralle enään ikinä minne sen pitäs mennä :roll:
Reetu09

Post by Reetu09 »

Se on noin justiinsa, kuten Keke ja Härski sanovat, eritoten oudossa maastossa. En ole itse LOTOSSA liiemmälti voittoja kerännyt ja en kyllä koirieni puolesta jäniksen makuuta lähde jatkossakaan lottoamaan. Viime lauantain kokeessa pitkän haun aikana Hemppa siirtyi kyllä ihan itse metsäautotien sille puolen, mistä sitten pupu löytyi. Väärin olisin jälleen veikannut. (Niin, pakkohan se on joskus lotota :shock: )
Jäniksiä näyttää olevan aika mukavasti ainakin täällä Keski-Suomessa ja Keskipohjanmaalla vai johtuuko tunne vain koirien taitojen lisääntymisen luomasta harhasta.
JTH

Post by JTH »

Ja vaikka se maasto olisikin tuttu, niin eipä sitä paremmat aistit omaavaa yksilöä kannata lähtiä neuvomaan. Käy pian niin kuin Härskille tai meikäläiselle erään seisojarodun "kokoontumisajoissa"... Meidän seisojanalku lähti etenemään vastakkaiseen suuntaan ohjauksestani ja minä sitten hieman tuohtuneena perään ja tuumasin koiralle "Ei siellä mitään lintuja ole". Ei menny kuin pari sekuntia ja koiran nokan edestä lähti 5 fasaania lentoon. :oops:

Sotkematta tämän enempää tähän ketjuun kahdella eri rodulla tapahtuvaa metsästystä täytyy vaan todeta, että kyllä se koiran nokka tietää, että mistä sitä saalista lähtiä etsimään, jos kerta maastossa todistettavasti on ollut riistaa.
mutteri

Post by mutteri »

Tänä aamuna turhan jännittävä ajo. Koira meni nähtävästi hukalla riista-aidan alta etsimään jälkeä radalle ja 6- tielle. Junakin tuli. Se ei sitten meinannut päästä takaisin siitä aidasta, sahasi edestakaisin. Itse olin vajaan kilometrin päässä. Sitten kun pääsin aidalle, se olikin löytänyt läpipääsyn ja paineli turvallisempaan suuntaan haku päällä. Sain onneksi houkuteltua sen pois sieltä aidan tuntumasta. Välillä olin varma,että nyt on Panun viimeinen ajo. On kyllä aika tuskallista seurata gps:tä tilannetta kun ei voi tehdä mitään. Ja kun soittaa, kuuluu kovaa rutinaa eli koira on nähtävästi aivan radalla sähköjohtimien häiriössä.
Etelän-Vetelä

Post by Etelän-Vetelä »

Viimeisiä maastotestauksia tehdään ja ajettavia löytynyt riittävästi! Lauantaina 2 maastoa käytiin läpi ja 3h aikana löytyi 2 ajettavaa per maasto! Ajovoittajaan osallistujille toivoisi hyviä keli-olosuhteita, jotta tulostaso nousisi täällä etelässäkin kohtuu hyväksi!!! Suuri osa maastoista on etelän-lohkon Suomen ajokoirien karsinnassa lokakuun lopussa ja kertoo jotain suuntaa tulevasta.....! :lol:
Rantsi

Post by Rantsi »

Olipas eilen taas mukava ja mielenkiintoinen metsästyspvä syksyisessä kelissä. Aamulla koira haki n. 1.5 h tyhjää. Paikan vaihto ja yöjälkihaku eteni 400m minusta ja tien toiselta puolelta kuusikosta ajo päälle. Jänis pirulainen juoksutti koiran heti hiekkapakan päälle jossa sai sen hukkaan totaalisesti. Merellinen tuuli ja pölyävä hiekka on huono yhdistelmä koiralle :evil: Tunnin siinä hukkaa selvitti saamatta selville.

Paikan vaihto ja heti vainu päälle ja häntä alko vispata. Siinä se sitten haki hyvää lenkkiä ja hyppi/ui ojan yli kun hyppy jäi lyhyeksi :lol: Sitten näkölähdöllä jänis liikkeelle, vauhtia ja ääntä oli mitä neitistä irtosi. Noin 15-20 min mentiin hyvin, mutta sitten hukka. Sitä selvitti saamatta selville. Hieman harmitti ajojen lyhkäsyydet, mutta koiran työskentelyä seuratessa niin alkoi isäntää hymyillyttämään :) Koirassa alkoi näkyä sellaista kehitystä mitä koko syksy odoteltu :D

Vaikka jänis ei repussa ollutkaan niin hyvillämielin kotia ja suunnittelemaan uusia pyyntireissuja :wink:

Kaverin koiralla sujui ajo paremmin. 12 min hakua ja ajoa n. 1 h ja sekin hukkaan sinne pirun hietikolle :twisted:
Juha

Post by Juha »

Isäukko ja koira ovat olleet kutumuikun pyynnissä Ruokolahdella. Vähän siinä samalla ovat metsästelleet ja tänään oli 3 päivä putkeen koira metsässä. Ajoja on ollut kivasti ja koira on kyllä fyysisesti hyvässä kunnossa kun virtaa on piisannut. Tänäänkin oli tarvinnut vielä Coraa jahdata metsästä lopuksi kiinni. Ei vaan tahdo ajot kestää. Tunnin puolentoista ajoja maksimissaan ja sitten katkeaa, usein tielle. On se vaan niin lapanen tuossa tiehommassa tuo koira.
Huomenna vielä menevät ja sitten lauantaina koiralla lepopäivä. Itse mukaan remmiin sunnuntaiksi ja sitten jahdataankin tosissaan [-o< kun tulee muutama muukin passimies.

Jäniksiä on vissiin ihan kivasti kun joka maastossa on tuntunut ajoja olevan. Jokusen ovat paukauttaneetkin.
mutteri

Post by mutteri »

Tänään mentiin Panun kanssa jänisjahtiin, mutta supi saatiin. Ei mennyt koira supiin kiinni, haukkua louskutti vain siinä metrin päässä. Kun supi menetti ainoansa, Panu vain vähän nuuskaisi ja lähti kattelemaan muita hommia. Tällä kertaa ei supi lähtenyt edes juoksuun ajettavaksi, Panu jäljitti lyhyen matkaa ja tuosta kuusen juurelta se sitten löytyi.
Image
Juha

Post by Juha »

Juha wrote:Isäukko ja koira ovat olleet kutumuikun pyynnissä Ruokolahdella. Vähän siinä samalla ovat metsästelleet ja tänään oli 3 päivä putkeen koira metsässä. Ajoja on ollut kivasti ja koira on kyllä fyysisesti hyvässä kunnossa kun virtaa on piisannut. Tänäänkin oli tarvinnut vielä Coraa jahdata metsästä lopuksi kiinni. Ei vaan tahdo ajot kestää. Tunnin puolentoista ajoja maksimissaan ja sitten katkeaa, usein tielle. On se vaan niin lapanen tuossa tiehommassa tuo koira.
Huomenna vielä menevät ja sitten lauantaina koiralla lepopäivä. Itse mukaan remmiin sunnuntaiksi ja sitten jahdataankin tosissaan [-o< kun tulee muutama muukin passimies.

Jäniksiä on vissiin ihan kivasti kun joka maastossa on tuntunut ajoja olevan. Jokusen ovat paukauttaneetkin.
Justiinsa kun pääsi haukkumasta koiraa niin sehän pärräyttää 3 tuntisen ihan kunnon ajon johon sittten kaatokin lopuksi saatiin.

7 päivän sisällä 5 päivänä metsässä, oli kyllä koira jo viimeisenä iltapäivänä melko poikki.
KeijoN

Post by KeijoN »

Olipahan taas mukavan päivän tapahtumat muistoissa.
Olin pojan kanssa metällä, ja jäniskin saatiin.
Hakukin oli tarpeeksi pitkä, josta mä nautin, ja Iitulle hyvästä suorituksesta hatun nosto.
Mä tiesin sen kun Iitulla on kaikki kunnossa, niin se vielä väläyttää.
Nytkin juoksun loppumisesta on sen verran aikaa, että hormoonitoimintakin oli kondiksessa.
Iitun hakua on ollut aina mukava seurata, kun se mätkittää häntäänsä puolelta toiselle, joka saa rauhallisemmankin miehen veret kiuhumaan, ja joka on sen paras puoli.
Nyt ajokin kulki tähän aikaan nähden ihan tyydyttävästi.
Hihkasin pojalle, joka meinasi sen lähtöön ampua, että annetaan sen ajaa.
Tiesin melko varmaan, että meidän leikki olis siihen loppunu, kyllä kilpa-ampujalle se olis ollu helppo nakki.
Kaikki meni suunnitelmien mukaan, poika sen sitten tunnin ja kolmen vartin päästä ampui.
Siinä sitten jänis suolistettiin, (minkä poika sai tehtäväksi) tulet tehtiin ja makkarat syötiin, ja ei muuta kuin kotia.
Mukava päivä.
Post Reply