Pennun ruokinta
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Pennun ruokinta
Minkä ikäiselle pennulle olette alkaneet antaa raksut kuivana?
minä yritän opettaa pennut kuiville raksuille jo luovutukseen mennessä... saavat pienestä pitäen käydä emonsa kupilla maistelemassa. nyt 5-viikkoiset pennut syövät jo osan ruuistaan kuivana, pikkuhiljaa siirrytään kokonaan niihin. lisään laitan kyllä hiukan jauhelihaa, mutta senhän voi antaa myös erikseen.
eli antaisin jo luovutetulle pennulle raksut kuivina. tekee hampaille ja leuoille hyvää...
miika... milloin testattu ja miten?
mulla on myös palveluskoiria ja en ole huomannut mitään eroa liotetun ja kuivan ruuan imeytymisen välillä... eri merkeissä olen kyllä huomannut eroja. hyvin imeytyvä ja laadukas ruoka tuottaa kuivahkot, kiinteät ja niukat ulosteet. jonkun verran yksilö- ja merkkikohtaista siis.
nappulaksi valitsen mieluiten isokokoisen, että joutuvat pureskelemaan paremmin, eivätkä hotki. tosin meillä saavat myös raakaa lihaa jonkun verran nappulan lisäksi. ahne nuori beaglenarttu oppi kuivilla jättinappuloilla syömään ruokansa ahmimatta.
eli antaisin jo luovutetulle pennulle raksut kuivina. tekee hampaille ja leuoille hyvää...
miika... milloin testattu ja miten?
mulla on myös palveluskoiria ja en ole huomannut mitään eroa liotetun ja kuivan ruuan imeytymisen välillä... eri merkeissä olen kyllä huomannut eroja. hyvin imeytyvä ja laadukas ruoka tuottaa kuivahkot, kiinteät ja niukat ulosteet. jonkun verran yksilö- ja merkkikohtaista siis.
nappulaksi valitsen mieluiten isokokoisen, että joutuvat pureskelemaan paremmin, eivätkä hotki. tosin meillä saavat myös raakaa lihaa jonkun verran nappulan lisäksi. ahne nuori beaglenarttu oppi kuivilla jättinappuloilla syömään ruokansa ahmimatta.
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. FranklinOn testattu marketti ruokaa, keski hyvää ja hyvää ruokaa, kuivana ja märkänä. Kuivana ruuvissa on ollut huomattavat erot, lähinnä marketti ruuan osalta, mutta märkänä annettaessa ero on pienentynyt ja marketti ruuasta on koirat saanut ns. kaikki irti ja laaturuoka on myös imeytynyt paremmin märkänä. Testi on tehty vissiin virkakoirilla ja niiden ***. Näin minä olen kuullut.
olis kiva tietää, löytyykö tutkimus esim. netistä tai jostakin, koska faktana puhutaan.Miika wrote:On testattu marketti ruokaa, keski hyvää ja hyvää ruokaa, kuivana ja märkänä. Kuivana ruuvissa on ollut huomattavat erot, lähinnä marketti ruuan osalta, mutta märkänä annettaessa ero on pienentynyt ja marketti ruuasta on koirat saanut ns. kaikki irti ja laaturuoka on myös imeytynyt paremmin märkänä. Testi on tehty vissiin virkakoirilla ja niiden ***. Näin minä olen kuullut.
en kyllä itse ole koskaan kuullut, vaikka niin palvelus-, kuin virkakoirapiireissäkin on tullut aika monta vuotta hengattua...
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin-
eeva resko
Meillä pennulle on annettu naput alussa veteen liotettuna ja sitten kun tuntuu, että purukalusto pystyy raksun möyhentämään kuivana, niin ollaan siirrytty kuivaan napuun. Tai no kuivaan ja kuivaan... Naput laitetaan veden sekaan, mutta ei lioteta. Ja oiskohan koiruuksilla ollu ikää tässä vaiheessa n. 10-12 viikkoa. Kannattaa vaikka testata omalla pennulla muutaman kuivan napun avulla, että kuinka hyvin ne uppoaa. Eikö tärkeintä kuitenkin ole se, että pentu saa tarpeeksi ravintoa (oli ne naput sitten liotettuja taikka kuivia)?
Tässäkin taitaa olla tapoja niin monta kuin koiranomistajiakin, joten tuskinpa sitä yhtä oikeaa tapaa on. Meillä nyt koirat saa ruokansa raikkaan veden kera tarjottuna ja hyvin tuntuu kelpaavan ja pötsitkin toimivat moiteettomasti.
Tässäkin taitaa olla tapoja niin monta kuin koiranomistajiakin, joten tuskinpa sitä yhtä oikeaa tapaa on. Meillä nyt koirat saa ruokansa raikkaan veden kera tarjottuna ja hyvin tuntuu kelpaavan ja pötsitkin toimivat moiteettomasti.
-
Titi Rolin
Re: Pennun ruokinta
Jos kysytään tätä siksi ettei tiedä milloin pentu pystyy nappuloita pureskelemaan riittävän hyvin voin kertoa että mun 6-viikkoiset pennut syövät nyt jo broilerinsiivet lähes kokonaan. Luista uppoaa kaikki paitsi paksuin luu joka on alle sentin halkaisijaltaan. Nappulat olen liottanut eikä niitä kannata samaan aikaan syöttää kuin raaka ruoka koska raaka ruoka syödään aina ensimmäisenä ja sitten nappulat jää.lassij wrote:Minkä ikäiselle pennulle olette alkaneet antaa raksut kuivana?
Tää ei ole kyllä tietoo, vaan luonnollista arkuutta.
Minä en kyllä hiviäis antaa minkäänlaista luuta ton ikäselle pennulle.
Tai vedän vähän takasin. Luun pitää olla sitten niin iso, että se ei mahdu kunnolla pennun suuhun, ja jota se voi pitää vaikka leikkikaluna.
Hampaat pitää olla ensin kunnolla kehittyneet.
En tiedä olenko tehnyt oikein, mut kaikki proilerin perskat olen emäkoirilla syöttänyt, ja oikeeta reittiä ne on sieltä uloskin tullu.
Eikä ole ollut anaalivaikeuksia.
Mut äläkää uskoko kaikkee, mitä mä höpisen.
Minä en kyllä hiviäis antaa minkäänlaista luuta ton ikäselle pennulle.
Tai vedän vähän takasin. Luun pitää olla sitten niin iso, että se ei mahdu kunnolla pennun suuhun, ja jota se voi pitää vaikka leikkikaluna.
Hampaat pitää olla ensin kunnolla kehittyneet.
En tiedä olenko tehnyt oikein, mut kaikki proilerin perskat olen emäkoirilla syöttänyt, ja oikeeta reittiä ne on sieltä uloskin tullu.
Eikä ole ollut anaalivaikeuksia.
Mut äläkää uskoko kaikkee, mitä mä höpisen.
-
Titi Rolin
Tiedän että moni kauhistuu kun kuule näistä broilerinsiipien syöttämisestä mutta ensinnäkin siipien luut ovat hyvin pehmeitä ja hyvin sulaavia ja niin se vaan on mennyt että pennut jättävät sen minkä eivät pysty jyrsimään. En minäkään varmaankaan olisi siipiä syöttänyt mutta kun olen kuullut raakaruokinta harrastavilta että homma onnistuu niin päätin kokeilla eikä ongelmia ole ilmennyt.
toi barffaus onkin sit taitolajiTiti Rolin wrote:Tiedän että moni kauhistuu kun kuule näistä broilerinsiipien syöttämisestä mutta ensinnäkin siipien luut ovat hyvin pehmeitä ja hyvin sulaavia ja niin se vaan on mennyt että pennut jättävät sen minkä eivät pysty jyrsimään. En minäkään varmaankaan olisi siipiä syöttänyt mutta kun olen kuullut raakaruokinta harrastavilta että homma onnistuu niin päätin kokeilla eikä ongelmia ole ilmennyt.
minä siirtyisin välittömästi raakaruokintaan (eli barffaukseen), jos olisi tilaa pitää monta isoa pakastinta. niin paljon hyvää siitä olen kuullut. noooo, ehkäpä joku päivä...
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. FranklinMeillä pennut (nyt 12vk) syövät 2 ateriaa kuivaa nappulaa ja 1 ateria liotettua päivässä. Kuivana aloin antamaan siinä 7 viikon ikäisenä.
Etenkin jos on vähän huonosyöntinen pentu, se yleensä syö vähän liikaa niitä kuivia nappuloita ja pysyy "lihoissaan" silleen hyvin.
Olen yrittänyt tehdä uudelle omistajalle mahdollisimman helpoksi sen ruokinnan, eli pelkkää nappulaa ja jauhelihaa. Jokainen saa sitten muokata sen ruokinnan omaan suuntaansa, antaako nappuloita vai kotiruokaa, suosittelen ainakin 1 ateria päivässä nappuloita, jotta saa tarvittavat vitamiinit ym.
Etenkin jos on vähän huonosyöntinen pentu, se yleensä syö vähän liikaa niitä kuivia nappuloita ja pysyy "lihoissaan" silleen hyvin.
Olen yrittänyt tehdä uudelle omistajalle mahdollisimman helpoksi sen ruokinnan, eli pelkkää nappulaa ja jauhelihaa. Jokainen saa sitten muokata sen ruokinnan omaan suuntaansa, antaako nappuloita vai kotiruokaa, suosittelen ainakin 1 ateria päivässä nappuloita, jotta saa tarvittavat vitamiinit ym.
Peikonpojan Dee-Sissy, ROM & RUS CH ROM&RUS<U&EST&LV JCH LTU-W RKF-W
Peikonpojan Euro-Esteri, RUS & ROM & EST JCH
Peikonpojan Euro-Esteri, RUS & ROM & EST JCH