Onko pentujen hinnat karannut käsistä?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

annie

Post by annie »

kahaltaja wrote:
Juha wrote:Mitä pentu teettäjälleen maksaa noin suunnilleen.
tähän on lähes mahdoton vastata, riippuu niin monesta asiasta....

emän ostohinta
rokotukset ja madotukset
ruokinta
treenausmatkat
näyttely/koekäynnit
ruokinta
proget
astutusmaksu + matkat
mahdolliset ell-kulut synnytyksen yhteydessä
pentujen & emän madotukset
mahdolliset pentujen ell-kulut
pentujen lisäruoka
sirutus
rekkarit
ell-tarkastus
mahdolliset tilpehöörit pentujen matkaan luovutettaessa... ainakin nyt ruokapussukka

jäiköhän tästä jotain pois..... nooh, puhelinkulut varmaan, mutta olkoon :wink:

en laske tähän emän kantoajan tuokaa, koska laadukkaissa ruuissa pentunappula lähes saman hintaista, kuin aikuisenkin ruoka... ja lihaa yms.. ainakin meillä nämä saavat normiruokinnallakin

ajasta en myöskään laskenut, koska tämähän on vain harrastus useimmille. tosin itse olen pentueitten aikaan palkattomalla vapaalla (siis silloin kun olen töissä) ainakin syntymän aikoihin ja synnytyksen jälkeen noin viikon. sen jälkeen joko kokonaan tai osittain vapaalla, vähintään nyt ainakin ruokatunnilla ajeltava kotona käymään....

ja nuukahan laskisi tähän myös tarjoilut pentujen ostajille :lol: meillä ainakin juodaan vähintään kaffeet kun penneleitä tullaan katsomaan tai hakemaan...

ai, juu, ja jos tuot/ostat itse uroksen, niin sen ostohinta + hakukulut + rokotukset + madotukset + kaikki muukin.....

että tuota, juha, mitä näistä nyt lähtisit laskemaan siihen tuottajahintaan???? ja kun nuo hinnatkin vähän vaihtelee.....
Tällä logiikalla pitää tietenkin huomioida oikeasti metsästyskäyttöisillä käyttökoiralla myöskin kaikki metsästykseen ja treenaamiseen liittyvät kulut: Paikannuslaitteet ja niiden huolto- ja ylläpitokulut, autolla ajetut kilometrit, metsästäjän vaatteet ja varusteet, metsäeväät, haulikon ja panosten osto, toki myös ostoluvista jne aiheutuvat kulut, jahtikaudella kohonneet ruokintakulut, maastokelpoisen auton hankinta, jahtipuhelimet ja niiden ylläpitokulut, paikannukseen sopiva kännykkä jne... vain osa mainitakseni.
Koetteluun ja varsinkin siinä menestymiseen liittyy oleellisena osana iso määrä kuluja, joita tavalliselle kotikoiralle tai pelkästään näyttelyissä käyvälle ei koskaan tule.
kahaltaja

Post by kahaltaja »

niin, jäi sanomatta vielä tämä tärkein:

minusta olisi oman kasvatukseni alentamista myydä pentu "pilkkahintaan" :?
ei tällä mielestäni pidä tienatakaan, ja voi niitä, jotka luulevat tällä rikastuvan. ja kun rahalla on enemmän merkitystä kuin jalostuksella, niin silloin kasvatus mielestäni vääristyy...

mutta kohtuullinen hinta pitää pennulla olla, sen verran paljon arvostan omia koiriani, urosvalintojani sekä kasvattejani
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
kahaltaja

Post by kahaltaja »

annie wrote: Tällä logiikalla pitää tietenkin huomioida oikeasti metsästyskäyttöisillä käyttökoiralla myöskin kaikki metsästykseen ja treenaamiseen liittyvät kulut: Paikannuslaitteet ja niiden huolto- ja ylläpitokulut, autolla ajetut kilometrit, metsästäjän vaatteet ja varusteet, metsäeväät, haulikon ja panosten osto, toki myös ostoluvista jne aiheutuvat kulut, jahtikaudella kohonneet ruokintakulut, maastokelpoisen auton hankinta, jahtipuhelimet ja niiden ylläpitokulut, paikannukseen sopiva kännykkä jne... vain osa mainitakseni.
Koetteluun ja varsinkin siinä menestymiseen liittyy oleellisena osana iso määrä kuluja, joita tavalliselle kotikoiralle tai pelkästään näyttelyissä käyvälle ei koskaan tule.
joo, sori, annie.... nää nyt jäi erittelemättä, kun en alkanut erittelemään muitakaan harrastuskuluja, pistin vain treenausmatkat vaikka olisi pitänyt olla treenausvarusteetkin mukana.

mutta mehän ei silleen aikuisten oikeesti metsästetäkään..... :lol:
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
kahaltaja

Post by kahaltaja »

VvM wrote:
kahaltaja wrote: proget
Ihan uteliaisuuttani kysyn otatko joka astutuksen yhteydessä proget?
en, mullon niin hyvänokkanen uros kotona :lol:

mut moni ottaa...siks listasin

en oo ottanu kun eka astutuksien yhteydessä varmuuden vuoks proget noilta äitikoirilta. sen jälkeen *llupoliisin virkaa toimitti edesmennyt rwu ja nyt tuo Z
Gia

Post by Gia »

Näin katsoen kulupuolelle pitää lisätä vielä:

näyttelyhäkit (kuljetus- ja lentoboksit)
trimmipöytä
näyttelyteltta
koiranshampoot (lietep* pellolla ja koirassa on kovin ikävää ja törkeen hajuista)
metsästyslupamaksut (metsästyskortti, seuramaksut, muut lupamaksut)
pakettiauto tai koirakärry (jos paljon koiria)
ulkotarhat
lämpimät sisätarhat (ja lämmityskulut)
makuualustat
hihnat ja pannat
taukotakit
rabiesvasta-ainetesti
pihan aitaus
valiodiplomit (jos sellaiset seinälle haluaa)
pakastesperman rahti- ja säilytyskulut
terveystutkimukset (viralliset lausunnot)
kennelliiton, rotujärjestön ja muiden yhdistysten jäsenmaksut

Voisipa sanoa ettei tätä tehdä rahasta vaan rakkaudesta :) Miinuksen puolella ollaan ja rajusti. Mutta tämä onkin rakas harrastus: koirat <3
*Olen beagle...mikä on sinun tekosyysi?*
ansa

Post by ansa »

Musta on jokseenkin hassua laskea pentuihin meneviin kuluihin myös emän ostohinta ja sen kulut ennen astutusta. Tietysti ehkä, jos on hankkinut sen nimenomaan jalostustarkoitukseen eikä mistään muusta syystä...Itse olen kuitenkin toistaiseksi ottanut pentuni kasvattajalta, joka on hankkinut nartun seuraksi ja harrastuskaveriksi, ja joka lopulta on osoittautunut kelpo jalostuskoiraksi ja sillä on teetetty pentue. Ja entä jos käyttää omaa kasvattia, tuskin kukaan sen halvemmalla pentuja myy...
kahaltaja

Post by kahaltaja »

ansa wrote:Musta on jokseenkin hassua laskea pentuihin meneviin kuluihin myös emän ostohinta ja sen kulut ennen astutusta. Tietysti ehkä, jos on hankkinut sen nimenomaan jalostustarkoitukseen eikä mistään muusta syystä...Itse olen kuitenkin toistaiseksi ottanut pentuni kasvattajalta, joka on hankkinut nartun seuraksi ja harrastuskaveriksi, ja joka lopulta on osoittautunut kelpo jalostuskoiraksi ja sillä on teetetty pentue. Ja entä jos käyttää omaa kasvattia, tuskin kukaan sen halvemmalla pentuja myy...
voihan näistä saivarrella loputtomiin :lol:

mun tarkoitus oli vaan kertoa se, että ei sen pennun tuotantohintaa" voi niin yksiselitteisesti laskea.... lienee tullut selväksi kaikille tuo \:D/
Hirmu

Post by Hirmu »

Musta on jokseenkin hassua laskea pentuihin meneviin kuluihin myös emän ostohinta ja sen kulut ennen astutusta. Tietysti ehkä, jos on hankkinut sen nimenomaan jalostustarkoitukseen eikä mistään muusta syystä...Itse olen kuitenkin toistaiseksi ottanut pentuni kasvattajalta, joka on hankkinut nartun seuraksi ja harrastuskaveriksi, ja joka lopulta on osoittautunut kelpo jalostuskoiraksi ja sillä on teetetty pentue. Ja entä jos käyttää omaa kasvattia, tuskin kukaan sen halvemmalla pentuja myy...
En ole kasvattaja, enkä sellaiseksi aiokaan. Kuitenkin pennun hintaa (usein) nostaa ne vanhempien tulokset ja usein niitä tuloksia myös vaaditaan, etenkin käyttöpuolella.

Kyllä mun urosten hyppy/pentuhinta nousee ja on noussut kun niitä tuloksia on tullut. Sillon kun on antaa sitä näyttöäkin, pelkkien puheiden sijaan. Toisaaltakun löytyy sopiva yhteistyökumppani, jolla on sopiva narttu, ei raha esitä pääosaa.

Tuon ostohinnan voisin laskuista jättää pois.
biikleri

pennun hinta

Post by biikleri »

mersu maksaa enempi kuin lada,niin myös kovasukuinen pentu.alkuasetelmat on kovasukuisella paremmat.mutta voi se ladakin olla toimiva peli.ei tuo 1000e niin hirveesti ole pennusta jos vaikka 10 vuodelle jakaa niin 100e/vuosi.halpa harrastus kaveri.
Härski

Re: pennun hinta

Post by Härski »

biikleri wrote:mersu maksaa enempi kuin lada,niin myös kovasukuinen pentu.alkuasetelmat on kovasukuisella paremmat.mutta voi se ladakin olla toimiva peli.ei tuo 1000e niin hirveesti ole pennusta jos vaikka 10 vuodelle jakaa niin 100e/vuosi.halpa harrastus kaveri.
Voi sille Ladalleki kertyä hintaa jos se pärjää näyttelyisä ja kokeisa "normaalia" paremmin :wink:
Tuskin kukaan jättää "pelittävää värkkiä" talliin lojumaan :lol:

Mersun hinta saattaa taas tippua yllättävänki paljo,jos siinä on jotain "vikaa" :-k
110493

Post by 110493 »

eiköhän se koiran hinta ole silloin kohdillaan, jos ostaja maksaa sen mitä myyjä pyytää :idea: eihän ne toki ihan toleranssissa ole keskenään koskaan olleet eri kasvattajien välillä, kun pahimmillaan koetulosta vailla olevan ja epilepsiaa sairastavan nartun penikat on maksaneet enemmän mitä KVA vanhempien jälkeläiset.
biikleri

Post by biikleri »

jep itse kuitenkin ainakin ostin yhdistelmästä että on suvut kunnossa kun kuitenkin jokatapauksessa pentu maksaa 800-1000e.nyt ainakin paperit on semmoset että kun ne vie metsänreunaan niin jänikset nylkee itsensä ettei tarvi juosta kun ei oo mitään mahdollisuuksia.todellisuudessa en tiedä ajaako vaiko eikö(10viikkoa vanha)
kahaltaja

Post by kahaltaja »

biikleri wrote:nyt ainakin paperit on semmoset että kun ne vie metsänreunaan niin jänikset nylkee itsensä ettei tarvi juosta kun ei oo mitään mahdollisuuksia.
olipas hyvin sanottu :mrgreen:
kiitos illan piristyksestä
biikleri

voi olla mersu

Post by biikleri »

aiemmin oli puhe mersusta ja ladasta.nyt näyttää siltä että ainakin mun biiklellä on mettäveret kohillaan.alle 5kk eka jänisajo 15min.nyt koira 5kk ajanut 3kertaa jänistä ja kerran kettua,ketunajo 45min kettu reikään.pisin jänisajo 40min.tästä on hyvä jatkaa.huom.koira on uros,joten pidän aika hyvänä alkuna kun näin nuorena jo aloittelee.
Jarde

Post by Jarde »

meillä "eemeli" oli saman ikäinen kuin sinulla kun rupesi jänishaisemaan nenään :D

eka puppe kaatui 5kk 13 pv muistaakseni päivä sinne tänne :lol:

itse vähän "pilannut" omalla kiireellä koiruutta, pitäisi anta koiran itse touhuta mahd.pienenä kun eihän sitä aina malta :lol:

Itsekkin ajattelin että tästä tulee hirmutykki että kaappi notkuu palkinnoista :) sitten tuli hieman takapakkia. Mutta viime talvena koira rupesi näyttämään kynsiänsä metällä (täytti nyt huhtikuussa 5 vee) paras ajo mihin pupu nurin oli 2h 56min tiet eivät olleet siinä ajossa esteenä. Välillä on tosi hyviä päiviä ja välillä vähän huonompia, eikös ihmisilläkin ole aina välillä sama juttu :P

Maltti on valttia ainankin omaste mielestäni ei liikaa kerralla. Metsässä sitä parasta oppia saa eikä kaikista koiruuksista tule mitään pennutustykkejä eikä tarvitse tullakkaan. Itse kun on tyytyväinen koiraansa eikös se ole parasta, eikä kuunnella mitään esson baarin juttuja kun meidän koira sitä ja tätä näitähän löytyy joka pitäjästä.

Aijai kolme päivää töitä ja 4 viikon kesäloma alkaa :D koiruuskin pääsee viimeisenä virallisena lomapäivänä jo irti siitä se taas alkaa. Ei muuta kuin kaikille tasapuolisesti harjoituksia alle
Post Reply