Tällä logiikalla pitää tietenkin huomioida oikeasti metsästyskäyttöisillä käyttökoiralla myöskin kaikki metsästykseen ja treenaamiseen liittyvät kulut: Paikannuslaitteet ja niiden huolto- ja ylläpitokulut, autolla ajetut kilometrit, metsästäjän vaatteet ja varusteet, metsäeväät, haulikon ja panosten osto, toki myös ostoluvista jne aiheutuvat kulut, jahtikaudella kohonneet ruokintakulut, maastokelpoisen auton hankinta, jahtipuhelimet ja niiden ylläpitokulut, paikannukseen sopiva kännykkä jne... vain osa mainitakseni.kahaltaja wrote:tähän on lähes mahdoton vastata, riippuu niin monesta asiasta....Juha wrote:Mitä pentu teettäjälleen maksaa noin suunnilleen.
emän ostohinta
rokotukset ja madotukset
ruokinta
treenausmatkat
näyttely/koekäynnit
ruokinta
proget
astutusmaksu + matkat
mahdolliset ell-kulut synnytyksen yhteydessä
pentujen & emän madotukset
mahdolliset pentujen ell-kulut
pentujen lisäruoka
sirutus
rekkarit
ell-tarkastus
mahdolliset tilpehöörit pentujen matkaan luovutettaessa... ainakin nyt ruokapussukka
jäiköhän tästä jotain pois..... nooh, puhelinkulut varmaan, mutta olkoon
en laske tähän emän kantoajan tuokaa, koska laadukkaissa ruuissa pentunappula lähes saman hintaista, kuin aikuisenkin ruoka... ja lihaa yms.. ainakin meillä nämä saavat normiruokinnallakin
ajasta en myöskään laskenut, koska tämähän on vain harrastus useimmille. tosin itse olen pentueitten aikaan palkattomalla vapaalla (siis silloin kun olen töissä) ainakin syntymän aikoihin ja synnytyksen jälkeen noin viikon. sen jälkeen joko kokonaan tai osittain vapaalla, vähintään nyt ainakin ruokatunnilla ajeltava kotona käymään....
ja nuukahan laskisi tähän myös tarjoilut pentujen ostajillemeillä ainakin juodaan vähintään kaffeet kun penneleitä tullaan katsomaan tai hakemaan...
ai, juu, ja jos tuot/ostat itse uroksen, niin sen ostohinta + hakukulut + rokotukset + madotukset + kaikki muukin.....
että tuota, juha, mitä näistä nyt lähtisit laskemaan siihen tuottajahintaan???? ja kun nuo hinnatkin vähän vaihtelee.....
Koetteluun ja varsinkin siinä menestymiseen liittyy oleellisena osana iso määrä kuluja, joita tavalliselle kotikoiralle tai pelkästään näyttelyissä käyvälle ei koskaan tule.
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin