MLS, joka myös Chinese Beagle Syndrome -nimellä tunnetaan, on ulos päin näkyvä sairaus. Tuntomerkkeinä ovat leveä kallo, vinot silmät ja - kaikkein hankalimpana - epämuodostuneet jalat niin, että koira astuu melkein pelkästään keskimmäisten varpaittensa kärjillä. Kuvia siitä, miltä MLS-koirat näyttävät, löytyy esimerkiksi niin, että laittaa googleen päälle kuvahaun ja kirjoittaa hakusanoiksi "chinese beagle syndrome".
Alempana olevassa beaglen terveys -topicissa oli Keijon ja Samun kommentteja aiheesta - kiitokset niistä.
Mutta lisää tietoja kaivataan. Minulla on se käsitys, että kovin yleisestä sairaudesta ei ole kyse. Olen saanut kuvia yhdestä sellaisesta suomalaisbeaglesta, jonka oireet viittaavat vahvasti MLS:ään. Omistaja kertoi koiran astuvan pelkästään varpaiden kärjillä mikä tietysti kuormittaa varpaita luonnottomasti ja aiheuttaa rasitusvammojen lisäksi pahaa kipua. Laitan tähän ilman lupaa kuvan tuosta koirasta uskoen, ettei kukaan pysty koiraa kuvasta tunnistamaan.

Joillakin ulkolaisilla beagleaiheisilla keskustelupalstoilla olen nähnyt viittauksia ainakin yhteen suomalaissyntyiseen beagleen, jota pidetään MLS-kantajana. Tällä tapauksella ei ole meidän koirakantaamme ajatellen kuitenkaan merkitystä.
MLS:n kantajat on geenitestillä tarpeen vaatiessa tunnistettavissa.
Vastaukset voi kirjoittaa joko tänne kaikkien nähtäviksi tai sitten minulle esimerkiksi s-postiosoitteeseen timo.kilpelainen@beaglejarjesto.fi
Timo K.
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin