Haukun kehittyminen
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Haukun kehittyminen
Tuossa "Kausi 2010-2011"- ketjussa sivusinkin asiaa, mutta kun kukaan ei vastannut, avasin tän uuden ketjun. Eli mitä kokemuksia, minkä ikäiseksi teidän koirienne ajohaukku on kehittynyt pennun vikisevästä iuhkeesta aikuisen koiran ääneksi? Kysymyksessä puolivuotias urospentu, ajelee jo pätkiä, mutta ääni häipyy kyllä vielä aika nopeasti lumiseen metsään. Vanhempi alkoi ajaa kunnolla yli vuoden iässä. Sillä oli muistaakseni jo silloin aika hyvä ja kantava ääni. Nyt kuusivuotiaana sillä on mielestäni oikeinkin hyvä ääni.
Meillä uros on nyt vajaa 2 vuotias, ja sillä tapahtui tämän kauden aikana huomattavaa muutosta äänessä. Ollut jo pentuna omaan korvaan aika hyvä ja useampiääninen, mutta ei kuulunut kovinkaan kauas. Nyt saanut lisää "sointia" ja kuuluvuutta. Eikö se 3-vuotiaaksi tuo uroksen pääkin kehity, luulenpa että siinä samalla muuttuu äänikin.... 
taitaa olla koirakohtainen mun koira nyt 7kk ja kuuluu helposti 900m vaikka on lehti puussa.luulen vielä haukun voimistuvan kun ikää tulee. ainakin entisillä koirilla haukku on ollut valmis tuossa 2v iässä.se myös vaikuttaa että kun varmuutta tulee ajoon niin ei enää pidättele ääntään vaan antaa tulla kunnolla.
Nim. biiklerillä on mielestäni ihan viisaita sanoja.
Minunkin mielestä, nuori koira hakee vielä sitä ääntä vähän kuin murrosikäinen poika, ennenkuin se sitten aukee.
Sanoisinpa että jopa kolmevuotiaaksikin asti joillakin menee, ennenkuin ne "tietää" mielä äänellä ne rupee työntämään.
Semmosenkin ihmeen olen päässyt toteamaan, tosin S-ajokoira puolella, että koira on haukkunut äänensä ns. puhki.
Minunkin mielestä, nuori koira hakee vielä sitä ääntä vähän kuin murrosikäinen poika, ennenkuin se sitten aukee.
Sanoisinpa että jopa kolmevuotiaaksikin asti joillakin menee, ennenkuin ne "tietää" mielä äänellä ne rupee työntämään.
Semmosenkin ihmeen olen päässyt toteamaan, tosin S-ajokoira puolella, että koira on haukkunut äänensä ns. puhki.
Tänään kuuntelin Yt.na 4.5 v. s-koira nartun haukkua, kuului lähes 4 km ja mielestäni kaikki haukun osaalueet olis oikeuttaneet huippu haukkunumeroon.... jopa kymppiin, vaan hemmetti vieköön s-eläinhän se sitten ajossa oli ja haukun arvostelukin jäi sitten sikseen. Rapatessa roiskuu... niinhän ne sanoo.