Pentti Särmä!
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
VvM wrote:Viisaamman vastaus meikäläiselle kun kysyin tuota.![]()
"Monikon genetiivihän on sellainen, että joillekin sanoille käy useampi vaihtoehto. Riippuu siitä ajatellaanko sanan ääntyvän biigl vai biigle. Jos sanomme e:n loppuun, käyttäisin vaihtoehtoa beaglejen. Jos e ei äänny, olisi oikea versio jotain tyyliin beagle'ien"
Taisit kysyä ihan Tohtorin mielipidettä..Vai ????????
Mun mielestä "beaglejen" ei sovellu taas mitenkään, on lausumistapa mikä tahansa. Kirjotusasultaan monimutkainen ja typerännäköinen.
Mä en sotke tähän mun ylioppilastuloksia, mutta pilkun viilaamista tulee harrastettua. 
Minusta beagleiden [biigleiden] tai beagleitten [biigleitten] on "luontevampia" beaglein-sanan jälkeen.
Härski, eikös joku suuri beaglemies joskus sanonut/kirjoittanut, että on halveksivaa sanoa beaglesta "piikeli" (piikelien/beagelien). Täytyy sanoa, että tähän halveksuntaan olen itsekin joskus syyllistynyt.
No, lappukorva mikä lappukorva, on kirjoitusasu mikä tahansa.
Aika monet lausuvat muuten [biitle].
Minusta beagleiden [biigleiden] tai beagleitten [biigleitten] on "luontevampia" beaglein-sanan jälkeen.
Härski, eikös joku suuri beaglemies joskus sanonut/kirjoittanut, että on halveksivaa sanoa beaglesta "piikeli" (piikelien/beagelien). Täytyy sanoa, että tähän halveksuntaan olen itsekin joskus syyllistynyt.
-
Sinttura & Junttura
Setteri tuttavani puhuttelee meidän koiria biitles koirina, eikä se minua haittaa. Piikeli koiriahan nämä ovatkin.
Särmän palsta on paremminkin "aina samalta kantilta". Mielestäni koko tältä kantilta palsta tulisi lopettaa ja tilalle jotain jota viitsii lukea. Vaikka "kannon nokalta"-pakinat. Siis oikeesti sieltä kirjoitettua juttua missä pitääkin olla? Nykyään palstan sisältö on aina sama, copy/pastea edellisiin. Keväällä samalla palstalla on sit lottoarvonnan tulos, että missä järjestyksessä rovioon heitetään ne suomalaiset kennelit, jotka...niin mitä ne nyt tekee...omat jalostusvalintansa? Toivottavasti jo ensi vuonna sais rahoilleen vähän vastinetta ja lehdessä ei olisi samoja kirjoituksia kuin edellisvuosien lehdissä. Onnistuuko?
Muuten en ole kyllä koko lehteen paneutunu. Siinä se lepää Ajokoiramies lehden kanssa päällekäin ja odottaa inspiraatiota.
Tää lähtee nyt läppäkorviensa kanssa lenkille...onhan tuota jo monta viikkoa kustu ja *** porraspieleen paukkupakkasten takia.
Särmän palsta on paremminkin "aina samalta kantilta". Mielestäni koko tältä kantilta palsta tulisi lopettaa ja tilalle jotain jota viitsii lukea. Vaikka "kannon nokalta"-pakinat. Siis oikeesti sieltä kirjoitettua juttua missä pitääkin olla? Nykyään palstan sisältö on aina sama, copy/pastea edellisiin. Keväällä samalla palstalla on sit lottoarvonnan tulos, että missä järjestyksessä rovioon heitetään ne suomalaiset kennelit, jotka...niin mitä ne nyt tekee...omat jalostusvalintansa? Toivottavasti jo ensi vuonna sais rahoilleen vähän vastinetta ja lehdessä ei olisi samoja kirjoituksia kuin edellisvuosien lehdissä. Onnistuuko?
Muuten en ole kyllä koko lehteen paneutunu. Siinä se lepää Ajokoiramies lehden kanssa päällekäin ja odottaa inspiraatiota.
Tää lähtee nyt läppäkorviensa kanssa lenkille...onhan tuota jo monta viikkoa kustu ja *** porraspieleen paukkupakkasten takia.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Se on sama miten se kirjotetaan, tarkottaa kaikki samaa asiaa,Sohvi wrote:Mun mielestä "beaglejen" ei sovellu taas mitenkään, on lausumistapa mikä tahansa. Kirjotusasultaan monimutkainen ja typerännäköinen.Mä en sotke tähän mun ylioppilastuloksia, mutta pilkun viilaamista tulee harrastettua.
Beaglestähän on moneksi, en siis ihmettele vaikka siitä kirjotetaan monella eri sanamuodolla
Rakkaalla lapsellahan on monta nimeä
Varmasti lehteen saa kirjoittaa kuka tahansa, eli taso on nostettavissa. Ottaisin heti vaikka luettavakseni artikkelin oikeasta rakenteesta, voitais aloittaa vaikka ajavalle koiralle soveltuvasta välikämmenestä... Koiramme lehden julkaisemista beagleistä kun voisi saada sen käsityksen, että...
Vuoden sisään samaa kansikuvaa on käytetty kaksi kertaa (länttäsissään istuva pentu) eli varmasti myös kuvia lähettämällä voisi lehden tasoa nostaa.
Vuoden sisään samaa kansikuvaa on käytetty kaksi kertaa (länttäsissään istuva pentu) eli varmasti myös kuvia lähettämällä voisi lehden tasoa nostaa.
Isännän paappa puhuu myös biitlesistä, joka on mielestäni aika hauskaa. Ihan niin kuin nämä meidän lurppakorvat olisivat olleet osa 60-luvun musiikkisensaatiotaSinttura & Junttura wrote:Setteri tuttavani puhuttelee meidän koiria biitles koirina, eikä se minua haittaa.
Särmän palsta on paremminkin "aina samalta kantilta". Mielestäni koko tältä kantilta palsta tulisi lopettaa ja tilalle jotain jota viitsii lukea. Vaikka "kannon nokalta"-pakinat.
Itse olen päässyt tutustumaan järjestön lehteen vasta viimeisen kuukauden aikana, koska aikaisemmin meidän perheessä ei ole ollut järjestön jäseniä. Jäsenyyden myötä lävähti postilooraan tämän kuluvan vuoden lehdet ja pari päivää myöhemmin uusin läpyskä. Kertausta en siis havainnut yllä mainitussa palstassa, minkä takia en olisi sitä poistamassa. Ja samassa tilanteessa minun kanssa olevia (= lukevat järjestön lehteä ensimmäisiä kertoja) on oletettavasti useampia. Niin ja tuskin lehteen on tulossa niin paljon materiaalia, että sinne ei yksi "Kannon nokalta" -pakinat mahtuisi sekaan. Olisipahan sitten lukemista useampaan makuun...
Saanen olla erimieltä tuosta Särmän palstasta. Jutuissa on ollut (lähes) joka lause täyttä asiaa. Jutuista paistaa läpi suuri huoli beaglen tulevaisuudesta ajavana metsästyskoirana, eikä suotta. Jutut ovat kuitenkin olleet hyvin eri "kantilta" vaikka loppupäätelmä samaan suuntaan on mennytkin. Ei savua ilman tulta?!?Sinttura & Junttura wrote: Särmän palsta on paremminkin "aina samalta kantilta". Mielestäni koko tältä kantilta palsta tulisi lopettaa ja tilalle jotain jota viitsii lukea. Vaikka "kannon nokalta"-pakinat. Siis oikeesti sieltä kirjoitettua juttua missä pitääkin olla? Nykyään palstan sisältö on aina sama, copy/pastea edellisiin. Keväällä samalla palstalla on sit lottoarvonnan tulos, että missä järjestyksessä rovioon heitetään ne suomalaiset kennelit, jotka...niin mitä ne nyt tekee...omat jalostusvalintansa? Toivottavasti jo ensi vuonna sais rahoilleen vähän vastinetta ja lehdessä ei olisi samoja kirjoituksia kuin edellisvuosien lehdissä. Onnistuuko?
Tuo Sinttura & Jutturan ehdottama "Kannon nokalta"-pakina oli huippu idea
-
eeva resko
30 vuoteen ei ole tullut mitään muutosta... Sen varmasti jokainen tietää, että beagle on ajavakoira.... ja sitten on aina jokin piikki määrättyyn suuntaan. Auttaako se jotenkin asiaa? Ei minun mielestä, päinvastoin. Olisi kai joskus mielenkiintoista esim. lukea miten näitä super ajureita treenataan, mitä pitäisi ottaa huomioon, kun koiraa opetetaan ja muutenkin mietteitä ja kokemuksista vuosien varrella. Onko esim. koirat muuttuneet jotenkin? Vai onko se vaan pelkästään sitä, että mennään metsään ja sanotaan; ajas nyt! Ne lehdet jotka olen käsiini saanut, en ole koskaan nähnyt minkäänlaisia haastatteluja näistä ihmisistä.
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin