Pentti Särmä!
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Pentti Särmä!
Kiitos (Tältä kantilta, 4/10) ja Hyvää Joulua!
-
Sinttura & Junttura
Oma kielikorvani sanoo, että molemmat olisivat oikein..."Beaglein" kuulostaa kovin vanhahtavalta (vrt. omenain
), sellainen fiilis että nykysuomeen voisi sopia myös versio "beaglejen". Keltähän kielipoliisilta tämän sais tarkistettua? Olen joskus pohtinut asiaa, mutta se on jäänyt oman pään sisäiseksi.
Joo, olen yrittänyt tätä selvittää. Lähetin 10.12.2010 alla olevan viestin Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen (Kotus) Eija-Riitta Grönrosille. Vastausta ei ole tullut - olisikohan kysymys ollut liian visainen. Tai sitten vastauksen kirjoittaminen vain kestää...
Itse käytän beaglein-muotoa. Monesti (esim. viimeisimmässä Koiramme-lehdessä) sana on korjattu beaglejen-muotoon.
Muistan Aila Lehmussaaren kyselleen yhtenäisen kirjoitustavan perään jo vuosia sitten.
Tässä se s-postiviesti:
"Hei,
Haluaisin tietää, mikä on beagle-sanan (koirarotu) monikon genetiivi. Olen nähnyt (ainakin) nämä kirjoitusasut: beaglein, beagleitten, beaglejen.
Charles Darwin seilasi aikoinaan Beagle-aluksellaan ympäri maailman meriä. Jos Beagle-laivan nimi taivutetaan monikon genetiiviin, onko se erilainen kuin koirarodun tapauksessa?
Etukäteen kiittäen
Timo Kilpeläinen
Suomen Beaglejärjestö"
Noita Darvinin käyttämiä laivoja ei ollut kuin yksi, mutta eiköpähän maailmassa ole ollut toinenkin saman niminen...
Timo K.
Itse käytän beaglein-muotoa. Monesti (esim. viimeisimmässä Koiramme-lehdessä) sana on korjattu beaglejen-muotoon.
Muistan Aila Lehmussaaren kyselleen yhtenäisen kirjoitustavan perään jo vuosia sitten.
Tässä se s-postiviesti:
"Hei,
Haluaisin tietää, mikä on beagle-sanan (koirarotu) monikon genetiivi. Olen nähnyt (ainakin) nämä kirjoitusasut: beaglein, beagleitten, beaglejen.
Charles Darwin seilasi aikoinaan Beagle-aluksellaan ympäri maailman meriä. Jos Beagle-laivan nimi taivutetaan monikon genetiiviin, onko se erilainen kuin koirarodun tapauksessa?
Etukäteen kiittäen
Timo Kilpeläinen
Suomen Beaglejärjestö"
Noita Darvinin käyttämiä laivoja ei ollut kuin yksi, mutta eiköpähän maailmassa ole ollut toinenkin saman niminen...
Timo K.
Timo Kilpeläinen
Viisaamman vastaus meikäläiselle kun kysyin tuota.
"Monikon genetiivihän on sellainen, että joillekin sanoille käy useampi vaihtoehto. Riippuu siitä ajatellaanko sanan ääntyvän biigl vai biigle. Jos sanomme e:n loppuun, käyttäisin vaihtoehtoa beaglejen. Jos e ei äänny, olisi oikea versio jotain tyyliin beagle'ien"

"Monikon genetiivihän on sellainen, että joillekin sanoille käy useampi vaihtoehto. Riippuu siitä ajatellaanko sanan ääntyvän biigl vai biigle. Jos sanomme e:n loppuun, käyttäisin vaihtoehtoa beaglejen. Jos e ei äänny, olisi oikea versio jotain tyyliin beagle'ien"
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.