Temperamenttia ja taitoa
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Temperamenttia ja taitoa
Tätä pätkää on minulta pyydetty julkaistavaksi jo jokusen kerran. Pätkä oli alkuperäisessä mitassaan sen verran suuri, etten onnistunut sitä sellaisenaan saamaan näytille. Lisäksi poistin äänet katsojien "verbaalisesti rikkaan" ihailun vuoksi. Näin sain tästä koko perheelle sopivan otoksen.
Koira on siis hiljattain Europa Cupissa 5. sijalle yltänyt SE JCH, FI KVA, BMA-09 Hejdetassen Kola on. Stig Hoffman, Klintehamn.
Kaikkiaan koiran tietyöskentelyyn meni aikaa 2 min 34 sek. Eli otos on suunnilleen puolikas tositapahtumiin verrattuna.
Jänis kävi istumassa pienen hetken etempänä kuvaavan Erikin luona ennenkuin hyppäsi koiraa väistääkseen metsän puolelle.
http://www.youtube.com/watch?v=7_K1ZzCAf0E
Koira on siis hiljattain Europa Cupissa 5. sijalle yltänyt SE JCH, FI KVA, BMA-09 Hejdetassen Kola on. Stig Hoffman, Klintehamn.
Kaikkiaan koiran tietyöskentelyyn meni aikaa 2 min 34 sek. Eli otos on suunnilleen puolikas tositapahtumiin verrattuna.
Jänis kävi istumassa pienen hetken etempänä kuvaavan Erikin luona ennenkuin hyppäsi koiraa väistääkseen metsän puolelle.
http://www.youtube.com/watch?v=7_K1ZzCAf0E
Intaannuinpa lataamaan toisenkin videopätkän. Siinä on temperamenttia hieman vähemmän, mutta taitoa normi käyttökoiran tarpeisiin.
Rotu on foorumiin "väärä", mutta haitannekko tuo mitään. Samalla tavalla ne beagletkin toimii ja usein vielä paremminkin
.
Videon alussa koira on reilun 600m päässä kuvaajasta. Tässäkin piti välillä vaihtaa otosta kameran 3 min kappalekohtaisen kapasiteetin takia.
Äänen laatu on heikko, joten volumenappi kannattaa kääntää isolle.
http://www.youtube.com/watch?v=VYWJHMdJfLs
Rotu on foorumiin "väärä", mutta haitannekko tuo mitään. Samalla tavalla ne beagletkin toimii ja usein vielä paremminkin
Videon alussa koira on reilun 600m päässä kuvaajasta. Tässäkin piti välillä vaihtaa otosta kameran 3 min kappalekohtaisen kapasiteetin takia.
Äänen laatu on heikko, joten volumenappi kannattaa kääntää isolle.
http://www.youtube.com/watch?v=VYWJHMdJfLs
...ja tämä taisi olla se perslähtö
jäin tosin miettimään laskiko kuvassa kulkenut henkilö sekä pupetin että koiran kainalosta liikenteeseen 
http://www.youtube.com/watch?v=qxlEn5c5 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=qxlEn5c5 ... re=related
*Olen beagle...mikä on sinun tekosyysi?*
-
Sinttura & Junttura
Harmi ku Kolan ajosta ei ollu ääninäytettä. Mut toi dreeveri...ei hitto mikä meksikon pikajuna
Ihmeen suoraan tuo ristihuuli osas juosta, tosin ei tuossa enää paljon kerkee mutkittelemaan ku koiran räkä roiskuu tupsuun 
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Myönnän olevani yksi niistä, joka halusi Kolan taitonäytteen tänne. Olen nähnyt myös alkuperäisen videon, mutta kyllä tuosta editoidustakin näkee sen, miten näppärästi toimivasta koirasta on kyse.
Kovahermoinen jänis kun uskalsi lähteä hipsimään omia jälkiään takaisin koiran ollessa noin lähellä. Todella mukavaa katseltavaa on Kolan vauhdikkaat hakupyörähdykset, eipä juuri tehokkaammin voi koira toimia! Ei ollut mielestäni sattumaa, että tämä koira voitti pohjoismaiden mestaruuden.
Ja: olen saletti, ettei meidän Julle olisi pystynyt noin nopeasti arvoitusta selvittämään...
Timo K.
Kovahermoinen jänis kun uskalsi lähteä hipsimään omia jälkiään takaisin koiran ollessa noin lähellä. Todella mukavaa katseltavaa on Kolan vauhdikkaat hakupyörähdykset, eipä juuri tehokkaammin voi koira toimia! Ei ollut mielestäni sattumaa, että tämä koira voitti pohjoismaiden mestaruuden.
Ja: olen saletti, ettei meidän Julle olisi pystynyt noin nopeasti arvoitusta selvittämään...
Timo K.
Timo Kilpeläinen
-
Sinttura & Junttura
Joukossa tyhmyys tiivistyy ja ääni lisääntyy...meidän Siita ois omiaan tuohon sakkiin, tekemään lisäjälkiä
http://www.youtube.com/watch?v=kly8cMuRsOA
http://www.youtube.com/watch?v=kly8cMuRsOA
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
pääsääntöisesti tietynlainen rauhallisuus on työskentelyn tehokkuutta. mene ja tiedä sitten tämän Kolan ajosta, kun ääni oli poistettu ja video pätkitty, että miten tehokas koira oli todella kyseessä?? katsottuani näitä beaglen ajuevideoita en voi välttyä ajatukselta, että koiran käyttötarkoitus maassamme on täysin väärä. sen pitäisi täälläkin olla ajuekoira ja koesäännöt sen mukaiset. ihan turhaan hakataan päätä mäntyyn yrittämällä epätoivoisesti tehdä siitä innokasta, kestävää, sujuva-ajoista, yksinajavaa ajokoiran kaltaista koiraa. hei haloo!!! jo tuollaisen 5-6 koiran ajueen työskentelyn seuraaminen ei juurikaan edes vaativan metsästäjän näkökulmasta katsottuna toivomisen varaan jätä, siellä on tapahtumia, elämyksiä, tilanteita ja meteliä ilmassa
aika olisi ehkä rotujärjestönkin tunnustaa tosiasiat ja kääntää karille ajautuvan laivansa kurssi toisaalle....
Valtaosalle meistä beagleihmisistä riittää beaglen innokkuus, taito, tempperamenttisuus, yksin ajamisen taito, jne. Ainakin itse olen tyytyväinen, kun beagle ajaa esim 2-3 tuntia kahdesti samana päivänä (vähempikin riittää). En itse kaipaa hetkeäkään koiraa, enkä rotua, jonka ajureita etsitään "kolmannesta pitäjästä" harvase viikko.
Niin, ton Kolan ja Suomea edustaneen suomenajokoiran väliin Eurooppa Cup:ssa tais jäädä aika paljon sijalukuja.
Niin, ton Kolan ja Suomea edustaneen suomenajokoiran väliin Eurooppa Cup:ssa tais jäädä aika paljon sijalukuja.
Silloin kun mulla oli ennen useampi Beagle, niin pari kolme kertaa aina kaudessa laskettiin kaverin Beaglein kanssa yhtä aikaa metsään.
Kyllä ne ajot meni aina silloin enemmikseen toisten sotkemiseksi ja huumorin puolelle, mutta sitäkinhän täytyi aina silloin tällöin kokeilla ja harrastaa. Korvalle se oli aina yhenlaista musiikkia.
Kyllä minusta, on se sitten suokki (siitäkin kokemusta kahdella ajattamisesta) tai Beagle, niin onnistuneimmat metsäreissut tulee, kun ottaa vain yhden koiran mukaan, ja ajotkin kulkee sulavammin. ja ainakin yhtä pitkään.
Mulla oli ennen sellainen Beagle (Arska EK 1266), että se halus tehdä aina metässä "pesäeron" muihin koiriin jos niitä siellä oli.
Jos nopeampi koira tuli ajoon, niin se joskus lopetti ajamisen kesken.
Senkin huomasin, että se ei halunnut edes hakea "kylmää" hakua muitten kanssa.
Jos Samun koirilta onnistuu useaammalla ajattaminen paremmin yhtäaikaa kuin yksin, niin Onnittelen !
Kyllä ne ajot meni aina silloin enemmikseen toisten sotkemiseksi ja huumorin puolelle, mutta sitäkinhän täytyi aina silloin tällöin kokeilla ja harrastaa. Korvalle se oli aina yhenlaista musiikkia.
Kyllä minusta, on se sitten suokki (siitäkin kokemusta kahdella ajattamisesta) tai Beagle, niin onnistuneimmat metsäreissut tulee, kun ottaa vain yhden koiran mukaan, ja ajotkin kulkee sulavammin. ja ainakin yhtä pitkään.
Mulla oli ennen sellainen Beagle (Arska EK 1266), että se halus tehdä aina metässä "pesäeron" muihin koiriin jos niitä siellä oli.
Jos nopeampi koira tuli ajoon, niin se joskus lopetti ajamisen kesken.
Senkin huomasin, että se ei halunnut edes hakea "kylmää" hakua muitten kanssa.
Jos Samun koirilta onnistuu useaammalla ajattaminen paremmin yhtäaikaa kuin yksin, niin Onnittelen !
Tuskin kukaan yrittää tehä biikelistä suomenajokoiraa
on ne niin kaukana toisistaan. Ainoa yhtäläisyys niillä on että molemmat ovat riistaa haukkuen ajavia rotuja.
Tämä biikeli / suokko vertailu on menny joskus vähä överiks joillaki, Hei Haloo ne on täysin eri rotuisia.
Se on melkeen sama ku rupias vertaan lämminveritammaa ja setlanninponia ja panis ne juokseen samaan lähtöön
Mun urosbiikeli ei suvaitte toista koiraa "joukkoon" ku ollaan metässä.
Se ei ensinnäkään taho lähteä hakemaan jos toinen koira "pyörii jaloissa", ja jos toinen tulee ajolle loppuu ajo kyllä heti
Beagle on parhaimmillaan innokas,temperamenttinen,tarmokas ja taitava mettäkoira. Minä olen ainaki tyytyväinen
Samulle sen verran ettei se ajokoirajärjestönkään laiva seilaa selevillä vesillä. Ei misään suhteessa.
Toivotaan että nykyinen puheenjohtaja saa rauhassa tehä työtä kääntääkseen laivan kurssin.
nim.merk. kokemusta enemmän ku biikelilaivasta
Vähä erästä kaveriani lainaten- "Vain sillä joka ei souda on aikaa keinuttaa laivaa"
Niitä keinuttajia tuntuu löytyvän, soutajista alkaa olla huutava pula.
Molemmisa järjestöissä
Tämä biikeli / suokko vertailu on menny joskus vähä överiks joillaki, Hei Haloo ne on täysin eri rotuisia.
Se on melkeen sama ku rupias vertaan lämminveritammaa ja setlanninponia ja panis ne juokseen samaan lähtöön
Mun urosbiikeli ei suvaitte toista koiraa "joukkoon" ku ollaan metässä.
Se ei ensinnäkään taho lähteä hakemaan jos toinen koira "pyörii jaloissa", ja jos toinen tulee ajolle loppuu ajo kyllä heti
Beagle on parhaimmillaan innokas,temperamenttinen,tarmokas ja taitava mettäkoira. Minä olen ainaki tyytyväinen
Samulle sen verran ettei se ajokoirajärjestönkään laiva seilaa selevillä vesillä. Ei misään suhteessa.
Toivotaan että nykyinen puheenjohtaja saa rauhassa tehä työtä kääntääkseen laivan kurssin.
nim.merk. kokemusta enemmän ku biikelilaivasta
Vähä erästä kaveriani lainaten- "Vain sillä joka ei souda on aikaa keinuttaa laivaa"
Niitä keinuttajia tuntuu löytyvän, soutajista alkaa olla huutava pula.
Molemmisa järjestöissä
jos Härski on tyytyväinen koiraan, jonka paras tulos kokeissa on 34 pistettä, niin varmaan positiivisen mielen tuottajana on täytynyt Olvi tehdä tehtävänsä. Jokainen saa tottakai vaivoinaan elättää mitä tahansa rasaa, ei siinä mitään pahaa ole. Sanon kuitenkin Sinulle, että hyvä ja huono koira on tasan yhtä kalliita pitää ja syövät saman verran. Toisen kanssa vaan tulee pikkusen paremmalla mielellä pyhäiltana mettästä pois, eikä tarvii emännälle kiukutella.
Olen oikein tyytyväinen Kaapoon, viime pyhänäki 2,5 tunnin ajosta jänes nurin
Ja mitä niihin Kaapon koetuloksiin tulee niin mulle se on sama ajaako koirani kokeessa 100 vai 20 pistettä. Minä käyn kokeissa-- ja metsällä samalla periaatteella-viettämäsä vapaa-aikaani minulle mieluisan harrastuksen, eli beaglen parissa.
koirani koetulokset ei oo mulle mitään "nappulin jatkomääreitä" niinkö joillekki tuntuu olevan--valitettavasti
Mulla on yksi tiukka periaate--mun koiralle ei maasto-oppaan tarvi osoittaa jäniksen makuupaikkaa.
En minä tee sitä itekkään
Jos ei koira sitä ite hae ja löyvä on peli siltäosin selevä.
Jotenki tuntuu että joku on nyt katkera, tai kateellinen,
Eihän ne Villen tuloksekkaan keskiarvoltaan nyt NIIN kauheita ole että niillä paljo henkseleitä paukuteltais
Minä juon muuten Karhu merkkistä olutta, jos olutta yleensä juon
Ja mitä niihin Kaapon koetuloksiin tulee niin mulle se on sama ajaako koirani kokeessa 100 vai 20 pistettä. Minä käyn kokeissa-- ja metsällä samalla periaatteella-viettämäsä vapaa-aikaani minulle mieluisan harrastuksen, eli beaglen parissa.
koirani koetulokset ei oo mulle mitään "nappulin jatkomääreitä" niinkö joillekki tuntuu olevan--valitettavasti
Mulla on yksi tiukka periaate--mun koiralle ei maasto-oppaan tarvi osoittaa jäniksen makuupaikkaa.
En minä tee sitä itekkään
Jos ei koira sitä ite hae ja löyvä on peli siltäosin selevä.
Jotenki tuntuu että joku on nyt katkera, tai kateellinen,
Eihän ne Villen tuloksekkaan keskiarvoltaan nyt NIIN kauheita ole että niillä paljo henkseleitä paukuteltais
Minä juon muuten Karhu merkkistä olutta, jos olutta yleensä juon
Eri rotujen vertailu tässäkin ajavien joukossa on täysin turhaa eikä johda mihinkään positiiviseen, mutta kun tuota kokemusta kaikenlaisista karvaturreista on päässyt kertymään jo yli 50 vuoden ajalta, niin hämmennetään soppaa. Kotona oli suomenajokoiria metsästyskäytössä ja myös kavereilla samaa rotua. Niillä sitten metsästettiin joskus useammallakin koiralla porukassa ja kun ne olivat siihen tottuneet, niin homma pelasi hyvin. Joukkoon mahtui myös täysin kelvottomia yksilöitä, mutta nehän sen ajan tavan mukaan olivat lyhytikäisiä. Oli myös erinomaisia ajureita.
Ensimäinen beagle tuli perheeseen lähinnä lasten vaatimuksesta 70-luvun puolivälin paikkeilla perheen lemmikiksi. Retu kuitenkin karisti varsin pian tuntemani epäluulot rotua kohtaan ja eipä ole sen jälkeen tullut mieleenkään vaihtaa johonkin toiseen rotuun. Ajotaito tietysti ratkaisi sen valinnan, mutta beaglella on kyllä muitakin minulle sopivia ominaisuuksia.
Nyt kun tuolla ajokokeissa on tullut rampattua parikymmentä vuotta ja päässyt seuraamaan kymmenittäin niin suomenajokoiria kuin beaglejäkin, niin kohdalle on sattunut molemmissa roduissa huippuajureita ja myös vähän keskinkertaisempia. Olen ollut arvostelemassa myös venäjänajokoiria. italianajokoiria ja eestinajokoiria. Jokaisen em. rodunkin koira on pystynyt ajamaan 1 p. tuloksen, joten ajotaitoa on myös niistä roduista löytynyt. Työtavoissa eri rodut ja myös yksilöt eroavat, mutta tehtävänsä ovat pystyneet hoitamaan mallikaasti.
Hyvä koira on hyvä rodusta riippumatta ja on pelkästään positiivinen asia, että kaikille roduille löytyy harrastajia. Käyttökoiran tärkein ominaisuus on tietysti sopivuus omaan tehtäväänsä, mutta kun taitoa löytyy monesta rodusta, niin lopullinen valinta uskoakseni tehdään useimmiten näillä muilla "sivuansioilla". Hyvää syksyn jatkoa kaikille koiraharrastajille, rodusta riippumatta.
Ensimäinen beagle tuli perheeseen lähinnä lasten vaatimuksesta 70-luvun puolivälin paikkeilla perheen lemmikiksi. Retu kuitenkin karisti varsin pian tuntemani epäluulot rotua kohtaan ja eipä ole sen jälkeen tullut mieleenkään vaihtaa johonkin toiseen rotuun. Ajotaito tietysti ratkaisi sen valinnan, mutta beaglella on kyllä muitakin minulle sopivia ominaisuuksia.
Nyt kun tuolla ajokokeissa on tullut rampattua parikymmentä vuotta ja päässyt seuraamaan kymmenittäin niin suomenajokoiria kuin beaglejäkin, niin kohdalle on sattunut molemmissa roduissa huippuajureita ja myös vähän keskinkertaisempia. Olen ollut arvostelemassa myös venäjänajokoiria. italianajokoiria ja eestinajokoiria. Jokaisen em. rodunkin koira on pystynyt ajamaan 1 p. tuloksen, joten ajotaitoa on myös niistä roduista löytynyt. Työtavoissa eri rodut ja myös yksilöt eroavat, mutta tehtävänsä ovat pystyneet hoitamaan mallikaasti.
Hyvä koira on hyvä rodusta riippumatta ja on pelkästään positiivinen asia, että kaikille roduille löytyy harrastajia. Käyttökoiran tärkein ominaisuus on tietysti sopivuus omaan tehtäväänsä, mutta kun taitoa löytyy monesta rodusta, niin lopullinen valinta uskoakseni tehdään useimmiten näillä muilla "sivuansioilla". Hyvää syksyn jatkoa kaikille koiraharrastajille, rodusta riippumatta.