Suomi-beagle

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Maria-Riitta Huhta

Post by Maria-Riitta Huhta »

Onko tosiaan käynyt niin Salsu ettei mukamas Loppanan häntää olis koskaan "pyöristetty" :shock:

Onko se muka jossain kielletty...ei ainakaan sakotettu ole :lol: .....

Hautalahan oli Kurikas nyt talvella mutta kait meillä oli hännät pyöristetty ja ei mitää sanottu....( en nyt ihan varmaksi mene kun ei ole kuviakaan )....arvostelu sinänsään oli toisin osin hauska värien kanssa ja kaverin koira oli väriltää "ruskea valkoisin merkein" :wink:
eeva resko

Post by eeva resko »

En ehdi nyt etsiä vanhoja rotumääritelmi...jossain se lukee ja kyllä tossa Darlenenkin tulkinnassa on se selänpituus...noin neliö säästä hännänjuureen.
On rotuja jotka mitataan olkavarren päästä istuinluun päähän, säästä häntään tai säästä istuinluun kärkeen... Jos koirasta mitataan selkä, silloin koira tietenkin on hiemal korkeutaan pitempi. Ainakin minusta...
salsu

Post by salsu »

Maria-Riitta; enhän mää niin sanonu :lol: eli en puhunu Lotasta tai yleensä omista piskeistä mitään, tai siitä että oonko niiden häntiä tms. käsitelly. :lol: 8) Kirjoitin YLEISELLÄ tasolla. Enkä tarkoittanut paheksua sitä millään tapaa. Sori jos näin ymmärsit :shock:

Ja minä vaan mietin tuossa yleisesti että onko se jossain jotenkin kielletty, se oli siis kysymys, ei toteamus.
Näköjään kysymysmerkki unohtunu lauseesta pois.
Kysymys/pohdinta kun jotkut tuomarit siitä on huomauttaneet; kuten Cornerkin totesi Matti Hautalasta. Tosin ei oo omalle kohalle sattunu sitä; Kurikassakaan Hautalan Matin toimesta.
Kuvia kyseiseltä reissulta on, mutta minä ainakaan niistä saa mitään selvää että onko saksittu vai ei. Enkä muista että leikkelinkö vai en, todennäköisesti. Jos on saksittu niin sitte on varmaan onnistunu ku ei oo tullu sanomista. :lol:

Tää on just tätä kun kirjoittaa. Asiasta puuttuu äänenpainot ja -sävyt, eli vaara tulla ymmärretyksi on aikasta suuri. Hymiöilläkään ei aivan kaikkea voi tuoda ilmi. Vaan ilman sarvia ja hampaita oon ollu liikkeellä.
kahaltaja

Post by kahaltaja »

viljanmaa sanoi viime vuoden erkkarissa hännänpään "pyöristämisestä"

kuitenkin sijoitti ko. koirat kehässä :lol:

samoin kangasniemellä viljanmaan kehässä näytti olleen ainakin ropilla ja pu kakkosella varsin pyöreät hännänpäät :shock:

noista muuten se roppikoira oli toi cornerin aiemmin parjaama nuori tulokas, diftongipiikeli, jonka hänen kuvasta ottamien mittojen mukaan pitäisi olla korkeuttaan lyhyempi :-k

on se kyllä jännä, miten oikein viimeisen päälle metsästäjäihminen, tuomari, sijoittaa sellaisen epäsikiön ropiksi kynittyine hännänpäineen ja lykkää vielä sertin esittäjän kouraan..... liekö miten epäpätevä tuomari [-X

minä kyllä viljanmaan tyylistä tykkäsin kovasti, vaikutti oikein pätevältä tuomarilta :wink:
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
tatu

Post by tatu »

En usko, että Viljanmaa tykkää häntien leikkelystä.
Mutta sijoittaa toki koirat ulkomuotonsa perusteella, oli häntää leikattu tai ei.
Itse olen saanut häneltä huomautusta hännän ja pään tukemisesta.. eri reissut ja eri beagle oli, toisessa tuli sapiskaa hännästä ja toisessa päästä.
Joten tasan tarkkaan, jos kolmannen kerran menen hänen kehäänsä, en koske koiraan.
Sinänsä harmitti, kun tuo kohtelu ei ollut kaikille tasapuolista esittämisessä.

Muuten Viljanmaa on asiansa osaava, pätevä tuomari.
Maria-Riitta Huhta

Post by Maria-Riitta Huhta »

Eihän tuo Raimo sanonu kuin yhestä ainoasta koirasta ja senkin osas tulla just suoraan sanomaan....jäi sellainen "kummallinen maku suuhun siitäkin huomautuksesta"....kuka kenties menny pikkasen vikkaan :wink:
Kun kuitenkin ainakin muilla meitin "piskeillä" oli kaikilla siistityt hännät paitti Alvilla ja päätinkin sen jo kotona et tällä rumalla hännällä mennään vaikka sen kyllä näkee ettei pitkä aika ole kun sitä on saksittu, todella ruma mutta kivasti meni.

Kuka sitä kieltää "siistimästä" ja sanoa voi.....

Päänäyttelyihin voi olla paree että menkää ihan luomuna niin ei tarvi sillä sit ainakaan tippua.

Mä katos Suvi rupesinkin jo ajattelemaan et onko siis muka menny täydellisesti ohi :shock:

p.s. Viljanmaas ei ole kyllä mitään moitittavaa mukava setä juteltiin hyviä tovia :D
eeva resko

Post by eeva resko »

Löysin sellaisen jutun mittasuhteista, Amerikan tuomarikoulutuksesta vastaavan henkilön kirjoittamasta kirjasta hän on kuollut muutama vuosi sitten), että jos mitataan selänpituus niin silloin mittasuhde on 5:4......joo, parasta lopettaa mittailu, kauneus on katsojan silmässä!

"Brassista" sen verran, että kyllä sitä voi siistiä. Harmi kun en jaksa opetella tätä tietokoneen käyttöä... näyttäisin kuinka ne tuolla "suuressa maailmassa" laittaa, eli tasoittaa karvat ja pyöristää hännänpään ja laittaa sitten geeliä siihen, että on kuin viuhka!! Minäkin pidän kyllä siistimisestä, mutta en pidä kun menee överiksi! Monella koiralla on kyllä karvaa hännässä, mutta karva kasvaa "hännän myötäisesti" . se on eri asia kuin ohut, pitkä käntä joka monesti on vielä vetelä päästä liikkeessä.

Kyllä minäkin sanon kehässä, että "näpit irti" jos huomaan, että hadlauksesta ei tule mitään ja koira seisoo paremmin ilman handlausta!! Monesti, jos esittäjä on vähän tottumaton ja kovasti jännittää, eikä homma menekään suunnitelman mukaan, esittäjä hermostuu ja alkaa hullunlailla korjata koiran asentoa ja sitten hermostuu koirakin...silloin vain parasta pyöräyttää ympäri (siis seisot itse jotakuinkin paikalla ja koira tekee ympyrän) ja jättä se seisomaan rauhassa. beagle saa pudottaa hännän seistessä!

Löytyykö Minnalta tällästä kuvaa...sinähän osaat sen tänne nettiin laittaa!
tatu

Post by tatu »

No, omasta mielestä tökötettiin molemmilla kerroilla ihan ok.
Mutta jospa se koira oli sitte Raimon mielestä parempi vapaasti esitettynä :)
kahaltaja

Post by kahaltaja »

tatu wrote:No, omasta mielestä tökötettiin molemmilla kerroilla ihan ok.
Mutta jospa se koira oli sitte Raimon mielestä parempi vapaasti esitettynä :)
:mrgreen:

kangasniemellä antoi kyllä "tököttää" :lol:
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
Corner

Post by Corner »

Eeva varmasti tarkoittaa tuolla selän pituudella selkälinjan pituutta? Selkä on hyvin lyhyt pätkä - lapojen kärjestä siihen, mistä lanne alkaa. Ts. selkä on vain se osuus lapaluiden kärjen jälkeen, mistä lähtee kylkiluut.

Ylälinja = kaula, selkä, lanne, lantio
Selkälinja = selkä, lanne, lantio

Voin lisätä linkkejä, jos vain tiedän mistä hakea...
eeva resko

Post by eeva resko »

Kyllä minä olen ajatellut selkälinjan säästä häntään=tämä väli??

Mulla on ollut tämä Darlenen juttu mapissa, olen sen jostain joskus saanut. Tämä pituus-korkeus keskustelu alkaa sivulla 50 minun paperissani...siinä on oikein kuvan kanssa selvitetty... Mutta se siitä....

Eilen kiireessä kirjoitin, niin on vähän sekava juttu!! Eli Minnalta kysyin jos hänellä on esim. näitä Aussi kuvia missä on häntä laitettu oikeen viimosen päälle!! Minä en ainakaan olen kovin ihanstunut tähän tyyliin!!
MinnaM

Post by MinnaM »

No tässä pari geelihäntää:

http://www.flickr.com/photos/53861194@N02/4983735396/

http://www.flickr.com/photos/53861194@N02/4983743268

Kyllähän siistitty häntä hyvällä "brassilla" on hienon näköinen, mutta rajansa kaikella. Eikähän täällä saa mitään aineita käyttääkään. Jos koiralla ei luonnostaan ole hyvää "brassia", niin ei sitä geeleilläkään saa aikaiseksi.

Onpa ihana nähdä, miten ivallisen ja pilkallisen vastaanoton ajatus beagletaippareista voikaan tällä palstalla saada. Eräskin nimimerkki hämmentää juttua siihen malliin, että kyse ei voi olla muusta kuin lukutaidottomuudesta tai totaalisesta luetun ymmärtämisen puutteesta.

Taitaa beaglet ja setterit olla ne rodut, joissa näy- ja käy-harrastajien välinen juopa on edelleen hyvin suuri ja syvä. Beaglejärjestöön tosin voi vääräuskoisetkin liittyä jäseniksi, Kanakoirakerhon varsinaiseksi jäseneksi pääsee vain kanakoirakokeisiin osallistuneet. Kanakoirakerhohan muistaakseni oli nimenomaan se rotuyhdistys, joka muutama vuosi sitten esitti Kennelliiton valtuustolle, että heidän roduissaan sertin saisi vain käyttöluokasta. Silloin esitys ei mennyt Kennelliiton valtuustossa läpi. SBJ:n puheenjohtajan esitti nyt viimeisimmässä Suomen Beagle -lehdessä samankaltaista ajatusta sertin jakamisesta beagleille vain käyttöluokasta Ruotsin malliin. Olisiko tämän tarkoitus olla rodulle keppi vai porkkana? Meille se ei olisi kumpaakaan, kun emme sinne näyttelyihin sertien takia mene, mutta ehkä se jollekulle toimisi keppinä tai porkkanana?
The nicest people I know are my Show Beagles.
kasperi

Post by kasperi »

Puhuttaessa metsästyskoirasta niin joku hännän karvojen leikkaaminen tuntuu aika huuhaa huolelta. Tärkeintä on,että koira toimisi metsässä mutta vain pari kolme ihmistä tällä foorumilla ajattelee asiaa siten. Vaikuttaako siihen kiukkuiluun ihmisten vaikeat ikävuodet :wink: vai mikä vetää pipon nauhat noin tiukalle???? Käyttöpuoli on tärkein asia ja sitten vasta kehässä perseen keikuttelu. Tietysti jos tuntuu mukavalta esiintyminen parketeilla ja metsässä olo on "hui kamalaa" niin kai sen jotenkin ymmärtää. Rotu on selvästi tuhoon tuomittu tällä tyylillä. Tarkoitan alkuperäistä käyttötarkoitusta.
VvM

Post by VvM »

Teemu wrote:
Käytetään nyt niitä noutajia esimerkkinä metsästyskoirista. Niillä on taipparit, metsästyskokeet ja lopuksi vielä käytännön metsästyskoe. Vasta käytännön metsästyskokeessa "käytetään" elävää riistaa. Muuten käytetään dameja ja jo aiemmin tapettua riistaa.
Mielestäni beaglejen taippari voisi olla esim. seuraava. Alussa testattaisiin laukauksensieto ja sitten yksitellen katsottaisiin lähteekö koira etsimään jänistä. (Jo tässä kohtaa osa koirista olisi hylätty taipparista) Metsässä tai vaikka pellolla voisi olla vinttikoirilta lainattu "vieherata". Koiran löydettyä vieheen nähtäisiin lähteekö se ajamaan sitä. Ei kai siinä taipparissa sen kummempaa tarvitsisi olla. Ajokokeissa voitaisiin sitten lajitella jyvät akanoista, kuten nykyisinkin.

Vinttikoirilla on maastokokeissa käytössä vieherata. Se voidaan rakentaa juuri niin vaikeaksi kuin halutaan. Radan pituus on puolesta kilometristä kilometriin.
Tähän Teemun esittämään taippari ajatukseen muutama tarkentava kysymys.

Miten Teemu katsottaisiin tuo hakemaan lähtö ja miten se arvosteltaisiin? Riittäisikö joku tietty metrimäärä, jonka koiran pitäisi irrota ohjaajasta. Olisiko tuo ns. kylmähakua vai olisiko alueella mahdollisesti jäniksen yöjälki jota koira hakisi?
Haussa tärkein ominaisuus on ylösottokyky, miten tuo voitaisiin toteuttaa tai jätettäisiinkö taippareista pois?
Millainen olisi sinusta hyväksytty ja hyvä beaglen haku taipumuskokeessa?

Tulisiko koiran ajaessaan tuota viehettä antaa ajohaukkua?
Arvosteltaisiinko silloin myös haukku?
Jos taippareihin osallistuisi esim. jäniksenajon KVa ja se ei haukkuisi vieheelle hylättäisiinkö sen taipumuskoe?
Jos vieheen vetoalueen poikki menisi tuore yöjälki ja koira vaihtaisi vieheen ajon siihien, niin hylättäisiinkö sen suoritus?
Olisiko hyvä vieheen seuraaminen nopeaa näöltä ajamista vai tulisiko koiran ajaa tuota vieheen jälkeä?
Milainen olisi sinun mielestä hyvä ja hyväksytty ajo taipumuskokeessa?
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
eeva resko

Post by eeva resko »

Täytyy sanoa, että minua ei kovinkaan paljon ole häirinnyt kaikista yrityksistä huolimatta, vaikka olenkin tälläinen perseen keikuttaja. Sille että keikkuu, en valitettavasti mahda mitään. On kyllä hyvä nähdä videoita välillä, että näkee itsekin millainen perseen keikuttja on!! Aikoinaan kun ei ollu tällästä foorumia, niin moni vääntö jäi tekemättä. Ja kun ne muutamat ukotkin kai jokseenkin väsyivät vainoamaan (kaipa huomasivat ettei beaglekanta ole mennyt pilalle tai sitten että kasvattelen heidän nooteista huolimatta, niin elämä on jatkunut omalla painollaan.

Ehdotin juuri tästä syystä palstan vaihtoa... Asiallista keskustelua olisi mukavaa jatkaa, kun harvoin näkee tuolla "kentällä" näitä ihmisiä, mutta ei tällä foorumila. Kyllä minusta tämä vaikuttaa entistä enemmän, että rotu tulee jakautumaan. Sille ei voi mitään, mutta asialla on omat hyvät puolensa, eikä se jakautuminenkaan tuolla maailmalla ole menoa haitannut.
Jokainen metsästää sen näköisellä koiralla kun haluaa ja jos koira täyttää omistajan vaatimuksen silloinhan se on hyvä. Minä käyn (tosin HYVIN rajoitetusti nykyisin, ei se perse, mutta nää jalat) näyttelyssä silloin kun huvittaa. En kanna huolta siitä tunnistaako mettäkoirasta rodun tai ei...
Miksi sitten nämä miehet kantavat siitä huolta metsästänkö vai en? Onko nämä minun koirani olleet jotenkin perässä vedettäviä tai kärsineen näköisiä??? Eikä nämä ole edes pilanneet Suomen beaglekantaa..... Siitä olen kyllä samaa mieltä, että beagle ei ole sohvaperuna... Tätä ilmiötä olen valitettavasti havainnut (en nyt puhu suomen koirista, vaan maailman laajuisesti).... Minusta on väärin, että beaglestä yritetään tehdä väen vängällä tällänen "mussukka" ja "citykoira". Luonteet ovat muuttuneet huomattavasti "pehmeämmksi" ja mukavuuden haluisemmiksi. Jos vertaan esim. omia koiriani 20-30 vuotta sitten on luonne erinlainen. En tällä tarkoita, että tarvitsee ulkokopissa pitää ym...kai se vaan on niin, että rotu muuttuu "käsiteltävämmäksi" koska ihmiset haluavat koiran joka ei revi koko kämppää ja nukkuu mielellään kainalossa sohvalla! Vuosien varsilla olen pannut merkille, mitä "kekseliäämpiä" pennut ja nuoret koirat ovat, sitä fiksumpia niistä tulee!! Silti pidän beaglestä jolla on sitä "staminaa" , karismaa ja ei kaikkea tarvi rautalangasta vääntää!!
Post Reply