hanna-r wrote:Eikö beagle voi olla "näyttelylinjainen" ja ajava tapaus...? Meillä on nimittäin sellainen.
Miksei voisi olla?
Monella koiralla on muotovalion arvo näyttelyistä ja ties mitä muuta titteleitä vielä ajokokeista. Eli siis eiköhän Beagle voi olla hyvä näyttelyissä niin kuin myös metsällä.
hanna-r wrote:Eikö beagle voi olla "näyttelylinjainen" ja ajava tapaus...? Meillä on nimittäin sellainen.
Itelläni on MVA-beagle, jolla ajavat vanhemmat ja metsästystarkoitukseen on otettu. Luen sen käyttölinjaiseksi (en koskaan kehtaisi myöntää omistavani näyttelylinjaista ) ehdottomasti.
Näyttelymenestys ei tee koirasta näyttelylinjaista, vaan se on suku joka sen tekee. Näyttelylinjaisten suku koostuu aivan eri koirista. Ja todellisuudessa harva näyttelylinjainen on muotovalio. Kyllä nly-linjaisestakin saa toimivan metsästyskoiran, jos vaivaa ja halua riittää. Käytännössä nämä ovat harvassa, koska kukaan metsästyskoiraa haluava ei todennäköisesti ota nly-linjaista (sekä siksi, että metästyslinjaisen kanssa pääsee tod. näk. helpommalla että siksi, ettei halua tukea tämän linjan kasvatusta).