Onko kenenkään Beaglellä esiintynyt tätä "Cherry eye":ta?
Jos on, niin miten se on hoidettu? Onko uusiutunut operaation jälkeen ja jos, niin kuinka nopeasti?
Meillä tänään putkahti 4 kk:den ikäiselle pennulle esille tämä ongelma ja nyt edessä on ensiksi kortisoni/antibiootti silmätippa-kuuri ja seuraavaksi pitäisi etsiä eläinlääkäriä joka tekee näitä silmäoperaatioita.
Vinkkejä toimenpiteitä suorittavaista eläinlääkäreistä otetaan vastaan
Alueena pääkaupunkiseutu ja siinä lähellä olevat kunnat.
Mä en nyt oo mitenkään asiantuntija tässä jutussa, mut tiiän yhen pennun, jolla oli siis alle 8viikkosena jo tämä ongelma.
Pentu tais mennä vantaalle, jotenka siellä suunnalla se operaatiokin tehtiin. Vai oisko ollu helsingissä opetusjuttuna.
Siihen on kai kaks vaihtoehtoa. Joko leikataan, mut sit joutuu loppuelämän käyttään silmätippoja, tais olla jopa useesti päivässä. Toinen vaihtoehto oli sit et se kyynelkanava tikataan sinne paikalleen jollain tapaa.
Siihen oli myös joku ikäraja et sitä operaatiota ees tehtiin, en kyllä muista ees sitä..
Äh, en mä tiiä oliko tästä sepustuksesta nyt kyllä yhtään mitään hyötyä ja saako siittä ees kukaan mitään selkoa
Ok, kiitos vastauksestasi. Tosiaan nuo 2 operaatio vaihtoehtoa on olemassa; meillä eläinlääkäri juurikin suositteli tätä ompelua. Jos leikataan kokonaan pois, suuri todennäköisyys on, että kehittyy ns. kuiva silmä joka taas aiheuttaa sen jatkuvan tippojen laiton.
Onko tosiaan niin, että Suomen Beagleillä ei tätä esiinny kovinkaan paljon vai eikö siitä vaan puhuta? Ulkomailta löytyy sivustoja paljonkin, jossa tätä käsitellään Beaglejen yleisenä ongelmana. Ilmeisestikin ei ole kuitenkaan varmaa onko se perinnöllistä vaiko ei, mutta ainakaan 2 tästä ongelmasta kärsivää koiraa ei tulisi astuttaa keskenään.
Eli edelleen peräänkuulutan, onko muilla kokemuksia tästä "kirsikkasilmästä"?
Toistan sen, mitä aiemminkin olen tällä palstalla todennut: kasvattajan jatkokurssilla yksi luennoitsija oli eläinlääkärin avustaja ja totesi beaglen tyyppiviaksi kirsikkasilmän ja että niitä leikataan paljon.
Kurssia en käynyt oman kennelpiirini alueella ja laitoin asiasta tietoa jalostusosastolle, kun ensimmäinen JTO oli silloin tekeillä. Itse olen törmännyt yhteen pentuna leikattuun tapaukseen. Muiden rotujen harrastajana minulla kyllä vahvasti on se käsitys, että tämä on juuri beaglein ongelma, jolloinka ko. silmä tai siihen aiheuttava rakenne päässä on perinnöllistä...? Leikkauksen jälkeen helppo lakaista maton alle...
Ilmoita tapaus ainakin jalostusjaostolle, heidän on varmaan näistä helppo pitää kirjaa. Olisi kätevää, kun ell laittaisivat tämän tyyppisistä vioista/operaatioista rekisterikirjaan merkinnän. Tai jalostusjaosto voisi laittaa eläinlääkäriasemille kyselyä, kuinka usein operaatioita tehdään.
Meillä sen takia antibiootti+kortisoni tipat sillä haukulla molemmissa silmissä myös rakkulainen sidekalvotulehdus.
Itse ajattelin , että onkohan tuo tulehdus toiminut laukaisevana tekijänä tässä tuolle kirsikkasilmän synnylle? Eläinlääkärin mielestäni sillä ei kuitenkaan ollut mitään merkitystä. Molemmissa silmissä löysä alaluomi joka mahdollistaa tuon rauhasen ulospullahduksen. Aika siis näyttää pullahtaako toisestakin silmästä kyseinen rauhanen ulos.
Huomenna kuitenkin näyttämään silmää leikkaavalle ts. ompelevalle lekurille ja sitten taas ollaan viisaampia
Koiraa ei tosiaan näytä vaivaavan ongelma ollenkaan vaan emäntää sitäkin enemmän...
No niin, nyt on silmä sitten leikattu ts. ommeltu rauhanen paikoilleen Leikkaus sujui hyvin ja silmä näytää tosi siistiltä. Silmätippoja käytetään vielä pari viikkoa. 10 pvä. päästä tikit sulailevat silmästä ja sitten nähdään onnistuiko ompelu vaiko ei
No niin, leikatussa silmässä esiintynyt todella paljon rähmimistä. Käytiin tarkastamassa se, mutta sanottiin, että sulavat tikit aiheuttavat ärsytystä silmään.
Rähmiminen jatkuu edelleen joten käynti lääkärillä uudestaan edessä Eikä siinä vielä kaikki; toisenkin silmän rauhanen pullahti ulos, joten leikkaus tulossa siihenkin.
Hyvin menee, mutta menköön
Mites teillä joilla koiran silmä /silmät on leikattu niin onko rauhanen pysynyt paikoillaan kuinka pitkään leikkauksen jälkeen vai onko pullahtanut uudestaan esille?
Meillä 9 1/2 kk vanha beagle uros. Eilen käytiin eläinlääkärissä cherry eyen vuoksi. Silmätippoja määräsi 2 vk kuurin. Jos ei sillä tokene niin sitten leikkausoperaatio. En sitten tiedä, että kuinka todennäköistä on, että vaiva pelkillä tipoilla parantuu. Luulisi ainakin, että jos silmästä jotain pullahta ulos niin kai se täytyisi jotenkin laittaa sinne takaisinkin!?! Mene ja tiedä... :? Menoa ei kylläkään näytä vaiva hidastavan. Tippojen laitto on se "ikävin" vaiva, ainakin koiran mielestä...
Tuosta linkistä löytyi. Lekurit tosiaan puhuvat myös T-rustosta. Nämä on sarjassame näitä, että moni kyllä omistaa viallisen koiran mutta kukaan niitä ei ole koskaan kasvattanut
Ei olla kasvatettu sen enempää pitkään kuin paljonkaan, mutta muutamia kirsikkasilmiäkasvatteja meillä on. Lähes kaikilla kirsikka on tullut molempiin silmiin, tai jos ei ole vielä molempiin kerinnyt pullahtaa, niin tulossa ainakin on ollut.
Kasvattiemme silmät on kahta lukuunottamatta leikattu "vanhalla tyylillä", ja leikkaukset ovat aina onnistuneet erinomaisesti, leikkaajana joka kerta sama lääkäri. "Uudella tyylillä" leikatuista silmistä toinen on pullahtanut osittain takaisin.
Meillä on on nyt 2 kertaa käännetty rauhanen/rusto takaisin paikalleen. Toivotaan että nyt pysyisi eikä leikkausta tarvittaisi. Olen keskustellut eri eläinlääkäiren kanssa ja heiltä olen saanut kahdenlaista eri tietoa silmästä. Osa sanoo että se on "cherry eye", ja osa taasen että se on vilkkuluomen rusto joka on kääntynyt/epämuodostunut.
Eilen prismassa käydessäni suoritin hieman vakoilua kirjaosastolla ja sieltä selvisi eräästä koirakirjasta seuraavaa:
"Nuorille koirille kehittyy joskus vilkkuluomen sisäpuolella olevan kyynelrauhasen esiinpullistuma, niin sanottu CHERRY EYE, joka näyttää punaiselta lihamuhkuralta silmäkulmassa. Se on leikattava, mutta kyynelrauhasta ei nykyään mielellään poisteta, vaan se ommellaan kiinni oikealle paikalleen. Aiemmin tämä rauhanen poistettiin.
Vilkkuluomen EPÄMUODOSTUNUT RUSTO aiheuttaa vilkkuluomen reunan kääntymisen ulospäin, ja se tulee punaiseksi ja turpoaa. Hoitona on leikkaus , jossa poistetaan pala T:n muotoisen luomiruston kuhmuisesta, liian pitkästä "kärjestä". Vikaa esiintyy mm. berhandinkoirilla."
Ihmetyttää hieman itseäkin eläinlääkärien taso, kun käy kolmella eri lääkärillä niin jokaisella on eri diagnoosi, sekä eri hoito-ohjeet. =S